מהפכת השתלים הדנטליים נכנסה לסל הבריאות לקשישים

עם השנים אנשים רבים סובלים מאובדן שיניים שגורם לפגיעה בדיבור, באכילה ובחיוך. כעת יכולים בני הגיל השלישי ליהנות מהתקנת שתלים דנטליים שיעגנו את השיניים התותבות, בהשתתפות עצמית נמוכה
תמונה: Shutterstock

ד"ר אורון שמואלי, מנהל מרחב מרכז ברשת כללית סמייל

האם ידעתם שבזמן מפגש ראשוני עם אדם לא מוכר כ-90% מהאנשים מקבלים את הרושם הראשוני דרך החיוך? ללא שיניים נפגע החיוך, נפגעים גם ההרגשה הפנימית, הדימוי העצמי ויכולות שונות אליהן היינו רגילים כמו: דיבור והגייה של עיצורים ותנועות מסוימות וכמובן יכולת הלעיסה והאכילה. ללא שיניים נפגעת יכולת התזונה במגוון של סוגי מזון באופן מאוזן ומלא. כתוצאה מהפגיעה החברתית והנפשית, המתלווה לפגיעה בדימוי העצמי והפגיעה הבריאותית המתלווה לפגיעה בתזונה מצבו של האדם מחוסר השיניים הולך ומתדרדר. 

כדי להחזיר את החיוך לפנים ואת התפקוד במלואו התפתחו עם השנים פתרונות שונים בעולם רפואת השיניים. לצד השיניים התותבות שמחליפות את השיניים שאבדו, נעשה בשנים האחרונות שימוש הולך וגובר בשתלים דנטליים (המכונים גם "השתלת שיניים"). שתלים דנטליים מהווים את התחליף הקרוב ביותר לשיניים טבעיות משום שהם מקובעים לעצם הלסת ומאפשרים תפקוד מלא של המשנן בפה. כעת עם הרחבת סל הבריאות לטיפולי השיניים לקשישים, ניתן לקבל טיפולי השתלת שיניים לעיגון השיניים התותבות בלסת התחתונה בהשתתפות עצמית נמוכה.

השתלת שיניים – ממצרים העתיקה ועד 2022

על אף שהשתלת שיניים היא טיפול שהולך וצובר פופולריות ותאוצה בשנים האחרונות, המקורות שלו מגיעים עד לתקופת הפרעונים הקדמונים, שם נרשמו תיעודים ראשונים של ניסיונות לבצע השתלות שיניים (של שיניים טבעיות כמובן). בעידן הנוכחי, תחום השתלים הדנטליים מתחיל בשנות ה-50 של המאה שעברה, אז החלו רופאים לבצע ניסויים עם חומרים שונים, עד שבשנת 1962, הצליח רופא אורתופד שוודי בשם פרופ' ברנמרק להשתיל בורג העשוי טיטניום בגופו של ארנב, וכאשר ניסה להסיר את הבורג כעבור זמן גילה שהטיטניום פשוט התאחד לחלוטין עם רקמות העצם. 

התגלית הזאת חוללה מהפכה של ממש בתחום ההשתלות, והטיטניום משמש מאז ועד היום כחומר מועדף בהליכי שחזור של הפנים ושל איברים בתחום הרפואה, באורתופדיה שיקומית ובעיקר ברפואת השיניים, הפה והלסת. 

גנטיקה או מחלה? מדוע חווים אובדן שיניים

עם תוחלת החיים שהולכת ועולה מגיעות בעיות רפואיות שמצריכות התייחסות. אנשים רבים חווים אובדן שיניים לאורך השנים מסיבות שונות ומגוונות:

  • מחלת עששת לא מטופלת (חורים בשיניים).
  • מחלות חניכיים המביאות לאובדן האחיזה של העצם בשיניים.
  • השפעות של מחלות סיסטמיות (כדוגמת סוכרת). 
  • חוסר שמירה על היגיינת הפה. 
  • טראומה (תאונה, מכה חזקה או חבלה בפה).
  • טיפולי שיניים שלא צלחו.
  • טיפולים כימותרפיים או רדיותרפיים לאזור הראש והצוואר.

בעבור אותם אנשים שאיבדו את השיניים, שתלים הם השלב הראשון בדרך להחזיר את החיוך והתפקוד. 

בסל או ביוקר: אפשרויות הטיפול לשיקום הפה 

מדינת ישראל הכירה לאחרונה בצרכים של האוכלוסייה המבוגרת בטיפולי שיניים משקמים. בין אם מדובר באובדן של משנן מלא (כל השיניים) ובין אם באובדן חלקי, עדיין עומדות בפני המטופלים ורופאי השיניים אפשרויות שיקום שונות:

  1. תותבות נשלפות שלמות או חלקיות.
  2. תותבות הנתמכות בשתלים.
  3. שיקום קבוע נתמך שתלים. 

נסביר את ההבדלים בין תותבות נשלפות לבין תותבות הנתמכות בשתלים:

הלסת התחתונה היא זו הפעילה מבין שתי הלסתות בגוף האדם, היא נעה בזמן דיבור, לעיסה ואכילה, בעוד הלסת העליונה אינה זזה כלל (סטטית). לעובדה הזאת יש להוסיף נדבך נוסף והוא שריר הלשון שנע ודוחף את השיניים, וכך נוצר מצב שקשה מאוד לייצב בפה את השיניים תותבות על גבי הלסת התחתונה, והדרך לשפר זאת היא באמצעות שתלי טיטניום שיקבעו ויעגנו את התותבות אל הפה.  

  • עיגון חלקי: אם אתם משתמשים בשיניים תותבות דעו כי כדי להקנות איכות חיים טובה ופונקציית לעיסה איכותית סל הבריאות מאפשר כיום לאוכלוסיית המבוגרים בני 80 ומעלה להתקין שני שתלים בלסת התחתונה לצורך עיגון התותבת התחתונה. יש לציין כי המדינה מעדכנת את התקנות בתחום וייתכן כי הגיל הקובע לזכאות יתעדכן לצעירים יותר, נכון לכתיבת שורות אלה (פברואר 2022), הגיל הקובע הוא לזכאות הוא 80 ומעלה.
  • ללא עיגון: לצד זאת, יש גם מטופלים שיבקשו להתאים שיניים תותבות נשלפות ללא שתלים כלל. גם טיפול זה נכלל בסל הבריאות. 
  • עיגון מלא: ישנה גם אפשרות להתקנה של בין 8 ל-10 שתלים בלסת (העליונה או התחתונה) לטובת עיגון קבוע של כתרים. היא האפשרות היציבה ביותר, אך גם היקרה ביותר וכיום אינה נכללת בסל הבריאות.

בטיפולי שיניים בתחום ההשתלות, והטיפולים המשקמים אין לקחת סיכונים וחובה להיבדק ולהיוועץ תחילה עם רופא שיניים כדי להבין איזה טיפול יוכל להתאים ולהביא לתוצאות המיטביות ביותר. לפגישה המקדימה יש להגיע לרופא השיניים בצירוף תוצאות של בדיקות והדמיה רנטגנית (CBCT) כדי שרופא השיניים יוכל לבצע אבחון ובכלל זה, המתייחס גם למצב הבריאותי והקליני של המטופל/ת. 

התקנת השתלים מחייבת בדיקה של מצב הבריאות הכללי של המטופל, התייחסות למחלות רקע כמו סוכרת, אוסטאופורוזיס ואחרות ושימוש בתרופות מסוימות (כמו מעכבי קרישה או ביספוספונטים). סיכויי ההצלחה של השתלת שיניים תלויים גם באיכות העצם בלסת, ורופא השיניים יבדוק את המצב וינחה אם ניתן לבצע את ההליך של ההשתלות. 

שימוש בתותבות נשלפות טומן בחובו קשיים התחלתיים או ראשוניים שיכולים לבוא לידי ביטוי באחת או יותר מהדרכים הבאות: כאבים מפצעי לחץ, קושי בדיבור או בהגיית אותיות מסוימות, דחיסת מזון, תחושה של גוף זר בפה, ניידות קלה (תזוזה של התותבות בפה) ועוד. כל הבעיות האלה מסתיימות תוך זמן קצר (עד שבועות בודדים), והמטופלים מסתגלים לתותבות באופן מלא.

כללית סמייל מעמידה לרשות המטופלים 106 מרפאות בפריסה ארצית, כאשר 17% מכלל הרופאים ברשת הם מומחים בתחומי רפואת השיניים השונים, בכל מרפאה ברשת פועלים הן רופאים משקמים והן כירורגיים בתחום השתלים הדנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת פגישת ייעוץ לטיפולי שיניים מסובסדים למבוגרים – לחץ כאן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך