פסח, מצה ובריאות

ליאת לוי מעניקה לכם טיפים שיעזרו לכם לעבור את החג בהנאה מרובה תוך שמירה על הגזרה.
ליאת לוי.

עבור רבים מאתנו חג הפסח הוא לא רק סימן להתחדשות, היטהרות וחירות, אלא גם סימן מובהק לעמידה בפני אתגר לא פשוט- שמירה על תזונה מאוזנת. פסח מאופיין בפיתויים רבים הכוללים מטעמים מסורתיים מכל הצבעים והמינים, מתארחים ומארחים וכל זאת למשך שבוע שלם…

אני שמחה להעביר לכם טיפים שיעזרו לכם לעבור את החג בהנאה מרובה תוך שמירה על הגזרה

הכל מתחיל בתכנון:

  • מומלץ לתכנן – מתי מארחים, מתי מתארחים ומתי חוזרים לשגרה…
  • תכנון היום : מומלץ לאכול כל שלוש שעות . ובמיוחד חצי שעה לפני הארוחה העיקרית לאכול משהו קטן כדי לא להגיע מורעבים . ההימנעות מאכילה אינה חוסכת קלוריות אלא גורמת לרעב גדול יותר בארוחות ומקשה על שליטה בכמויות הנאכלות.
  • לתכנן עד כמה שניתן מה נאכל בארוחה.
  • במיוחד בחגים ואירועים אנו אוכלים יותר משנדמה לנו- חשוב להיות קשובים לגוף וללמוד את מנגנון הרעב והשובע, לאכול כשרעבים, ולהפסיק לפני שאתם נשענים לאחור בכיסא ופותחים כפתור במכנסיים .. אם קשה לכם לעקוב ואתם מרגישים שאתם יוצאים מכלל שליטה, רשמו בפניכם יום אחד מה אכלתם ומתי וכך תוכלו לשלוט באוכל במקום שהוא ישלוט בכם…
  • לאכול לאט, ללעוס ולא לבלוע, תנוחו בין ביס לביס, תיהנו מהאוכל. מנגנון השובע מתחיל לפעול לאחר 20 דקות..
  • אין משיחין בשעת הסעודה, התרכזו ותיהנו מהאוכל ותשתדלו לשים לב מה וכמה אתם אוכלים. קרה לכם שפיצחתם גרעינים ורק כשראיתם את הקליפות הבנתם את גובה הערימה…ומי לא מיישר את העוגה?
  • תשתדלו ליהנות מהחברה ומהדברים הקטנים שמעבר לאוכל.

מה אוכלים?

הכל!!!!!

נתחיל מהעובדה שאיסורים, הימנעות ומדידת כמויות מקשה לנו על החיים ולרוב אינה תורמת….

כשהמוח נאבק זהו מתכון לאסון, מזון שאנו לא נוגסים בו נוגס בנו לבסוף, על כן אם כבר החלטתם לאכול דבר מה עדיף שתתפנקו עליו, ייסורי מצפון לא שורפים קלוריות.

מצה- מומלץ להרטיב מעט את המצה שמכילה סיבים, ובכך תורמת לתחושת השובע ומונעת את נשנוש המצה בזמן הארוחה. לא "לשבור" פיסות מצה מהצלחת הראשית, אלא להניח לידנו חצי מצה עד מצה בכדי שתהיה הערכה לכמות הנאכלת. המצה עלולה לגרום לעצירות ולכן מומלץ להקפיד על שתיית מים במקביל.

ירקות או לא להיות- מומלץ לשלב בארוחות החג מגוון ירקות טריים, מאודים ואפויים, ובמיוחד ירק ירוק כגון עלי בייבי, נבטים, ברוקולי ועוד. הירקות מכילים סיבים תזונתיים המשפרים את תחושת השובע, מגדילים את נפח המזון וחוסכים אכילה מרובה של מזונות עתירי קלוריות.

מרק עוף: מומלץ להכין את המרק המסורתי יום לפני החג, לצנן במקרר וכך ניתן להסיר את השומן שמתקשה מעל למרק.

קניידעלך- פחמימות ריקות בתחפושת. לכן מומלץ להסתפק באחת.

ביצה- בחג זה, הביצים מתווספות לנו בבישול ובאפייה, בפשטידות, לביבות, מצות מטוגנות ועוד. הביצים מככבות בפסח, ולכן יש לשים לב לכמות הכולסטרול והשומן.

"מלאו כיסי באגוזים": למרות יתרונותיהם הבריאותיים יש לקחת בחשבון כי הם עשירים במיוחד בקלוריות והקלויים פחות מזינים. הגבילו את הכמות והעדיפו את הטבעיים על פני הקלויים.

קינוח? אם החלטנו שבכל זאת מתחשק לנו דבר מה מתוק מומלץ להעדיף פירות יבשים וטריים על פני עוגה, סורבה על פני גלידה ואם התנקנו במידה וללא ייסורי מצפון.

מים שקטים חודרים עמוק- הנוזלים מאוד חשובים לגופנו. לשתות לאורך כל היום, לפני ובמהלך הארוחה. מיצים מכילים כמות בלתי מבוטלת של סוכר וקלוריות וכמובן באופן כללי מומלץ להמנע.

4 כוסות- העדיפו לשתות יין אדום יבש המכיל כמות מופחתת של סוכר ובעל ערכים נוספים כגון נוגדי חמצון מיין לבן מתוק.

איך אוכלים?

במידה!!!! ובמקרה הזה הגודל כן קובע… לא פחות חשוב להקפיד על עיבוד המזון: טרי הכי בריא, אפיה ,אידוי, ובישול עדיפים על טיגון.

אכלו ממה ששמתם בצלחת שלכם, אכילה מכלים מרכזיים אינה מאפשרת הערכה נכונה של כמויות המזון שאתה אוכלים.

הכותבת היא: חברת  סגל הוראה במכללה האקדמית וינגייט, , נטורופתית, מובילה מגמת רפואה בבית ספר תיכון מאמנת כושר ומטפלת בשיטת NLP  ודמיון מודרך. עובדת שנים רבות בהוראה, ייעוץ וטיפול אישי ומעבירה הרצאות וסדנאות בכל הקשור לטיפול במגפת ההשמנה, במחלות הנלוות לה ובכל הקשת הרחבה של הפרעות אכילה.

פסח נקי, בריא וכשר!!! באהבה גדולה, ליאת לוי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך