כבוד

ניצול השואה חולץ מקייב ונפטר מוקף ממשפחתו ברגעיו האחרונים בעזרת תושבי אשדוד

הדבר התאפשר בזכות ארגון זק"א שפועל לחילוץ יהודים וניצולי שואה מאוקראינה המופצצת על ידי הרוסים. אהרון סקמורובסקי, ניצול שואה בן 88 סבל מאירוע לבבי חמור והחילוץ אפשר לו לפחות למות סביב יקיריו שחיכו לו במולדובה, דבר שלא היה קורה אלמלא חולץ. במקרה אחר ניצולת שואה בת 99 חולצה במבצע חילוץ מורכב ע״י מתנדבי זק״א אוקראינה והיא הועברה בטיסה רפואית של זק״א לארץ, ואלה רק מקרים בודדים מתוך רבים. מי שמנהל את האירועים האלה ממולדובה הוא נחמן דיקשטיין סגן מפקד זק"א אוקראינה ואשתו, שניהם תושבי אשדוד לשעבר, שבנם עדיין גר בעיר. נחמן מתאר את חלוצו של אהרון: " הבאנו אליו רופאים מקומיים מומחים שטיפלו בו במסירות רבה, כשהוא מוקף בבני משפחתו". סיפורי ההצלה מזכירים מאוד סיפורי הצלה בשואה, כולל תשלום לחיילים רוסים ,"שישתפו פעולה". ערב יום הזיכרון קשה שלא לעשות את ההשוואה הזו.
אהרון סקמורובסקי ז"ל.

ניצול השואה אהרון סקמורובסקי, נשם את נשימותיו האחרונות בבית החולים במולדובה. האיש שעבר כל כך הרבה בשמונים ושמונה שנות חייו, רצה דבר אחד, לנשום את הנשימות האלה ליד בני משפחתו. המשאלה האחרונה הזו, גם אם הייתה אחת העצובות שאפשר לבקש, התגשמה בעזרת אנשי זק"א. אהרון חולץ מקייב ע"י מתנדבי זק"א נפטר כשהוא מוקף במשפחתו ויקיריו בביה"ח במולדובה, שם הקימו אנשי זק"א מתחם מיוחד שבו הם מטפלים ומסייעים בהשגחה רפואית בעיקר בפצועים קשישים ילדים בתוכם גם ניצולי שואה שחולצו תחת אש מאוקראינה המופגזת על ידי הרוסים, כולל הטסתם לארץ בטיסות חילוץ להמשך טיפול רפואי בבתי החולים. הסיפור של אהרון סקמורובסקי, הוא רק דוגמא אחת. ישנם גם סיפורים נוספים, סיפורים של הצלת חיי אנשים וניצולי שואה באמצעות הארגון, שרואה בהצלת כל יהודי עולם ומלואו.

אומנם המקרה של אהרון סקמורובסקי נגמר במותו, אבל אולי יש בו נחמה גדולה מאוד עבורו ועבור בני משפחתו. אהרון, ניצול שואה חולץ עם אשתו מקייב ע"י מתנדבי זק"א והגיע למתחם זק"א בקישינב מולדובה. בהגיעו הבחין רופא במתחם שהוא סובל מאירוע לבבי חמור ופינה אותו לבית חולים מקומי. אהרון אושפז במצב קשה, ולאחר שבועיים בהם נלחמו הרופאים על חייו, הוא נפטר והלך לעולמו. אבל כאמור לא כשהוא לבדו.

ניצולת השואה בת ה-99 בדרכה לישראל עם נחמן וולרי.

אחד האחראים לפעילות הכל כך חשובה ומצילת חיים הזו, הוא נחמן דיקשטיין, 45, סגן מפקד זק"א אוקראינה שמנהל את מתחם זק"א בקישינב-מולדובה, עם רעייתו ולרי שמסייעת לו. נחמן היה תושב אשדוד וגר ברובע ד', שם גר בנו עד היום עם נכדיו. הוא עזב לפני 8 שנים את העיר ומאז הוא נציג זק"א במולדובה, אליה מועברים תושבי אוקראינה שהצליחו לברוח או להיות מוברחים מהתופת.

נחמן דיקשטיין מתאר את מה שעברו בהצלת אהרון סקמורובסקי : "כואב הלב, עשינו מאמצים רבים בכדי לחלץ אותו מקייב תחת ההפגזות יחד עם אשתו. מיד כשהגיע למתחם זק"א רופא במקום אבחן אירוע לבבי חמור ושלח אותו לבית החולים. בשבועיים האחרונים הבאנו אליו רופאים מקומיים מומחים שטיפלו בו במסירות רבה, כשהוא מוקף בבני משפחתו. בערב ליל הסדר זכינו להטיס במטוס חילוץ רפואי את אשתו, ניצולת שואה אף היא שעלתה ארצה לבתה שמתגוררת בישראל, לצערנו בליל שבת קודש התדרדר מצבו וליבו נדם, הרופאים נלחמו על חייו אך נאלצו לקבוע את מותו, הבאנו את גופתו למנוחת עולמים בישראל״

אבי חייט מתנדב זק״א במולדובה: "במתחם זק"א מטופלים עשרות פצועים, קשישים, ניצולי שואה ופעוטות שחילצנו מאוקראינה. אנו חווים כאן רגעים מרגשים מאוד, רק בערב החג האחרון, דקה לפני שקיעת החמה ביקשה מאתנו טאטיאנה, ניצולת שואה בת 99 להדליק נרות לכבוד החג. זכינו לעמוד לידה ברגע המרגש, בכינו כשהיא בירכה את הברכות, בתוכן גם ברכת שהחיינו אחרי הרבה שנים שלא זכתה להדליק נרות לכבוד יום טוב".

נחמן דיקשטיין ואשתו ולרי עם שגריר ישראל במולדובה יואל ליאון בשדה תעופה בקישינב רגע לפני המראת מטוס רפואי לישראל.

סיפור אחר של נחמן ואנשיו הוא הסיפור של ליאוניד, ניצול שואה גם הוא. במהלך החג הוא הגיע למתחם זק״א. ליאוניד הוא ניצול שואה מחרקוב בן 95. הוא חולץ במבצע מורכב מאוד, שארך למעלה מ-20 שעות בהן היה בדרכים. כשהגיע למתחם לא הצליח לאכול. לדבריו לא הכניס לפיו מזון רגיל מספר שבועות בהם נשאר לבדו בביתו כשהוא חולה ומרותק למיטה, נתון לחסדיהם של השכנים שנכנסו מדי פעם להביא לו קצת אוכל. במהלך השבת החל לאכול ולשתף אותנו בסיפוריו המרגשים על ילדותו בשואה ועל הניסים הרבים שחווה במהלך חייו״.

נחמן מתאר עוד מקרה מרגש שאירע, שבו הפעם הסתיים לא רק בהצלה של ניצולת שואה, אלא גם בהטסתה להמשך טיפול בישראל. המדובר בניצולת שואה בת 99 שחולצה מקייב למולדובה יחד עם עוד ניצולת שואה כבת 91. בנוסף, במבצע חילוץ דרך יערות ותחת אש, חולצו בשלום 8 אנשים מצ׳רניגוב המופגזת, סבתא ו-3 נכדיה, זוג הורים מבוגרים ועוד אישה מבוגרת. כולם היו בסכנת חיים מידית והועברו ע״י מתנדבי זק״א אוקראינה לקייב ומשם למולדובה.

נחמן שהשתתף יחד עם אשתו ולרי במשימת החילוץ של ניצולת השואה סיפר: ״מדובר בניצולת שואה בת 99 ילידת 21 ששרדה את מלחמת העולם הראשונה והשנייה, הבוקר ארזה 100 שנים של חיים בשעתיים, קיבלנו אותה בגבול מולדובה בחמימות, העברנו אותה לבדיקה רפואית במולדובה והיא הועברה לישראל בטיסה רפואית של זק״א״.

נחמן דיקשטיין עם תינוק בן 20 יום שחולץ מקייב והגיע למתחם זק״א.

חמ"ל זק"א ישראל ביחד פועל 24 שעות מסביב לשעון ומטפל בעשרות פניות מידי יום בעזרת מתנדבים בארץ, באוקראינה ובמדינות הגובלות את אוקראינה. מתחילת ימי הלחימה טופלו מאות פניות סיוע, הכוללות חילוץ קשישים ניצולי שואה וילדים, שינוע והבאת תרופות, אוכל ומשימות הומניטריות.

חיים אוטמזגין מפקד היחידות המיוחדות בזק״א מתאר את המצב ומספר על דברים שמחזירים אחורה לסיפורי השואה: ״שילוב מאמצים של הג'וינט, הרב משה פימה, ארגון יד ישראל ומד"א מאפשרים לנו להשיג יכולות ייחודיות לטובת הניצולים והפליטים ומאפשרות ביצוע משימות דוגמת הטיפול בבקשת סיוע לחלץ 8 אנשים מתוכם קשישים וילדים. החילוץ היה ניראה כבלתי אפשרי לביצוע לאור הסיכון הכרוך בתנועת אזרחים לעבר היציאה מהעיר הכמעט כבושה, נחישות מתנדבי המוקד הובילה לקשר עם אזרח מקומי שנרתם בכל כוחו לחלץ את הפונים. הקשר היחיד עם אותם אנשים ואיש החילוץ התבצע פעם ביום כשהוא עולה על גג בנין בן 9 קומות לקבל קליטה למספר דקות ומשם קיבל את הוראות החילוץ. יממה בלבד לפני שהגשר המחבר בין צ'רניגוב לקייב פוצץ עברו עליו 8 האנשים, ברכב ודלק שהושגו בדרכים שהשתיקה יפה להם, ובעיקר שת״פ עם חיילים רוסים שתמורת תשורה נאה שיתפו פעולה וסייעו בהימלטות, כמו בסיפורים של פעם. בתום 12 שעות של נסיעה מסוכנת דרך יערות ונתיבים מסוכנים הגיעו המחולצים לקייב למקום מוגן. לראות את מתנדבות המוקד בישראל שעקבו בדאגה במשך כל השעות אחר המבצע נושמות לרווחה היה שווה הכל, עוד מבצע חילוץ שהושלם בהצלחה".

מתחם זק״א בקישינב – מולדובה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך