ה-9 במאי – יום הניצחון על הנאצים

אשדוד מוקירה את מורשתם של לוחמי מלחמת העולם השנייה בשורה של אירועים ובהם הנחת זרים ליד אנדרטאות ההנצחה, טקס זכרון ומופע חגיגי במשכן לאומנויות הבמה, ביקור במרכז למורשת הגבורה ותערוכת ניצחון של חפצים ופריטים אישיים המספרים את גבורת הלוחמים נגד הנאצים.

0ה-9 במאי, יום הניצחון על גרמניה הנאצית, מוכר בכל העולם כתאריך סיומה של מלחמת העולם השניה והכרעת הצבא הנאצי. יום זה מעוגן בחוק גם במדינת ישראל ומאז שנת 2017 מציינים את יום הניצחון באירועים ובטקסים ברחבי המדינה. אשדוד, אשר קלטה עשרות אלפי עולים מארצות חבר העמים ובהם הרבה מאוד וטרנים שבחרו לגור בה, מקיימת בכל שנה אירועי הצדעה המעלים על נס את גבורתם של הווטרנים, לוחמי מלחמת העולם השנייה שגרים איתנו באשדוד, ואת גבורת אלה שכבר אינם עוד איתנו.

מיליון וחצי יהודים לחמו בשורותיהם של צבאות בנות הברית, במטרה לשחרר את העולם מהאיום הנאצי. מתוכם, 250 אלף יהודים קיפחו את חייהם והותירו אחריהם לא מעט סיפורי גבורה. לזכר הנופלים, קם באשדוד מרכז למורשת הגבורה היהודית במלחמת העולם השנייה ובו תערוכת קבע המספרת את סיפור הלוחמים. את המוזיאון הקימו אפרים פפרני וולדימיר ספרנסקי, ווטרנים שחיים באשדוד, ואיתם מאות אחרים שלחמו בצבאות הברית ובחרו לגור באשדוד. במרכז ישנה תצוגה מרשימה של מלחמת העולם השנייה, כשהיא שזורה בתמונות, סיפורים, מדליות ועיטורי גבורה של ווטרנים אשר חיו כאן, באשדוד, ומספרים את סיפורם. בנוסף ישנו ארכיון המשמר את זיכרון המלחמה, ובו סיפורים וחפצים של מאות ווטרנים תושבי העיר בהווה ובעבר.

באשדוד התקיימו שורה של אירועים. בשבוע שקדם ליום הניצחון, אגף העלייה והקליטה של עיריית אשדוד יחד עם ארגוני ווטרנים ובמעמד סגן ראש העיר אינג' שמעון כצנלסון, הניחו זרים במספר אנדרטאות בעיר. זרים הונחו בכיכר הניצחון ברובעים י'-י"ג – להוקרת מיליון וחצי היהודים שנלחמו בצבאות הברית נגד גרמניה הנאצית ומדינות הציר. באנדרטת הזיכרון לגיבור ברית המועצות, גריגורי אושפוליס (רובע ב') – אשר עלה לארץ וחי את שארית חייו באשדוד,. באנדרטת הזיכרון לגיבורי ברית המועצות, האחים היהודים יבסיי ומטביי וויינרוב (רובע ט') – סיפור גבורה יוצא דופן של משפחה יהודית, שכל 4 אחיה ואחיותיה נלחמו בחזית וחזרו בחיים. מטביי ויבסיי שזכה לעלות לארץ ולחיות באשדוד, היו 2 קצינים בחיל השיריון הסובייטי. הם היו בין אלה ששחררו את אירופה, נכנסו יחד לברלין והביאו את הניצחון על גרמניה.

אמש (8 במאי), במשכן לאומנויות הבמה, התקיים מופע חגיגי לכל ארגוני הווטרנים וניצולי השואה לציון יום הניצחון. האירוע אשר אורגן על ידי אגף עלייה וקליטה בעיריית אשדוד, היה במעמד סגן ראש העיר אינג' שמעון כצנלסון וחברת הכנסת אלינה ברדץ-יאלוב, וזכה להיענות מלאה. האירוע המרגש כלל: שירים מתקופת המלחמה בכל השפות, קטעי אופרות בביצוע סולנים מהאופרה הישראלית: טנור – יותם כהן וסופרן – אלה וסילביצקי, תיאטרון ריקוד של "אנטרה בניולה" (לריסה שילין), הזמר אבי בנטורה עם המחרוזת שירי מלחמה, תיאטרון ריקוד "פאשן שואו" (אלינה פוליאק), להקת "מלודי" (איגור אוסטרובסקי), דואט רקדנים מדהים "לה דולצה ויטה", הזמרים מישה קירקילן, וולנטינה שוסמן ולאדי בלאייברג. את הערב הנחו ולדימיר גולוב ויוליה פלדשרוביץ, שגם שרה מדהים בהמשך הערב.

כצנלסון ציין את הניצחון על גרמניה הנאצית כיום שהביא לתפנית המיוחלת ובירך את ווטרנים הותיקים שגרים באשדוד, ובהם – דוד קוגן בן ה-101 ובנימין טופר בן ה-94. שניהם, עטורי מדליות ועיטורי גבורה על השתתפותם בקרבות לשחרור סטילנגרד, אחד הקרבות העקובים מדם בחזית המזרחית של מלחמת העולם השנייה. דוד ובנימין הם לוחמים שעשו כברת דרך ארוכה וכיום הם שכנים שחיים באותו בניין, באשדוד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך