חשוב

חוסר תום לב בהליך חדלות פירעון / עו"ד עידן רוקח

תום הלב הינו עיקרון העל של המשפט הישראלי בכלל ושל הליך חדלות פירעון / פשיטת רגל בפרט.

מטרת הליכי חדלות פירעון הינה לכנס את נכסי החייב להפטיר אותו מחובותיו.

מה נדרש מהחייב? התנהלות בתום לב, פירוש תום לב בהליך באה לידי ביטוי בכמה מישורים.

המישור הראשון הוא טרם ההליך, התנהלותו של חייב טרם כניסתו להליך תשפיע באופן ישיר על תוצאת ההליך. כך למשל, במידה ואדם ביקש הלוואה כאשר הוא יודע שאין ביכולתו להחזירה הרי שמדובר בחוסר תום לב.

המישור השני, התנהלות החייב במשך ההליך, חובותיו של החייב במשך ההליך הם לדווח על מצבו הכלכלי באמצעות דוחו"ת דו-חודשיים ולשם את צו-התשלומים אשר נקבע. במידה ואדם מסתיר הכנסות ו/או נכסים במשך ההליך, הרי שהדבר מהווה חוסר תום לב וניצול לרעה של ההליך.

המישור השלישי הוא לאחר מתן ההפטר, הפטר לאלתר או הפטר מותנה. במועד הדיון למתן ההפטר מונחת לפני בית המשפט תמונת מצב אודות החייב ונכסיו ולפי זה קובע בית המשפט את המתווה להפטר. במידה ומצבו הכלכלי של האדם משתנה לאחר מתן ההפטר (לטובה או לרעה) עליו לדווח על כך.

מטרת ההליך היא לתת לחייב הזדמנות לנוספת, לפתוח דף חדש תוך זמן קצוב, לצד מטרה זו ישנה דרישה להתנהלות בתום לב, במידה וחייב ינהג בחוסר תום לב הרי שהדבר יכול להוביל לביטול ההליך.

ייצוג נכון בהליכי חדלות-פירעון בהכרח יביא לתוצאה ראויה ומותאמת למצבו של החייב ואף במקרים מסוים ימנע תוצאות הרסניות לחייב ולבני משפחתו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך