מהי משכנתא הפוכה

משכנתא הפוכה היא שיטה חדשה לקבל הלוואה בתנאים ייחודיים שלא קיימים בשום משכנתא אחרת המשכנתא נועדה לתת ללווה אפשרות לקבל הלוואה בסכום חד פעמי. מדובר בדרך כלל במאות אלפי שקלים אשר בעלי נכס זקוקים לסכום הזה לצורך רכישה מסוימת, מתן כסף לילדים כדי שיוכלו לשלם הון ראשוני עבור רכישת דירה, לנסיעה לחו"ל, לסגירת חובות או לכל סיבה אחרת
תמונה: freepik

כדי לקבל סכום כסף בסדר גודל זה כשאין להם כסף בבנק, יוצר מצב שבו בעלי הנכס מוכרים חלק מהנכס שלהם והם מקבלים תמורתו כסף. היתרון פה הוא שהם לא צריכים לעזוב את הדירה, אלא ממשיכים לגור בה עד גיל מאה ועשרים.

אפשרות נוספת בנושא משכנתא הפוכה היא לקבל קצבה חודשית של סכום קבוע שנקבע מראש מדובר בדרך כלל בכמה אלפי שקלים בכל חודש. האופציה הזאת היא מצוינת עבור אנשים שיצאו לפנסיה וההכנסה החודשית שלהם ירדה באופן מאוד מאוד משמעותי. סכום זה לא מספיק להוצאות השוטפות שלהם ולקניית תרופות בכל חודש. כדי לא למכור את הנכס, לא להגיע למצב שהם עוברים לדירה בשכירות בגיל מבוגר, האופציה הזאת של מכירה לכאורה של חלק מהנכס היא אופציה שהיא מאוד מאוד נוחה להם. בכל חודש בני הזוג מקבלים מהבנק באופן קבוע כמה אלפי שקלים וככה את יכולים לחיות ברווחה ובכבוד עד גיל מאה ועשרים.

אופן קבלת משכנתא הפוכה 

שיטת משכנתא הפוכה מתבצעת בכמה שלבים. בתחילת הדרך מגיע לדירה שמאי מקרקעין ומעריך את הערך שלה על פי מחירי השוק. בשלב השני נציגי הבנק בוחנים את ההערכה של השמאי והם מגבשים חשיבה שכוללת את הסכום שהבנק יאשר להם על פי גילם. בהתאם לכך נציגי הבנק מודיעים ללווים את התנאים של הריביות ושל העמלות ואת הסכום שהבנק מסכים להעניק להם כהלוואה ובהתאם לכך הלקוחות מחליטים אם הם מעוניינים בהלוואה או לא.

החזר של משכנתא הפוכה

את משכנתא הפוכה לא מחזירים בני הזוג בחייהם אלא ההתחשבנות הכספית מתבצעת רק לאחר מותם. כאשר בן הזוג הראשון נפטר, בן הזוג השני ממשיך לגור בדירה עד גיל .120 רק לאחר שהוא נפטר, הבנק מוכר את הנכס ומחזיר לעצמו את ההלוואה, הריביות והעמלות בדיוק כפי שכתוב בהסכם שנחתם בין הצדדים בעת ביצוע עסקת הרכישה. כיוון שהבנק שיעבד רק חלק מהנכס נותר כסף וכל הכסף הזה מועבר ליורשים כפי שכתוב בהסכם. 

התחשבנות עם היורשים

לאחר מכירת הנכס, הבנק מבקש לבטל את הרישום של הערת האזהרה שהייתה רשומה במשרדי רשם המקרקעין לטובת הבנק בגין החלק היחסי של הנכס ששועבד לטובת הבנק כאשר משכנתא הפוכה הייתה בתוקף.

יש אפשרות נוספת והיא שהבנק לא ימכור את הנכס אלא יעביר אותו כמו שהוא ליורשים והם יהיו אלו שישלמו לבנק את החזר ההלוואה כולל ריביות ועמלות כפי שסוכם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך