עלייתה ונפילתה של מכבי אשדוד

הקבוצה ששיחקה במשך עשור בליגת העל בכדורסל, עד לפני שנתיים, חלמה לחזור לליגת העל. אם בשנה שעברה היא כמעט עשתה את זה ורק מבצע "שומר החומות", שגרם להפסקת האימונים הסדירים, מנע זאת ממנה, הרי שהשנה עם צירופו של ג'ף רוזן, איש העסקים היהודי אמריקאי, האופטימיות לחזור לליגה הבכירה עלתה. אבל דווקא בעונה הזו היא התרסקה וירדה לארצית. כל הסיבות בכתבה שלפניכם. ולמה אולי בכל זאת היא לא תרד. אולי.
שחקני הקבוצה במשחק הירידה (צילום: איגוד הכדורסל).

לפני שנתחיל לנסות להסביר את התפרקותה של קבוצת הכדורסל מכבי אשדוד שירדה בשבוע שעבר לארצית, נגיד שאיש לא יוצא טוב מירידתה. נכון, לכל אחד אולי משקל סגולי אחר בירידה, אבל בשורה התחתונה כל מי שהיה חלק מהקבוצה העונה, אשם בירידה.

וזה התחיל דווקא אחרת. מכבי אשדוד שהפכה לקבוצה לגיטימית בליגת העל במשך כעשור, ירדה לפני שתי עונות לליגה הלאומית. דיברו על לחזור וכמה שיותר מהר. בשנה שעברה המאמן היה עופר רחימי והוא הגיע איתה למקום השני. רגע לפני הפלייאוף פרצה מלחמה – "שומר החומות". הקבוצה הפסיקה להתאמן בצורה סדירה ונדדה ממקום למקום. לראשי הכדורסל בארץ זה לא כל כך עניין והם המשיכו הכל כרגיל. פה היה המקום של הנהלת הקבוצה לעשות הכל (אולי בצוותא עם אשקלון – מ.ס) בכדי לעצור את הליגה. אבל הם לא עשו זאת. אשדוד הודחה ברבע הגמר מול עפולה שהראש שלה היה נקי מכל עניים ביטחוני והזרים שלה לא רצו לברוח מפה.

רוזן ואחיינו מתיו…חושבים במושגי זמן אמריקאים.

השנה הביטחון לעלות והאופטימיות אפילו גדלו. ג'ף רוזן, איש העסקים היהודי אמריקאי הבעלים של מכבי חיפה בכדורסל, איתה זכה באליפות המדינה, עזב את חיפה בטריקת דלת והגיע למכבי אשדוד מכל הקבוצות האחרות. מה שנראה באותם רגעים כהצלחה גדולה יתבהר כמה חודשים אח"כ כאחת הסיבות המרכזיות לירידה. רוזן קביל את התואר נשיא הקבוצה ואפילו הופגש עם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, אבל בעיקר מה שקיבל תחת סמכותו בלבד, היה הפן המקצועי. זה הסתבר כקריטי לקבוצה.

רוזן הגיע בכל התקופה הזו פעם אחת לישראל הקשר איתו היה טרנס אטלנטי. כל פעולה שבאשדוד רצו, לקח זמן במושגים אמריקאים. מצד שני אי אפשר היה לפעול ללא סמכותו. מה גם שהוא העביר (אגב לא בבת אחת –  מ.ס) לאשדוד כ-700 אלף שקלים. עיקר הבעיה היה סביב הזרים. היה ברור לכולם כי הזרים לא מספיק טובים. שוב ושוב המאמן עופר רחימי (שהיה בין אלה ששידכו את רוזן לקבוצה – מ.ס) והיו"ר אסולין, דיברו עם רוזן ואחיינו מתיו רוזן, שהוא נציגו והגיע לארץ ממש לפני ירידת הקבוצה ליגה, וביקשו שינוי. זה לא קרה. רוזן הגיע לארץ פעם אחת בגלל הקורונה. גם כשאפשר היה להגיע עם פתיחת השמיים בארץ, הוא לא הגיע כפי שציפו, אלא שלח את אחיינו. זה היה חסר, אין ספק. היה חשוב הקשר הפיזי הזה, הגישות פנים אל פנים. קבלת ההחלטות. באשדוד חשבו שהקשר יקרה כמו בחיפה, זה לא קרה.

 

עופר רחימי. "נפגעתי עד עמקי נשמתי ממספר אנשים".

 

אחת הסיבות המרכזיות לכישלון הם גם הזרים. במכבי אשדוד לא היו מרוצים מהזרים, אבל השאירו את זה לרוזן. גם כשהיה ברור שבאשדוד רוצים זרים אחרים, הם לא עשו את זה בצורה חד משמעית. גם אם הבהירו לרוזן שמושגי הזמן בארה"ב וישראל הם שונים, הם עדיין נצמדו לסיכומים בינם לבין רוזן שהוא הפוסק הסופי בעניין. רוזן אמר שיביא זר שלישי שיבחנו אותו ואז להחליט איזה שניים יישארו. הוא לא עשה את זה. דוגמא אחרת היא שבאשדוד הציעו להביא את גלן רייס ג'וניור, במקום כריס אורטיז. רוזן לא הסכים. אגב אורטיז. אולי סימפטום למצבה של הקבוצה. האחרון לא רצה לחזור לארץ לאחר משחקה של הנבחרת שלו, פורטו ריקו, והיה צורך להקפיץ את מתיו רוזן שישכנע אותו לבוא לישראל חזרה מנמל התעופה.

אבל ברור שאי אפשר להפיל הכל על ג'ף רוזן, מה גם שהוא הוציא כסף מכיסו. היו פה מאמן והנהלה ויו"ר. גם אם הם התיישרו עם רוזן בניגוד לתפיסת עולמם, אז יש להם חלק.

המאמן עופר רחימי פוטר בדצמבר. בקבוצה רצו לעשות את זה לפני כן, אבל בסוף חיכו לאו קיי של רוזן שהגיע. במקומו מונתה נעמי קולדני, שבאשדוד הודיעו שהיא מינוי זמני וניסו להביא אחרים. בסוף היא נשארה, גם בברכת רוזן. עופר רחימי עדיין פגוע, אבל עדיין בורר את המילים.

"כאב לי מאוד בעיקר על שלומי בן מיור המנכ"ל והקפטן רביד פיטשון. אהבתי מאוד את אשדוד ואת העיר אשדוד, והצטערתי מאוד על פיטוריי. נפגעתי עד עמקי נשמתי ממספר אנשים ומי שפגע בי יודע. אבל הכל ניסיונות של הקדוש ברוך הוא. לא סתם נסעתי 400 ק"מ כל יום לאימון ועשיתי את זה בחיוך. זה כי האמנתי שאפשר להצליח במכבי אשדוד".

רחימי ביקש מרוזן שחקן במקום ג'ורדן כהן שנפצע או זרים אחרים. הוא פנה בעניין לאסולין שהפנה אותו לרוזן. רוזן כנראה החזיר אותו להנהלה. בשורה התחתונה כלום לא השתנה. דבר אחד כן, רחימי פוטר.

 

: ארמונד אסולין בימים יפים יותר ליד המאמן בראד גרינברג בליגת העל.

ארמונד אסולין היו"ר הודיע מיד לאחר משחק הירידה על התפטרותו. מצד שני הוא ממשיך לעשות כל מה שיכול להשאירה, ויש סיכוי כזה (נתייחס בהמשך – מ.ס). חשוב לזכור שאסולין עשה הכל בהתנדבות וגם אם זה לא צלח, הוא לא עשה לביתו, ההפך, גם כשזה היה על חשבון בריאותו הוא המשיך לפעול למען הקבוצה. אבל כאמור הוא היו"ר והוא נושא גם באחריות.

ארמונד אסולין: "נקלענו למצב שיש שותף שהגביל אותנו. למרות כל ההצעות שאנחנו הצענו, הוא הביא את השחקנים שהוא חשב שיוכלו לשחק והתוצאה ידועה. עגומה. אבל האחריות היא גם שלי אני לא מתנער ממנה".

מה המצב כעת. כעת יש כמה אופציות: אשדוד עדיין חולמת להישאר בדרך אחרת בלאומית. ארמונד אסולין מסביר: "יש כמה תרחישים: להגיש ערעור על ההחלטה של האיגוד (לפיה יש 3 יורדות. החלטה שרירותית שהתקבלה רק לאחרונה לפיה במקום 2 יורדות יש שלוש. אחרת אשדוד לא הייתה יורדת – מ.ס). גורמים מסוימים הציעו להגיש את הערעור שיש לזה קייס. גם עורך הדין שמינינו לקח את התיק לאחר שבדק שיש היתכנות להישארות. יתכן גם אחת הקבוצות לא תוכל לעלות מהארצית או קבוצה שלא תוכל להישאר בלאומית".

ומה עם ג'ף רוזן? לאחרונה פנו אליו מאשדוד בשאלה אם ימשיך. הוא ביקש לדעת באיזו ליגה תהיה הקבוצה ומה יהיה תקציבה. יכול מאוד להיות שלמרות הכל, עוד נראה את אשדוד בליגה הלאומית, את רוזן ביציעים ואת אסולין חוגג. יכול להיות גם שלא.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך