סוגי כתרים בשיניים ותהליך הטיפול

כתרים לשיניים מהווים כיום אמצעי עיקרי לטיפול במקרים של אובדן והשתלת שיניים, טיפול שורש ושלל מקרים נוספים בהם נוצרת בעיה של ממש בשן מסוימת, בין אם בעיה אסתטית בעיקרה ובין אם בעיה המפריעה בפועל לתפקוד השוטף של מערכת השיניים. מהם סוגי הכתרים העיקריים הנמצאים כיום בשימוש ומה חשוב לדעת ולהכיר בנוגע לתהליך הטיפול עצמו?
תמונה: pixbay

סוגים עיקריים של כתרים לשיניים שכדאי להכיר

קיימים מספר סוגים שונים של כתרים לשיניים בהם נעשה שימוש, כאשר הסוג הספציפי עשוי להיקבע על פי מספר פרמטרים שונים, דוגמת מיקום השן ה"בעייתית" בפה, עלות, מצבן של השיניים הסמוכות וכד'.

אחד מסוגי הכתרים הנפוצים ביותר בעשרות השנים האחרונות הוא כתר חרסינה. השימוש בחרסינה מתבקש שכן מדובר בחומר חזק, עמיד, מבודד מפני חום וקור וגם יעיל מבחינה אסתטית לצורך שחזור טוב של השן המקורית.

כתרי חרסינה היו ועדיין מהווים את אחד מסוגי הכתרים הנפוצים ביותר בעולם רפואת השיניים, אך בעשורים האחרונים הצטרף שחקן חדש ומשמעותי לתחום – כתר זירקוניה. אלו הם כתרים העשויים מחומר בשם זירקוניום – סוג של מתכת לבנה אשר הכתרים העשויים ממנה חזקים ועמידים ביותר. בזכות הצבע של החומר עצמו ניתן ליצור כתרי זירקוניה אסתטיים ביותר, הנחשבים כיום לעדיפים מבחינות מסוימות (ובפרט מבחינה אסתטית) על פני כתרים מסוגים אחרים. למשל, במקרה של שחזור של אחת מהשיניים הקדמיות (אותן גם רואים ישירות בכל פעם שאנחנו מחייכים…) מומלץ לרוב להשתמש בכתר זירקוניה. 

מתי עושים כתרים בשיניים?

כאמור, כתרים לשיניים משמשים בעיקר לשחזור של שיניים, הן כאלו שאבדו לחלוטין והן כאלו שנהרסו רק בצורה חלקית. למעשה, קיימים מקרים רבים ושונים בהם משתמשים בכתרים לשיניים כפתרון המועדף והיעיל ביותר. למשל, מקרה בו שן מסוימת אבדה בצורה מלאה או חלקית בעקבות עששת או על גבי שתל דנטאלי במסגרת שחזור של שן שאבדה לחלוטין.

האם נדרשת הרדמה?

מה בנוגע לטיפול עצמו? האם נדרשת הרדמה? ובכן, זה תלוי כמובן בכל מקרה ובכל מטופל/ת. טיפולים רבים של כתרים לשיניים נעשים באמצעות חומר מאלחש בלבד, ללא צורך בזריקות הרדמה. לרוב אלו הם המקרים ה"קלים" יותר בהם רוב מה שנדרש הוא לבצע מדידות מדויקות ולהתאים את השן לכתר באמצעות שיוף וליטוש. גם במקרים אלו, מטופלים החוששים במיוחד (ובכיסאו של רופא השיניים עוברים לא מעט כאלו…) יכולים כמובן לקבל הרדמה מקומית לצורך הטיפול, ולעבור אותו בלי שום כאב או חוסר נעימות.

מה כולל הטיפול עצמו? 

כאמור, מהלך הטיפול עצמו נקבע בכל מקרה לגופו, בהתאם למצב השן המקורית והצורך בהכנות אלו ואחרות. במידה ומדובר בכתר על גבי שתל, הנחת הכתר היא מהשלבים המתקדמים יותר בתהליך ונעשית רק לאחר שהשן המקורית הוסרה לחלוטין, השתל הוחדר לעצם הלסת והיא התאחתה סביבו מספיק זמן (לרוב כמה שבועות עד חודשים ספורים). במקרים אחרים בהם מדביקים כתר על גבי שן קיימת השלבים הראשונים יכללו שיוף וליטוש של השן המקורית ולאחר שמביאים אותה למצב הרצוי מגיע שלב ההדבקה של הכתר עצמו.

היכנסו לאתר של ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום הפה, למידע נוסף על סוגי כתרים לשיניים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך