בעקבות קריסת עמוד התאורה באשדוד: בדיקה ייחודית ומצילת חיים

במהלך החודשים האחרונים קרסו מספר עמודי תאורה ברחבי המדינה, כאשר רק בשבוע שעבר אירעו שני מקרים. עמוד תאורה קרס במגרש ספורט בבית ספר באשדוד וגרם לפציעתה של נערה באורח קל, למרבה המזל

מסתבר כי עמודי התאורה המותקנים ברחובות הערים נמצאים בסיכון גבוה בשל סכנה להתפתחות קורוזיה מעל ומתחת לאבני השפה של המדרכה, חוסר יציבות ביסוד וסדקים והתרופפות במקומות שונים בעמוד. רוב הפגמים אינם נראים לעין ומתגלים רק כאשר העמוד נופל וזה תמיד מאוחר מדי. בדרך כלל נפילה כזו גורמת לנזק רב לרכוש, ולמרבה הצער גם לפגיעה באזרחים, כאמור.

עמודי התאורה במגרשי הספורט ברחובות ובכבישים חייבים להיבדק באופן קבוע ושיטתי אחת למספר שנים. במדינות רבות באירופה נהוגה חובת בדיקת יציבות עמודים אחת לשש שנים. בדיקה זו מבטיחה שעמודים הנמצאים בסיכון יתוקנו או יפורקו, בהתאם לחומרת הליקוי המתגלה בבדיקה. הבדיקה שפותחה בגרמניה הינה פשוטה יחסית והיא מבוצעת בישראל על ידי מעבדות איזוטסט.

גיל גורן, מנהל היחידה לטכנולוגיות ניטור ובטיחות במעבדות איזוטסט, הסביר כי הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשיר בדיקה מיוחד, ממוחשב, אשר מנטר את מצב העמוד מעומק של מטר אחד ועד החלקים העליונים. הבדיקה יודעת להצביע על נזק שמתפתח ויש לתקנו, או לעיתים על נזק קשה המצריך הסרה מיידית של העמוד המהווה סכנת חיים. הבדיקה אינה יקרה ואינה כרוכה בהכנות משמעותיות. רשויות מקומיות רבות בישראל כבר אימצו את הבדיקה ומבצעות אותה באופן שוטף.

הבדיקה חוסכת לרשות הוצאות גדולות הנגרמות כתוצאה מנפילת עמודים, באמצעות בדיקה שעלותה נמוכה. קל מאוד לחשב את העלויות ולגלות שהבדיקה אומנם כרוכה בהוצאה קטנה, אך מביאה לחיסכון משמעותי בתקציב הרשות.

גיל, אילו אזורים מועדים יותר לסכנת קריסת העמודים ?
"אזורים החשופים לרוחות ערות וקרבה לים הינם מסוכנים יותר מאזורים אחרים ויש להקדים ולבדוק אזורים אלו. בנוסף יש להיזהר מאוד בעת התקנת שלטי פרסום וקישוטים, המהווים מעין 'מפרש' ומטילים על העמוד עומס נוסף אשר לא תוכנן כלל לשאת אותו. בבדיקות שהתקיימו כבר בערים רבות , במועצות מקומיות, וכן בכל שדות התעופה ומעברי הגבול, ובחלק ממחנות צה"ל התגלו עשרות עמודי תאורה עם ליקויים חמורים שחלקם טופל ע"פ הפרוטוקול הגרמני בו במקום, ובכך נמנעו פגיעות בתושבים שהיו עלולות להסתיים באובדן חיי אדם, ונחסכו משאבים רבים".

האם יש המלצה לרשויות המקומיות כיצד למפות עמודים בסכנת קריסה ?
"אני ממליץ לרשויות לקיים בתחילת התהליך בדיקה מדגמית, באזורים שונים בעיר. בדיקה זו, שאורכת בדרך כלל מספר ימים, מגלה באילו אזורים בעיר קיים סיכון גבוה יותר ואחוז גבוה יותר של כשלים. לאחר מכן להתחיל בבדיקה יסודית של האזורים שהתגלו כמסוכנים".

בצילום- בדיקת עמודי התאורה
קרדיט צילום- גיל גורן, מעבדות איזוטסט

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך