הפלה בכדורים – איך מתבצעת? ועד איזה שבוע הריון היא רלוונטית?

במידה ונכנסת להריון בלתי רצוי שהחלטת לסיים, ועדיין לא עברו 9 שבועות, ייתכן שתרצי לשקול הפלה בכדורים. במידה ואת בטוחה שזה מה שאת רוצה לעשות, מומלץ לפנות בהקדם לרופא/ת הנשים שלך, כי במקרה הזה, לזמן יש תפקיד ממשמעותי
תמונה: dreamstime

מהי הפלה באמצעות כדורים?

מדובר על הפסקת הריון דרך לקיחת תרופות זהו אינו תהליך פולשני, ולכן היא מתאימה רק עד שבוע 9 להריון (יותר נכון 8.6 ימים, או- 63 יום ממועד הווסת האחרונה). 

מדובר בהליך רפואי בטוח, ועם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. 

איך מתבצעת ההפלה?

ההכנות לתהליך הכולל בליעה של שני סוגי כדורים בתוך 48-72 שעות, לאחר פגישה עם רופא/ה או אח/ות, בדיקת אולטרסאונד לאבחון מצב ההריון ובדיקות מעבדה.

בשלב הראשון להליך ההפלה בכדורים תקבלי 3 כדורים, שמטרתם לחסום את הורמון ההריון (פרוגסטרון) ולנתק את שק ההריון מרירית הרחם. 

בשלב השני, לאחר כ-48 שעות, תקבלי מהרופא/ה 2 כדורים נוספים הנקראים ציטוטק, שתפקידם לגרום לכיווץ הרחם וסיום ההריון.

כעת תתבקשי להישאר להשגחה כשעתיים או יותר, בהתאם למצבך ולמוסד הרפואי בו ההליך מתבצע. 

שימי לב! למרות שמדובר בהפלה עם כדורים, לפני ההליך עצמו, עליך לבקש את אישורה של הוועדה להפסקת הריון. 

מהן תופעות הלוואי של ההליך?

רוב התסמינים ככל הנראה יופיעו לאחר נטילת הכדור השני ויכולים לכלול בעיקר דימומים והתכווצויות, כאבים בבטן, שלשולים והקאות, עייפות, סחרחורות וצמרמורות. במידה ואת סובלת מחום או כל תופעה שגורמת לך להרגיש רע, מומלץ לפנות לרופא/ה באופן מיידי. שימי לב, במקרים של הקאות מרובות ושלשולים, ייתכן שהכדורים לא ישפיעו ולכן חשוב להתייעץ עם הרופא/ה, כיצד לנהוג. 

איך מתמודדים עם תופעות הלוואי והכאבים?

ראשית, הרשי לעצמך לנוח מבחינה פיזית ונפשית וקחי לך כמה ימי מנוחה. וודאי שיש לצידך מישהו או מישהי שיכולים לעזור לך ולתמוך, במידת הצורך. 

ניתן להצטייד במשככי כאבים, באישור רופא/ה בלבד. אספירין לדוגמה, יכול דווקא להגביר את הדימום. אפשר גם להניח כרית חימום או בקבוק מים חמים על הבטן וגם להתקלח, כדי להרגיש טוב יותר.

מתי את אמורה לחזור לעצמך? כולל הווסת?

אט אט, אמור הדימום להיפסק ותופעות הלוואי לחלוף. בין שבועיים לחודש לאחר ההפלה בכדורים, עליך לבקר אצל רופא/ת הנשים שלך לביקורת הכוללת בדיקת אולטרסאונד, במטרה לוודא שהרחם אכן נקי. 

4-6 שבועות מהשלב הראשון של ההפלה, אמור להגיע המחזור החודשי ואת יכולה לחזור וליטול גלולות למניעת הריון, או להשתמש בהתקן תוך רחמי, כל זאת באישור רופא/ת הנשים שלך. 

בדומה לכל התרופות, גם הכדורים המיועדים להפלה אינם מתאימים לכולן, במיוחד כשמדובר במצבים רפואיים מורכבים או אם את נוטלת תרופות מסוימות. 

בכל מקרה, וגם אם את זקוקה לעזרה מיידית ובאופן דיסקרטי, מוזמנת לפנות אלינו בטלפון: 073-7780388

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, גינקולוג בכיר בקופ"ח כללית.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך