היסטוריה

עמוד שיש בן כ-1500 שנה נחשף בחוף הים באשדוד

הממצא הקדום התגלה בסיור יזום של סיירי השיטור העירוני באשדוד. רשות העתיקות: "נראה שמדובר בשריד של כנסייה שפעלה במקום לפני יותר מ- 1500 שנה".
1. סיירי השיטור העירוני, מפקח איתי דבוש ושגיב בן גיגי. צילום: שירה ליפשיץ, רשות העתיקות.

ההיסטוריה נחשפת באשדוד: עמוד שיש מרשים נתגלה על החוף, מצפון למצודת אשדוד ים. ברשות העתיקות מעריכים, כי מדובר בשריד של כנסייה ביזנטית שעמדה במקום לפני כ-1500 שנה.

סיירי השיטור העירוני, מפקח איתי דבוש ורס"ר שגיב בן גיגי, מיחידת השיטור העירוני במשטרת אשדוד, יצאו לסיור שגרתי בדיונות של אשדוד, כאשר לפתע זיהו פריט שיש מבצבץ מהאדמה. הם הודיעו על כך לשלומית קטן, מנהלת במוקד  העירוני,  אשר הזעיקה למקום את פקחי רשות העתיקות.

באשדוד מתקיימות, מאז שנת 2013, חפירות ארכיאולוגיות בניהולו של ד"ר אלכס פנטלקין מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום של אוניברסיטת ת"א. באוגוסט 2017, התגלו בחלקו הצפוני של האתר ממצאים עשירים ממתחם של כנסייה, המתוארך לתקופה הביזנטית. אחד הממצאים המרתקים בחפירה, היה סדרת קברים שנשאו כתובות זיכרון עבור דיאקוניות ודיאקונים (העוזרים לכומר) שנמצאו יחד בסיטרה הצפונית של הכנסייה. כמו כן, התגלה קבר של קדושה מעונה (מרטירית) באפסיס המרכזי של הכנסייה.

העמוד כפי שנמצא בשטח. צילום: שירה ליפשיץ, רשות העתיקות

אשדוד-ים, ששכנה באזור החוף הדרומי של העיר אשדוד (בסביבות אזור י"א של היום), הייתה אחת מערי החוף החשובות בתקופה הביזנטית. העיר, הקרויה במקורות הביזנטיים "אזוטוס פארליוס", השתרעה על פני שטח נרחב, ובמפת מידבא הנודעת מירדן, מתוארים בה מבני ציבור, לרבות כנסיות.

לדברי אבי לוי, ארכיאולוג נפת אשקלון ברשות העתיקות, "לא מן הנמנע שהעמוד שנחשף, היה שייך לכנסייה קדומה המתוארת במפת מדבא".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, שיבח את ערנות השוטרים והמנהלת במוקד העירוני, אשר דיווחו על מציאת הפריט העתיק. "נראה שהעמוד נחשף בעקבות הגשמים שירדו באזור לאחרונה. כל גילוי שכזה מוסיף פיסה נוספת להבנת הפאזל התרבותי של ארץ-ישראל בימי קדם. חשוב לדעת שהגשמים העזים בימי החורף עשויים להעלות על פני הקרקע ממצאים נוספים, ואנחנו קוראים לציבור לדווח לנו עליהם".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך