מסרבת להסתיים: הממשלה האריכה את חוק הקורנה בשנה נוספת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש התשפ"ב-2021. 35 תמכו מול 6 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת חוקה

מוצע לתקן את החוק כך שתוקפו יוארך בשנה נוספת עד דצמבר 2022. כמו כן, מוצעים מספר תיקונים נוספים המועלים נוכח הניסיון שנצבר מהפעלתו של החוק ובהם: הוספת סעיף המסמיך את הממשלה להתקין תקנות שיקבעו חובת הצגת תוצאות בדיקה או תו ירוק כתנאי לכניסה למקומות, הוספת הוראות לעניין קנסות בשל הפרות של הוראות שנקבעו בתקנות, תקנות הקשורות לפיקוח טכנולוגי על חייב בידוד והוספת סמכות לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הציבור לאפשר סגירת מסוד חינוך בתנאים המנויים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות מובילים אחרים בעולם, הפנדמיה העולמית צפויה להימשך לפחות עד סוף 2022 ,ומאפייניה יהיו תלויים בהתנהגות האוכלוסייה, בהחלטות ממשלה בדבר מדיניות ההתמודדות עם המגפה, בקצב ייצור חיסונים, בהרחבת הכיסוי החיסוני ובהתאמות חיסונים לווריאנטים השונים. החיסונים צפויים לספק הגנה ארוכת טווח, אך משך הזמן שיידרש עד שמרבית מדינות העולם יגיעו לכיסוי חיסוני נרחב שייצר חסינות עדר הוא ארוך. גם לאחר השגת כיסוי חיסוני רחב, היווצרות מוטציות של הנגיף עלולה לפגוע ביעילות החיסונים וברמת ההגנה המוקנית.

בעקבות תמונת המצב הקיימת של התחלואה בעולם, ההערכה בדבר המשך הפנדמיה, וכן קצב התפשטות של וריאנטים מסוכנים שחלקם חשודים כעוקפי מנגנוני הגנה שהחיסון מייצר, חדירתם והתפשטותם בישראל, ובשל הכיסוי החיסוני החלקי באוכלוסייה – יש חשש סביר למגמת עלייה בתחלואה עד למצב של אי–ספיקה של מערכת הבריאות וכן להופעת גלי תחלואה נוספים, וכל גל יהיה יותר חמור מקודמיו בהיקף התחלואה ובמשכו.

לנוכח האמור, נדרשת הארכה של החוק המהווה את התשתית המשפטית להטלת הגבלות בתקנות מכוחו, לשם שמירה על בריאות הציבור. זאת, כדי למנוע סיכון ממשי להתפשטות רחבה של נגיף הקורונה בישראל ולפגיעה קשה בבריאות הציבור אשר עשויה לחול אם לא תתאפשר נקיטת ההגבלות והצעדים לצמצום התפשטות התחלואה."

שר הבריאות ניצן הורוביץ הציג את ההצעה ואמר: "דבר חמור שהממשלה הקודמת עשתה ואנחנו נעשה בדיוק ההפך זה שהפעם את היציאה מהגל ננהל בשיקול דעת ובצורה מקצועית. הנתונים מראים ירידה תלולה בנתוני התחלואה, הגל דועך, הירידה הזאת החלה בזכות ההחלטה החשובה על מתן הבוסטר. אבל זה לא אומר שזו סופה של מגפת הקורונה ,אנחנו לא מכריזים על מסיבת סיום, לא שולחים את הציבור לחגוג ולא זורקים את כל אמצעי ההגנה. אנחנו גם לא נעשה מיזה סלוגנים פוליטיים כדי להביא קולות.

אנחנו מתייחסים לסיום הגל הזה כהפוגה ואנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאחרי הגל הרביעי עלול להגיע גל נוסף, ואנחנו נערכים להיות מוכנים בכל ההיבטים. אבל גם זו לא סיבה לתבהלה מיותרת, אם אכן יהיה עוד וריאנט נעבור גם אותו במינימום פגיעה בשגרת החיים ובמקסימום שמירה על הבריאות."

ח"כ משה גפני: "כאזרח במדינת ישראל אני הייתי מצפה שצמרת המדינה תהיה בעניין הזה, שר החוץ כמובן שר האוצר, שישב בקבינט הקורונה. למה לא אמרת אדוני שר הבריאות שאחד ממטרות החוק הזה זה לפטור את השרים הבכירים הללו מלשבת בקבינט הקורונה? למה זה לא דבר חשוב?"

ח"כ יואב קיש: "אני פונה ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט שלא התחלף, כשאנחנו העברנו את אותו חוק הוא התעקש מפורשות ששמות תפקידי השרים ייכנסו כי כך ראוי מקבינט שרים. אתם ביטלתם את כל ההתייחסות למי הם חברי קבינט ועשיתם צחוק מהקבינט הזה. זה ביזיון שלפיד וליברמן מצליחים לעשות צחוק מהממשלה ומהקבינט שלה בגלל שלא בא להם לבוא לקבינט הקורונה."
https://photos.app.goo.gl/brJgfnxv8SnXZXCa8

בני דורון – דובר מליאת הכנסת

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך