מתי כדאי לממש מניות?

בין אם אתם סוחרים בבורסה באמצעות ברוקר או באופן עצמאי, ברור שזוהי פעילות אשר דורשת מידה לא מבוטלת של הבנה בשוק ההון. עליכם להכיר את החברות שבמניות שלה אתם סוחרים, לדעת את כללי המשחק ולהבין לעומק את מצבכם הכלכלי ואת רמות הסיכון בהן אתם רוצים ויכולים לנקוט
תמונה: depositphotos

אחד האתגרים הבולטים בכל הנוגע למסחר במניות, הוא שאלת העיתוי. בסופו של דבר, גם אם אתם יודעים בדיוק מה אתם עושים, או סומכים על מנהל התיק שלכם בעיניים עצומות כמעט, תמיד צריך לדעת בדיוק מתי למכור. מימוש מניות הוא הרגע שבו נהנים מהרווחים, או לחילופין מצמצמים הפסדים. ברוב המקרים, אין עיתוי מדויק אחד למכור, אבל בכל זאת חשוב לזהות את המצבים בהם כדי לעשות את זה, כל משקיע בהתאם לתנאים ולמצב שלו.

איך יודעים מתי למכור?

קודם כל, חשוב אף פעם לא לפעול בקיצוניות. לדוגמה, אם יש לכם פוזיציה בחברה כלשהי ושווי המניות שלה עולה באופן משמעותי, למשל 50%-100%, הנטייה הראשונית עשויה להיות לממש את כל המניות שאתם מחזיקים וליהנות מהרווח. לחילופין, אולי תחשבו שכדאי להכפיל את הפוזיציה ולהמשיך לקטוף רווחים.

למעשה, התשובה הנכונה בדרך כל נמצאת איפה שהוא באמצע. במצב כזה בהחלט מומלץ לבצע מימוש מניות, אך לא את כולן. אם תממשו 50-70% מהפוזיציה, תרוויחו משני התרחישים העתידיים האפשריים: אם ערך המניה ימשיך לעלות, תרגישו קצת פחות אשמים על שמיהרתם לממש, ומנגד – אם הערך יתחיל לרדת, תשמחו שהצלחתם לייצר רווח גדול לפני כן.

מה עוד צריך לקחת בחשבון?

כמובן שכמו רוב הדברים, גם מימוש מניות הוא בסופו של דבר עניין אובייקטיבי, ויש המון סוגים שונים של משקיעים בשוק ההון. מעבר לתנאי השוק ולמצב התיק שלכם, אחריהם עוקבים באופן רציף, עליכם לשאול את עצמכם מספר שאלות, כמו: כמה סיכון אתם מוכנים ומסוגלים לקחת? האם תוכלו להתמודד עם הפסדים גדולים, הן מבחינה כספית והן מבחינה רגשית? האם יש לכם אפשרות להשקיע את הכסף באפיק שנראה מבטיח יותר?

שיטות לניתוח מצב חברה

בשביל שאתם או מנהלי תיק המניות שלכם, תוכלו להחליט בצורה משוכלת ונבונה על עיתויים של מימוש מניות, יש לבצע ניתוח מעמיק של מצב החברה שאתם מניותיה אתם מחזיקים. אחת השיטות לעשות זאת נקראת ניתוח טכני.

ניתוח טכני הוא בחינה של נתונים, ומטרתו קבלת החלטות על בסיס מספרים וגרפים. בוחנים את עברה של החברה ואת הדרך שעבר שווי המניה שלה עד לאותה נקודה. בודקים ומשווים לערכים קודמים של מחיר המניה, ועל ידי כך מזהים דפוסים אשר מסייעים בקבלת ההחלטות.

ברוקרים מסוימים מבצעים ניתוח פונדמנטלי, אשר משמש ככלי משני לניתוח הטכני, ובמסגרתו בוחנים את מצבה הנוכחי של החברה באמצעות בחינת דוחות, ידיעות חדשותיות ואפילו שמועות לגבי החברה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך