עו"ד אסתר שלום: מזונות במשמורת משותפת

משמורת משותפת קובעת שהנטל במזונות מתחלק שווה בשווה בין ההורים, על בסיס יכולתם הכלכלית. נפלא. מה זה בדיוק אומר לגביכם והאם החלוקה הזו לעולם תהיה שווה? עורכת הדין אסתר שלום עושה סדר בכל הנוגע לקביעת מזונות במשמורת משותפת ומי בדיוק חייב במה
תמונה: FREEPIK

משמורת משותפת בראיית הזמן הנוכחית

בעבר הלא רחוק, גברים יצאו לעבוד ונשותיהם נופפו להם במטפחת כשאת רגליהן מחבקים ילד או שניים. מאז התקדמנו תפיסתית, חברתית וכלכלית: נשים מנהלות חיי קריירה ענפה ומכובדת, גברים נוטלים על עצמם את חופשת הלידה ונראה שכולנו מתקדמים לעולם ורוד ומאוזן מגדרית.

השינויים הללו הביאו גם לעלייה משמעותית בקביעת המשמורת המשותפת בין בני זוג שמעוניינים להתגרש – משמורת שבה האם והאב חולקים שווה בשווה את זמני השהות עם ילדיהם ושותפים פעילים לגידול, ההתפתחות, הטיפול והטיפוח שלהם. מהרבה בחינות, מדובר בהסדר האידיאלי שבני הזוג יוצרים לעת פרידה, שכן הוא מאפשר לילדים לחוות את הוריהם בצורה נאותה ולקיים עמם קשר יציב וסדיר.

שאלת המזונות של הגיל הרך

הסדרי המשמורת המשותפת מעלים מטבע הדברים שאלה מתבקשת – מה קורה כאן לעניין המזונות? אם נחזור רגע לאותו אב שיוצא ליום עבודתו ומביט על אשתו עם המטפחת, הרי שבמצב של גירושין ביניהם תיטול האם את המשמורת המלאה על ילדיה והוא יצטרך לשלם לה מזונות. 

בהרצה קדימה לימינו, משמורת משותפת אם כך, הייתה מטילה על האב חובה כפולה: תשלום מזונות הן על הזמן שלו עם ילדיו והן על הזמן שלו עם האם.

כדי לפתור את הבעיה הוכרזה כאן חלוקה בנטל, אך גם היא עודנה חלקית בלבד. חזקת הגיל הרך שמשאירה את הילדים בחיק אמם עד לגיל 6, מונעת מהאב את האפשרות למשמורת משותפת בשנים אלו, כך שגם אם הוא ממש מעדיף להימנע, הוא עדיין ייאלץ להסתפק בהסדרי ראייה ולשלם דמי מזונות ילדים במלואם וזאת ללא קשר לרצונו או למצבו הכלכלי. 

הדרך היחידה בקבוצת גילאי הילדים 0-6, שהחוק מכנה "קטיני קטינים", היא של משמורת מלאה לאם או האב. האם מבחינת דיני המשפחה נחשבת אז ועדיין להורה המרכזי ביותר בחיי הילדים בשנותיהם המוקדמות ועל כן היא זו שתקבל חזקה על ילדיה בעת הגירושין. האב יוכל להפוך למשמורן מלא על ילדיו, רק במקרה אחד ויחיד – אם יוכיח שאמם בלתי כשירה.

ולמרות כל עסק הביש, חדשות טובות בצד! למרות החזקה והגישה המסורתית לעניין המשמורת על קטיני קטינים, הפסיקות בבתי המשפט נוטות לקבל יותר ויותר בקשות של משמורת משותפת, גם בגילאים של שש ומטה. 

הדבר אומר שההורים עדיין יצליחו, כל עוד יפעלו נכון ובכלים משפטיים מובחרים, לקבל משמורת משותפת. המשמעות היא שייתכן שתיפסק גם חלוקה מסוימת בין האם והאב לעניין המזונות, אך ברוב המקרים האב הוא עדיין זה שנדרש לשלם אותם.

עו"ד אסתר שלום: "שוויון בנטל שווה את טובת הילד"

עיקרון טובת הילד הוא אלמנט מרכזי ומשפיע מאוד בתיקי משפחה וגירושין בפרט. בשונה ממשמורת מלאה שבה הילדים שוהים אצל ההורה השני רק לפרק זמן קצר, במשמורת המשותפת הם נהנים מזמן זהה עם שני ההורים, כל הורה מעניק להם בית "שלם" המקיים את כל צרכיהם. 

כדי לאפשר זאת, כל צד זקוק למשאבים משלו, כך שאם משימה זו תוטל אך ורק על האב, היא מדללת כבר מאותו הרגע את האפשרות שלו להעניק לילדיו בית שעונה על כל צרכיהם. 

טובת הילד היא זו שמבססת את הנטייה של בתי המשפט לעודד את המשמורת המשותפת ומכוחה יחולק גם נטל המזונות בין שני ההורים וזאת על בסיס יכולתם הכלכלית וההכנסה הפנויה שנותרת להם כדי לקיים את עצמם ואת ילדיהם בזמני השהות עמם. 

חישוב דמי מזונות במשמורת משותפת

נגענו כבר בקבוצת הגיל של 0-6 שלה תנאים ייחודיים משלה, אבל דרכי החישוב כאן וגם ביתר קבוצות הגיל (15-18, 6-15) עדיין נותרות עלומות. הסיבה המרכזית לכך היא שלא קיימת דרך חישוב דמי מזונות אחת ויחידה – לשני ההורים, גם בעת משמורת משותפת יש נסיבות משתנות: 

הבדלי שכר יחסיים והכנסה משתנה, כמות משתנה של ילדים (רלוונטית לעניין חישוב הוצאות המדור), צרכים משתנים של הילדים עצמם ותחשיבים שמורכבים גם מהוצאות מיוחדות ומדין צדקה, לצד כל יתר ההוצאות ההכרחיות.

אם ההורים ערכו הסכם נישואין שקבע את תנאי המשמורת המשותפת ואת סוגיית המזונות, הרי שהם כבר החליטו כמה ואיך הם משלמים עבור כיסוי כל ההוצאות של ילדיהם. הסכם זה תקף גם כאשר הילדים נמצאים תחת חזקת הגיל הרך וקובע במדויק איך יראו החיים שאחרי הגירושין גם מבחינת המשמורת והמזונות.

אם ההורים הסכימו למשמורת משותפת אך אין ביניהם הסכמה לעניין המזונות, הרי שבית המשפט יצטרך להחיל עבורכם דרכי חישוב שמשלבים את כל הפרמטרים: גיל הילדים וצרכיהם, שכר ההורים וזמני השהות של כל הורה. 

מזונות במשמורת משותפת על ילדים בוגרים

בקבוצת הגיל 6-15, קיימת השתתפות של האם במזונות, בה היא נדרשת לחלק היחסי של מזונות מדין צדקה (הוצאות נוספות, מלבד התשלומים ההכרחיים) כאשר האב עדיין משלם את המזונות ההכרחיים (מזון, מדור, ביגוד, הנעלה, חינוך וכו') יחד עם היתרה היחסית מדין צדקה.

בקבוצת הגיל 15-18, חולקים ההורים שווה בשווה את תשלום המזונות, כאשר התשלום כאן מתבצע רק עבור מזונות מדין צדקה, שנועדו לשמור על רמת החיים שאליה הורגלו הילדים.

תלאות החישוב והשלכותיו

על אף שברשת אפשר למצוא שפע מחשבונים לחישוב מזונות במשמורת משותפת או מלאה על פי המצב, אף אחד מהם לא יניב תוצאה מדויקת או קרובה לאמת. 

חשוב להבין שהפסיקות לעניין מזונות במשמורת משותפת עדיין חדשות יחסית ולתוכן כל שופט בפני עצמו יוצק תובנות, פרשנות וחישובים משלו. לפיכך, ישנה חשיבות גבוהה מאוד לזהות השופט בתיקי מזונות ומומלץ לפעול בנושא מול עורך דין שמכיר את השופטים ופסיקותיהם ויוכל לתכנן אסטרטגית את התביעה בהתאם לעמדת אותו שופט בתיק. 

גם כאשר בית המשפט עצמו נדרש לחישוב דמי מזונות, הוא ניצב בפני מלאכה קשה ומסובכת מאוד. קביעת סכומי המזונות משפיעה על איכות חיי הילדים במשמורת המשותפת וכמובן שעל איכות חיי הוריהם.

האם אפשר לדון מחדש במשמורת המשותפת?

כאמור, משמורת משותפת קובעת חלוקה שווה לעניין הסדרי הראיה וייתכן שמעט יותר מאוזנת לעניין המזונות. מה קורה כאשר אחד הצדדים קץ בסיכום המשותף ומעדיף לעתור לבית המשפט בבקשה למשמורת מלאה?

בית המשפט מביא בחשבון שצרכי הילדים הם עניין גמיש ודינמי. הצרכים והרגלי החיים של ילד כבן שלוש אינם דומים כלל לצרכים שיהיו לו בגיל עשר. לאור הנושא הזה וכאשר הנסיבות אכן מוצדקות, יהיה ניתן להחליט על שינוי הסדרי ראיה שבו אחד ההורים יקבל משמורת מלאה וככל שבית המשפט סובר שהמהלך הוא לטובת הילד. 

כאן יש אינטרס ברור לאבות, שרוצים להישאר פעילים בגידול ילדיהם אך מנגד כורעים תחת עול תשלום המזונות. לפיכך מרבית הדיונים המחודשים במשמורת הם מצד האב ככל שהדבר נוגע גם לחלוקת דמי המזונות, אך בלא מעט מקרים תהיה זו האם שתעדיף היא לקחת על עצמה בנסיבות מסוימות את המשמורת המלאה ולחזור למתכונת המסורתית בה הילדים אצל אבא כל שבת שניה והוא משלם לה מזונות.

עו"ד גירושין – אסתר שלום נמנית עם טובי המשפטנים בדיני משפחה וגירושין ומעניקה ללקוחותיה שירות משפטי איכותי ומקצועי בכל הנוגע להסדרי המשמורת והמזונות. לשאלות, תיאום פגישת התייעצות ולהתרשמות מפעילות המשרד, צרו קשר עם משרדנו ונשמח לעמוד לרשותכם. 

 

עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך