"רק אתיופי יכול לטפל באתיופי"

אתר האינטרנט של חדשות ערוץ 2 חשף סיפור מטריד במועצה הדתית באשדוד. אהרון ברוקלין, גרוש תושב העיר, ביקש להנפיק תעודת רווקות לקראת נישואיו השניים, אך קיבל תשובה מדהימה שרק רב בן העדה האתיופית יכול לטפל בו' ברוקלין אמר בכעס: "זה פשוט זלזול ותחושה קשה מאוד של אפליה והשפלה". יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן מיהר לתקן את העוול

אברהם ברוקלין (38) הצליח לשנות סדרי עולם במועצה הדתית באשדוד, לאחר שחשף סיפור מטריד שבני העדה האתיופית קיבלו שירות אך ורק מרב בן העדה שלהם, ולא יכלו לקבל שירות ככלל התושבים. הסיפור נחשף לראשונה באתר האינטרנט של חדשות ערוץ 2.
ברוקלין, שהתגרש לפני מספר שנים, ביקש להנפיק תעודת רווקות במשרד לשירותי דת שבאשדוד, ונתקל בסירוב מצד העובדים במקום, שהסבירו כי מאחר והוא בן העדה האתיופית עליו כאמור לפנות לרב ייעודי המטפל בענייני הקהילה.

למרות שהיה מלווה בשני עדים כנדרש והחזיק בידיו את כל המסמכים הדרושים לשם כך, נדחה ברקולין בידי העובדים במקום, שהסבירו לו כי בהתאם לנוהל מקומי, ענייניו יטופלו אך ורק בידי הרב מיכאל מהרט, יוצא אתיופיה בעצמו. למרות ששב והתעקש על כך שהוא רשאי לבחור באופן חופשי ממי לקבל שירות, נותרו לדבריו העובדים בסירובם לקבלו.

למרות שעל פי נוהלי המשרד לשירותי דת, מחויבים יוצאי אתיופיה שלא נולדו בישראל בהנפקת אישור יהדות אצל רב מומחה ליהדות אתיופיה, המקרה המדובר שונה בתכלית, משום שברקולין כבר התחתן בארץ כדת משה וישראל, ואף קיבל את כל האישורים הנדרשים לכך וכעת הוא רק מעוניין להינשא לזוגתו החדשה.

בהקלטות נשמעים בכירי המועצה הדתית באשדוד כשהם מאשרים כי זהו אכן הנוהל החל על בני העדה האתיופית וכי על פיו הם פועלים. "אני לא מבין למה רק אתיופי יכול לטפל באתיופי", אמר ברקולין. "אני לא מבין מדוע אני לא יכול לקבל שירות כמו כל אזרח? היו לי את כל האישורים הנדרשים, גם את תעודת הנישואין הקודמת וגם את תעודת הגירושין, הטרחתי שני חברים שיעידו בפני הרב, הגעתי במיוחד מנס ציונה באמצע יום עבודה, והם אפילו לא ניסו לעזור. זה פשוט זלזול וזו תחושה קשה מאוד של אפליה והשפלה".

כששב לביתו החליט ברקולין שאין בכוונתו לעבור על העניין בשתיקה, זאת מאחר והיה לו ברור כי מדובר בהתנהלות בלתי חוקית מצד משרד הדתות. לאחר שיחה שקיים עם סגן יו"ר המועצה הדתית של אשדוד, ובה הוסבר לו שוב כי זה הנוהל, יצרה עימו קשר מנהלת מחלקת הנישואין במועצה שאישרה באוזניו כי העניין נבדק שנית ואכן נמצא בלתי חוקי. "ככה אמרו לנו לעבוד, אני לא יודעת אם אתה מכיר את המערכת", הסבירה. "אני עובדת כאן 41 שנים וככה עבדנו, אני לא אשקר אותך. החל מהיום אנחנו מחויבים בקבלת קהל רגילה עם העדה אתיופית, רגיל כמו כל הישראלים. אבל את האישור הסופי רק אם הרב מיכאל מאשר".

ביום ראשון האחרון התייצב שוב ברקולין במשרד הדתות והשלים את ההליך. עם זאת, הבעיה לטענתו כלל לא נפתרה ובני הקהילה האתיופית עדיין מחויבים באותו הנוהל, שלכאורה בוטל.

יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן, מיהר לטפל בעניין ואמר כי "חשוב מאוד לציין כי הנוהל נקבע לא חלילה בשביל להפלות, אלא במטרה להקל על בני הקהילה האתיופית, ולהפנות אותם לרב הדובר את שפתם ואשר מכיר את משפחותיהם. לאחר שבחנו את העניין, במקרה הספציפי הזה אברהם ברוקלין צודק, ולכן שינינו את הנוהל בכל מי שכבר יהדותו הוכחה. נתקן את העיוות שנועד להקל עליהם בלבד, כדי שלא ייאלצו להגיע פעמיים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך