סוגי הרפס

מה לא נאמר על ההרפס? מדובר באחד הסיוטים הגדולים של כל אחד ואחת מאיתנו, בעיקר בגלל שמהרגע שהוא דובק בנו, הוא לא משחרר לעולם. אבל מה הוא בכלל, ההרפס? מה אנחנו יודעים על הרפס בשפתיים מלבד היותו כואב ולא אסתטי בלשון המעטה?
Portrait of young woman doctor with white coat standing.

במאמר זה, נעשה לכם סדר בבלגן ונבחין בין סוגי ההרפס השונים, ובעיקר נבין שייתכן שאולי השד לא כל כך נורא כמו שהיה לנו נדמה עד היום. 

הרפס בשפתיים וסוגים נוספים

ההרפס הוא שם כולל למשפחת נגיפים שתוקפים בדרך כלל בצורה כזו או אחרת, את העור שלנו. משפחת הנגיפים הזו מחולקת לשניים:

  • סוג ראשון – זהו ההרפס השכיח ביותר שתוקף בדרך כלל את השפתיים ואזור הפה, ולכן גם נקרא הרפס בשפתיים – החשיפה הראשונית לסוג זה מתרחשת בדרך כלל בילדות, באמצעות מגע ישיר (נשיקה למשל). חשוב לציין שרק אחוז קטן של נדבקים יפתח סימנים קליניים כדוגמת כאבי גרון, שלפוחיות בקדמת הפה, חום גבוה ועוד. רוב האנשים לא מפתחים כלל מחלה, כשהסימן היחיד הוא רק נוגדנים בדם. אצל אחרים, הנגיף מתפרץ כשלפוחיות בשפתיים, שלאחר כמה ימים אמורות להיעלם. 
  • סוג שני – מדובר בהרפס נדיר יותר שנקרא בין היתר "הרפס גניטלי" בשל העובדה שהוא פוגע באזור איברי המין. במרבית המקרים אין סימנים ממשיים לחשיפה, אך לאחר מכן מתפתחים בדם נוגדנים נגד הנגיף. למרבה הצער, זה לא אומר שהם מצליחים למגר אותו, אלא רק להרדים אותו עד שימצא את ההזדמנות להתפרץ. לאחר המגע, אחוז קטן יפתח סימנים שונים באזור איבר המין; החל משלפוחיות, חום גבוה וקשרי לימפה גדולים באזור. בנוסף, בחלק מהמקרים מתרחשות התפרצויות מקומיות כקבוצת שלפוחיות, שנעלמות לאחר כמה ימים – מדובר בהתקפים חוזרים שעם השנים יורדת התדירות שלהם. 

האם אפשר למנוע את הפצעים הללו?

ברוב הפעמים התסמינים חולפים וחוזרים לעתים רחוקות, אך ישנם אנשים שסובלים מהפצעים הללו למעלה משש פעמים בשנה, או שנמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים של המחלה. במצב זה, יידרשו לטיפול קבוע ומניעתי. למשל, אם ידוע שהטריגר שגורם לפצעים לצוץ על עורו של אדם, הרי שעליו להקפיד על קרם הגנה. כך גם לגבי כל מצב אחר שעלול לטרגר הופעת פצעים – יש להיוועץ עם רופא בנוגע לתרופות מונעות. 

היכנסו אל אתר מדיקו כדי ללמוד עוד על הרפס בשפתיים ולקרוא בהרחבה על תחלואות, מחלות ומצבים רפואיים אחרים שמסיבות כאלו ואחרות, תרצו ללמוד עליהם עוד. בנוסף, באמצעות הפורטל תוכלו להגיע לרופאים מומחים במגוון תחומים, ולחסוך לעצמכם זמן רב של חפירות במנוע החיפוש, קריאת יותר מידי המלצות וביקורות ובעיקר, הרבה כאב ראש. כל מה שאתם צריכים מעולם הרפואה, נמצא ממש כאן במרחק לחיצת כפתור אחת בלבד!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך