מבול

מתחילת השנה ירדו באשדוד 570.5 מ"מ משקעים. כמות הגדולה מהממוצע השנתי.

המדובר בכמות השלישית בגודלה ב-80 השנים האחרונות, על פי נתוני העירייה. 343.2 מ"מ ירדו לאורך חודש ינואר. אשדוד בפחות מחודשיים עברה את הממוצע השנתי שעמד על 520 מ"מ גשם!

אם חשבתם שהפעם כמות הגשמים שירדה באשדוד הייתה מהגדולות שאתם זוכרים, אתם צודקים. מסתבר כי על פי נתוני העיירה (קרדיט נתונים – תמיר זק) ירדו באשדוד 570.5 מ"מ משקעים מתחילת השנה כשהממוצע השנתי עמד על 520 מ"מ גשם. רק בינואר ירדה כמות של 343. מ"מ גשם !מסתבר שזו הכמות השלישית בגדולה ב-80 השנים האחרונות (קדמו לה ב- 1974 ובשנת 2013).

הדיווחים שיצאו ממטה החורף היו כי העיר מתנהלת "ללא אירועים חריגים", אך מאחורי המשפט הזה עמדו עובדי הרשות המקומית והערכות מקצועית בשטח תוך מיפוי המקומות הרגישים וטיפול בהם בזמן אמת. צוותי העירייה פעלו על פי פקודת החורף, הכוללת תוכנית עבודה מפורטת שאין כדוגמתה ברשויות אחרות. התוכנית בנויה על הסברה רחבה ומקצועית, כולל עדכונים לאורך כל שעות היממה, שילוב של טכנולוגיות חיזוי מזג אוויר אך מעל הכול עובדים שנלחמים בקור, בגשם וברוחות של עד 90 קמ"ש.

התוכנית יצרה עניין רב גם ברמת השלטון המקומי וגם בפיקוד העורף, שהזמין את נציגי אשדוד להציג יחד עם חברת הסטארט אפ הישראלית-אמריקאית את תוכנת החיזוי Tomorrow.io ואת תוכנית העבודה, המשלבת טכנולוגיה מתקדמת וסד"פ (סדר פעולות) מפורט ביותר עד רמת הקולטן. מערכות חורפיות משמעותיות

מערכת הגשם הראשונה התרחשה ביום חמישי ב-13.1 וכללה גשמים משמעותיים שירדו ללא הפסקה מיום חמישי ולאורך הסופ"ש. בתום המערכת נמדדו באשדוד 131 מ"מ, נחל לכיש עלה ב-3 מטרים והעיר הייתה בשגרה מלאה. העירייה אגב הודיעה שזו המערכת החורפית החזקה ביותר מאז תחילת החורף, אך גם צלחה אותה בשל היערכות מוקדמת והתנהלות על פי פקודת החורף ותחזיות.

ב-27 לינואר הגיעה מערכת "אלפיס" שהשאירה את חותמה על חודש ינואר עם כמות משקעים גדולה, רוחות של עד 90 קמ"ש ונחל לכיש שעלה על לגובה 16.2 מטר.  בנחל לכיש הייתה זרימה חזקה מאוד, כולל סחף שהסיר חלקים מהחלק העליון של גדות הנחל. כעת ניתן לספר שעיריית אשדוד הייתה כבר רגע לפני הפעלת נוהל נחל לכיש, מחשש שכמות המים בנחל תמשיך לעלות ותפרוץ פנימה אל רחובות העיר בנקודה הנמוכה בצומת מילמן ירושלים.

בתום הסערה, קיים מטה החורף תחקיר במטרה לקבל תמונת מצב עדכנית לגבי כמויות המשקעים שירדו באשדוד. התחקיר הצביע על כמויות גשם אדירות שאיתם התמודדו העובדים, לצד מזג אוויר קיצון שכולל גשם, קור עז, ברד, רוחות של עד 90 קמ"ש וניסיון לבלום הצפות בצירים וגם כתוצאה מעליית מפלס הנחל. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי: "מסירות ומקצועיות שלא ניתן להסביר במילים".

במשך לילות רבים סרקו צוותי העירייה: הביטחון העירוני, מנהלות הרובע, אנשי השיטור העירוני ואנשי אגף איכות הסביבה, את כל המקומות המועדים לפורענות ואת הצירים המרכזיים. העובדים ניקו את הקולטנים שבהם הצטברה אשפה שעלולה הייתה להוביל להצפות, גזמו עצים באמצעות מנוף, סרקו את הצירים הפנימיים והראשיים ופיקחו על המפלס בנחל לכיש, שעלה בגלל משקעים כבדים שהתנקזו אליו. העירייה נערכה כבר בקיץ למצב שכלל התרחישים והאתגרים העירוניים יתממשו במערכת אחת ובזמן קצר – "ים גבוה, נחל לכיש שעלה על גדותיו, כמות משקעים אדירה בפרק זמן קצר ורוחות במהירות אדירה. אשדוד, בשל המיקום שלה הכולל גם נחל וים, היא עיר מאתגרת ולכן ההתמודדות היא גדולה יותר מערים אחרות.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך