הכנסת החליטה: תושבי העיר ימשיכו לשלם אגרת שמירה

מאכזב - ועדת הפנים אישרו את המשך גביית אגרת השמירה ברשויות מקומיות, החוק שהיה הוראת שעה, הפך כעת להוראת קבע. ח"כ איתן גינזבורג טען שראשי הרשויות היו מוותרים על היטל השמירה אם הייתה גמישות בארנונה. אך ידיהם כבולות

ועדת הפנים והוועדה לביטחון פנים אישרו בדיון משותף לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת העיריות העוסק בהיטלי שמירה ואבטחה. הוועדה הפכה את הוראת השעה שהסדירה את גביית אגרות השמירה להוראת קבע. כן נקבע כי בחוק עזר הקובע את ההסדרים הללו, לא יעלה סכום אגרת השמירה על סכום שקבע שר הפנים.

הוראת השעה, שהכנסת התבקשה לאורך השנים להאריכה שוב ושוב, עמדה לפוג ב31.12 השנה, וכאמור, הוועדה החליטה להפכה להוראת קבע.

מ"מ יו"ר ועדת הפנים, ח"כ איתן גינזבורג: "בעבר ראשי רשויות יכלו להעלות או להוריד ארנונה. מאז 1984 הכל מוקפא. ראשי הרשויות היו מוותרים על היטל השמירה אם הייתה גמישות בארנונה. אך ידיהם כבולות. הקפיאו את ההגדרות ואת התעריפים, וכל שינוי מחייב אישור שרי הפנים והאוצר. כמות האישורים שניתנים מינימלית.

ח"כ שרון רופא אופיר: "הכי חשוב זה שלומם וביטחונם של תושבים. אם מתוך 257 רשויות מקומיות רק 60 גובות היטל שמירה, מה זה אומר על אלה שלא גובות? כל השאר מפקירות את התושבים? אני מעדיפה דין עומק". מ"מ היו"ר ח"כ גינזבורג: "כל כנסת היו דיוני עומק על זה". ח"כ שרון רופא: "אנו ממשלת שינוי, ריפוי ואיחוי. זו הזדמנות לקיים דיון כאן".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי: "בשביל זה יש ראש עיר. אפשר פעם בשנה לדווח לוועדה, אבל ההתחשבנות היומיומית צריכה להיות מול חברי מועצת העיר. בשביל זה יש נבחרי ציבור מקומיים. הצבענו על זה במועצת העיר תל אביב, ותודה לאל יש שם שיטור עירוני. המשטרה קטנה מדי ולא מתאימה לאתגרים. יש לנו גל פשיעה שלא היה כאן אף פעם. אנו כוועדה צריכים לתת לרשות המקומית את כל הכלים להתמודד, כדי שלא יקומו מיליציות של אזרחים שנמאס להם".

על הטענה שרשויות במצב סוציו-אקונומי נמוך יתקשו לגבות אגרה נוספת מתושביהן אמר מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג: "רק 10% מהרשויות שגובות את היטל האגרה הן במצב סוציו-אקונומי מ-8 ומעלה. השאר מתחת ל-7. אפילו בסוציו 4 יש 7 רשויות שגובות היטל שמירה, ואפילו בדרגה 2 יש רשות שגובה".

ח"כ שלמה קרעי: "18 רשויות מקומיות מבין 64 שגובות היטל שמירה הן בדרגה סוציו-אקונונמי 5 ומטה. זה בערך רבע". מירה סלומון, השלטון המקומי: "בלא מעט רשויות בפריפריה כמו נתיבות, עכו, מעלות תרשיחא, קריית גת, גובים היטל שמירה. 65 הרשויות שגובות היטל מייצגות 3.3 מיליון תושבים. לעומת זאת ראשון לציון והרצליה מפעילות שרותי שמירה ולא גובות היטל".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גיזבורג: "ההיטל מממן מצלמות, סיירות, סיוע למוסדות חינוך, אבטחת גני ילדים". ח"כ שלמה קרעי: "אתה בטוח שהאגרה הולכת רק לשמירה ואין רשויות שזה משמש לפיקוח עירוני?" ח"כ גינזבורג: "זה הולך לחשבון ייעודי, רק לשמירה ואבטחה, דברים שקבועים בחוק, ויש על זה דיווח. ח"כ קרעי: "אז אם סיירת מחלקחים דו"ח זה לא חוקי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך