מככב באולפנים

"ארה"ב לא תעמוד לצדנו בזמן אמת"

אל"מ במיל' אפרים מיכאלי מאשדוד (66), הפך לאחד האישים המבוקשים באולפני הטלוויזיה והרדיו בעקבות המשבר בין רוסיה לאוקראינה ⦿ מיכאלי נספח צה"ל לשעבר ברוסיה מכיר אולי יותר מכל אדם אחר את מה שגורם לכל אירופה לחשוש ממלחמה עולמית ⦿ "אני בן הבודדים שעבדתי עם הרוסים, ישבתי אצלם, חשבתי כמותם, יודע מה העקרונות שלהם ומכאן אני מסיק את המסקנות הכי אותנטיות"
צילום מסך: רשת 13

אפרים מיכאלי, אל"מ במיל אפרים מיכאלי מאשדוד בשבילנו, לא נח רגע אחד בימים האלה. כל רגע הטלפון שלו מצלצל ועל הקו עוד אמצעי תקשורת אחרת שמבקש את פרשנותו. הוא רץ מאולפן טלוויזיה אחד לשני וערוץ רדיו אחד למשנהו. יש סיבה לכך. אל"מ מיכאלי, נספח צה"ל לשעבר ברוסיה הוא אולי האיש עם הידע הכי נרחב שיש לפרשן בארץ על המצב הקשה בין רוסיה לבין אוקראינה, שמביאה את אירופה על סף אולי של מלחמת עולם שלישית. מיד תגלו שלא לא לחינם הוא פרשן צבאי ופוליטי, המפרשן בכל אמצעי התקשורת הישראלית והרוסית, ומתמחה במזרח אירופה, מזרח תיכון, צבא ופוליטיקה.

לפני שנפרט מה הוא אומר ומה כדאי לשמוע ממנו, נספר על האיש. היריעה באמת קצרה בכדי להכיל את מה שעשה מיכאלי בן ה-66 במיוחד לתפארת מדינת ישראל. להלן קורות החיים שלו שלא היו מביישות את ראשי המדינה, קורות חיים שהוא כל כך מתגאה בהם. מוכנים? כדאי שתשבו.

אפרים נולד בשנת 1955, בברית המועצות, בעיירה קולשי שבמערב גאורגיה. בשנת 1972 עלה לארץ עם משפחתו הגדולה. נשוי לדינה ולהם 3 ילדים, גרים בעיר אשדוד. הוא שירת בצה״ל במשך 28 שנים בתפקידי פיקוד, טכנולוגיה ודיפלומטיה. בשנת 2003 השתחרר מצה״ל בדרגת אלוף משנה. שימש כדיפלומט בכיר המייצג את מדינת ישראל כנספח צבאי של ישראל ברוסיה וראש משלחת משרד הביטחון . הוא בעל תואר ראשון – בוגר הטכניון בחיפה – מהנדס חשמל ואלקטרוניקה ותואר שני – בוגר אוניברסיטת דרבי באנגליה (בשלוחה הישראלית) במנהל עסקים ובנוסף מתמחה בניהול תאגידים גדולים ושינויים אירגוניים.

רגע יש עוד. מיכאלי חבר דירקטוריון  חנ"י (חברת נמלי ישראל) והאחראי על ניהול ובניית תשתיות ונמלים בישראל. חבר "מועצת הנפט " , הגוף המייעץ לשר האנרגיה ולממשלה בנושא מדיניות ניהול משאבי הנפט והגז של מדינת ישראל (מתן רישיונות חיפוש בים וביבשה). חבר דירקטוריון "מטאור האיירוספייס גרופ " המפתחת מערכות לחימה מתקדמות בתעשיות הביטחוניות הישראליות של משרד הביטחון.

מיכאלי שירת כאמור בצה"ל 28 שנים בחלקם בתפקידי שדה ובחלק מהשנים בתפקידי פיתוח ומטה ובייחוד במערך הקשר והתקשוב. אפרים ניהל תעשיות ביטחוניות וטכנולוגיות רבת היקפים מהשורה הראשונה ומנהל מפעלים של מאות עובדים וחיילים.

אבל מעבר לכל זה הוא גם מתגאה לא מעט ביורשיו, בילדיו. למיכאלי שני ילדים שהם סגני אלופים בצה"ל והעובדה שטשטשנו את פניהם מלמדת אולי מכל עד כמה החשיבות שלהם גדולה.

מיכאלי אומר בפה מלא: "אף אחד לא הטביע חותם בהשקעה לביטחון מדינת ישראל כמו המשפחה שלי. אני ושניי הבנים שלי סגני האלופים, השקענו 85 שנים מחיינו לביצור כוחה ומעמדה של ישראל. משפחה לדוגמה ולמופת, מלח הארץ, לתפארת עם ישראל והעיר אשדוד".

צילום מסך: כאן 11
צילום מסך: כאן 11

אל"מ במיל מיכאלי, כל ערוצי הטלוויזיה והרדיו אחרייך למה דווקא אחריך?

"כי רוב האנשים והפרשנים הם יוצאי בית הספר המערבי או ממומנים במכונים שהם חוקרים או פועלים בזכות מטבע זר אירופאי או אמריקאי. אני לא ממומן על ידי אף אחד. אני בן הבודדים שעבדתי עם הרוסים, ישבתי אצלם, חשבתי כמותם, יודע מה העקרונות שלהם ומכאן אני מסיק את המסקנות הכי אותנטיות. מכל אלה שמפרשנים מערביים אני מפרשן מזרח אירופאית".

ומה הפרשנות שלך?

"זה אירוע מקומי אזורי וגלובאלי".

הסבר פרט נמק

"קודם כל זה אירוע מקומי בין רוסיה לאוקראינה. בא הצבא הרוסי ויש לו 2 דרישות לאוקראינה.. הראשונה דונייצק ולוהנסק במזרח אוקראינה. מה הייחודיות? באמצע אוקראינה עובר נהר דנייפר. מזרחית לנהר גרים דוברי רוסית ומערבית דוברי אוקראינית והם שונאים אחד את השני. דונייצק ולוהנסק מבקשים סיוע סייעו מאמא רוסיה שתציל אותם מהיחס המבזה של אוקראינה וקייב. בשנת 2014 אותו הדבר קרה בחצי האי קרים שרובו מאוכלס על ידי טטרים ודוברי רוסית. בחצי האי קרים עשו משאל עם. 90 אחוז הצביעו שהם רוצים להתנתק מאוקראינה ולהצטרף לרוסיה והפרלמנט הרוסי החליט לאחד את חצי האי קרים לרוסיה".

מיכאלי לא עוצר. הוא שולט בחומר: "בזמן פירוק ברית המועצות ב- 1990 היה הסכם בין בוש האבא וגורבצ'וב, שברית נאט"ו לא תתפרס מזרחה ליבשת אירופה ולא תיגע במדינות שתחת חסות בריה"מ, מה שנקרא הגוש המזרחי. אבל האיחוד האירופי העביר הרבה כסף לגוש המזרחי ונכנס אליו. לאט לאט המערב הכניס לשם אח"כ גם טילים וטנקים וצבא. פוטין מתנגד לזה. הגוש המערבי בלע את כולם חוץ מאוקראינה ובאלרוס. אז פוטין לא מוכן לוותר על אוקראינה. ויש עוד".

מה עוד?

"האומה הרוסית נולדה במחוז של קייב ואח"כ התפרסה לרוסיה של היום. פוטין לא יכול לתת למערב לקח את לעצמו את קייב שהוא למעשה ערש ההולדת של רוסיה. פוטין אומר שהוא רוצה שאוקראינה תודיע שהיא לא רוצה להיכנס לנאט"ו ונאט"ו לא תכניס את אוקראינה לתוכה. אם אוקראינה תיכנס לנאט"ו, הרי שיש סעיף של הגנה הדדית. זה אומר שאם אוקראינה תרצה להילחם להחזרת חצי האי קרים מידי הרוסים אליהם, פוטין גורס שלפי האמנה הזו, כל מדינות נאט"ו כולל ארה"ב ילחמו נגדו".

אז מה יהיה הסוף?

"יש שתי אפשריות למוצא. אם יודח הנשיא הנוכחי ויהיה שלטון חדש פרו רוסי שיחתום על הצהרת כוונות שאוקראינה לא נכנסת לנאט"ו, אז הכל נגמר. המוצא השני הוא שהם יתעקשו והוא ימשיך לכבוש את כל דרום אוקראינה וינתקו את אוקראינה מהים השחור, שזה דרכי מסחר של הצי האוקראיני. אני חושש שהאירופאים או האמריקאים לא יתערבו ויפגעו בטעות או שלא בטעות במטוס רוסי או להפך ואז יש לנו מלחמת עולם. רוסיה מציעה מועדון חדש לנהל את העולם מועדון G3 שכוללים את סין, רוסיה וארה"ב בלבד. אבל לא נראה לי שארה"ב תסכים".

אפרים  מיכאלי יזם והוביל והיה  פורץ דרך בחשיבה ומיוזמי ואדריכלי הסכמים בין ישראל לרוסיה, מה שסלל את הדרך לשיתוף פעולה אסטרטגי בין שתי המדינות ולכן אולי הוא מבהיר את הנקודה הבאה:

ומה אתה מציע לישראל?

"יש לנו הסכם אסטרטגי עם רוסיה בזכות ראש הממשלה הקודם נתניהו למרות ההתנגדות האמריקאים. בזכות ההסכם הזה טייסים שלנו מפציצים את האיראנים בסוריה וחוזרים הביתה בשלום. בגלל ההסכם הזה המטוסים הרוסים דוממים וטילי אס 400 דוממים. חשוב לנו להמשיך את ההסכם הזה עם הרוסים. אל לנו לשים את כל הביצים בסל אחד של ארה"ב. ארה"ב לא תעמוד לצדנו בזמן אמת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך