טיפול פסיכולוגי באינטרנט

טיפול פסיכולוגי באינטרנט המכונה גם טיפול נפשי אונליין המתקיים באמצעות שיחות וידאו, הפך בשנים האחרונות לדרך טיפול מקובלת מאוד בבריאות הנפש. צוות Outreach אשר מציע מגוון טיפולים נפשיים מותאמים אישית ונגישים עבור אוכלוסיות שאינן יכולות להנות מטיפול נפשי קונבנציונאלי, מתמחה בטיפול נפשי מרחוק. טיפול זה מתאים במיוחד עבור מצבים כמו הסתגרות, חרדה, דיכאון ועוד אתגרים המקשים על היציאה מהבית לטיפול רגיל
תמונה: freepik

היתרונות של טיפול פסיכולוגי באינטרנט

 

למרות שטיפול פסיכולוגי באינטרנט מאבד את המימד של הגוף בטיפול (הבעות פנים, מחוות ועוד), הוא מפצה על כך ביתרונות מרובים אחרים:

 

נוחות וזמינות 

טיפול נפשי מרחוק חוסך למטופלים (וגם למטפלים) את הצורך לצאת מהבית, לבטל זמן על נסיעה, חניה והתארגנות עד ההגעה לקליניקה של מטפל. בישראל של ימינו מדובר לעיתים במשימה מורכבת במיוחד בשל עומס בכבישים ותנועה. במקום זה, טיפול פסיכולוגי באינטרנט מאפשר מפגש טיפולי מהיר ונח כאשר השליטה הגבוהה בתנאי המפגש תורמת לתחושת הביטחון והנוחות ומאפשרת פתיחות המשרתת את התהליך. אותו עיקרון של נוחות וזמינות הוא גורם דומיננטי בטיפולים של אאוטריצ׳ המתקיימים בבתי המטופלים בגלל קשיים פיזיים או נפשיים בתנועה. 

 

איכות הקשר הטיפולי בטיפול באינטרנט

בתחילת דרכו של טיפול נפשי אונליין טענו רבים שאיכות הקשר בין המטפל והמטופל נפגעת במדיום הזה. ואולם, מחקרים מהתקופה האחרונה מצאו שלא כך הדבר. הקשר הטיפולי שנקרא גם הברית הטיפולית, אינו נפגע בטיפול פסיכולוגי אונליין והוא מנבא חשוב של הצלחת הטיפול. 

 

היעילות של טיפול מרחוק

מחקרים בדקו והוכיחו גם ששביעות הרצון של מטופלים בטיפול נפשי אונליין דומה לזו של טיפול פנים מול פנים. למעשה מחקרים הוכיחו שיעילות הטיפול אינה נופלת מטיפול מסורתי המתקיים בקליניקה של המטפל וכל התהליכים המרכזיים בקשר הטיפולי דומים בין שתי אופנויות הטיפול. 

 

כניסה למגרש של המטופל

טיפול פסיכולוגי מרחוק מאפשר למטפל במידה מסוימת ׳להיכנס׳ לביתו של המטופל וללמוד על סביבתו. צוות אאוטריצ׳ מציע טיפולים נפשיים בבית ומכיר את הערך המוסף של מפגש בלתי אמצעי עם מציאות החיים. מפגש זה מאפשר עבודה על קשיים ובעיות בחיים עצמם ומקבל אופי מעשי יותר. 

כך גם במפגש אונליין ישנה חשיפה מסויימת למציאות החיים, לגורמים בחיי המטופל ועוד. באופן זה ניתן לגעת בנושאים ש׳רואים בעיניים׳ (למשל הרגלי חיים) ואולי לא היו מדוברים בטיפול בקליניקה. 

 

טיפול פסיכולוגי אונליין מאפשר ריבוי משתתפים

טיפול פסיכולוגי אונליין מאפשר עבודה עם שותפים רבים, גם אם הם נמצאים פיזית במרחק אלו מאלו. כך, טיפול אונליין יכול לערב בני משפחה, גורמים בקהילה, נציגי מסגרות ועוד וכולם יהיו שותפים בתנאים נוחים ומהאזור בו הם נמצאים. מכיוון שצוות אאוטריצ׳ מנהל טיפולים מערכתיים המערבים לפי הצורך גם את בני המשפחה או הסביבה הקרובה, האלמנט הזה של טיפול פסיכולוגי אונליין מקל ומשפר את העבודה הטיפולית עם שותפים.  

 

אין גוף אבל יש פנים בטיפול אונליין

אמנם אין מפגש פיזי בין המטפל והמטופל בטיפול נפשי מרחוק אולם במרבית שיחות הוידאו הם רואים את הפנים האחד של השני מקרוב. סטינג טיפולי זה מאפשר מעקב אחרי הבעות פנים, קשר עין ועוד ויותר קרבה ואינטימיות המפצה על ה׳מחסור בגוף׳. 

 

טיפול נפשי אונליין מאפשר פניה למומחים ממקומות שונים

בעוד בטיפול רגיל מוגבלים הפונים לטיפול בעקבות מרחק ונגישות רק למטפלים שבסביבתם, בטיפול פסיכולוגי באינטרנט המגבלה הזו לא קיימת וניתן לפנות ולקבל עזרה בתחומים ייחודיים מומחים בתחום. צוות אאוטריצ׳ צבר מומחיות בטיפול במצבי הסתגרות ו/או התנגדות לטיפול ובעזרת טיפול מרחוק הוא מסייע למשפחות ויחידים בארץ ובעולם המתמודדים עם מצבים אלה ואחרים. כמו כן מסייע צוות אאוטריצ׳ למטופלים דוברי עברית בעולם כולו אשר מחפשים טיפול נגיש בעברית וללא טיפול אונליין לא היו יכולים להנות ממנו. 

 

טיפול פסיכולוגי מרחוק במצבי בידוד ובדידות

תקופת הקורונה הובילה לסגרים ובידודים חברתיים ורבים מצאו עצמם לבד ובמצוקה נפשית. גם לפני הקורונה וללא קשר אליה, רבים מרגישים בודדים ומבודדים מבחירה או מכורח בעולם המודרני. במיוחד צוברת תאוצה התופעה של נסיגה חברתית ממושכת של צעירים אשר לא יוצאים מבתיהם לעיתים במשך שנים. במצבים אלה ואחרים, טיפול פסיכולוגי אונליין יכול להקל על פניה לטיפול  ולאפשר מתן מענה למטופלים אשר אחרת היו נשארים מבודדים בבתיהם. 

 

טיפול נפשי מרחוק במצבי דיכאון וחרדה

הפרעות נפשיות מסוימות כמו חרדה חברתית, אגרופוביה או דיכאון קליני, מקשות על התפקוד היומיומי ובמיוחד על התרועעות עם אחרים. רבים מהמתמודדים עם קשיים אלה נמנעים מקשר בינאישי ישיר והמשימה של לפנות ולהתמיד בטיפול פנים מול פנים אצל מטפל/ת הופכים בלתי אפשריים עבורם. במצבים אלה מתאים במיוחד הטיפול מרחוק מכיוון שהוא מקל על הקושי שבמפגש בינאישי או בהתארגנות לטיפול. 

 

התאמה אישית של טיפול לצרכים

כמו בטיפולים אחרים שמציע צוות אאוטריצ׳, הקונספט המוביל את הטיפול הוא התאמה של המענה הטיפולי לצרכי המטופל. מהבחינה הזו, טיפול פסיכולוגי אונליין מרחיב את רצף המענים הטיפוליים

האפשריים ויכול להיות מענה מדויק עבור רבים. בעזרת כלי טיפולי זה, כאשר צוות המטפלים של אאוטריצ׳ ׳תופר חליפה טיפולית׳ מותאמת אישית, יש לו יותר אפשרויות להתאים באופן מדויק את המענה לצורך.

 

הסטינג בטיפול פסיכולוגי אונליין

טיפול נפשי מרחוק מתנהל באופן דומה מאוד לטיפול רגיל בקליניקה או בבית מבחינת סטינג. המטפל/ת והמטופלים יתאמו שעה נוחה ויפגשו בה בכל שבוע, בשאיפה בסביבה קבועה וכו׳. הכללים של הטיפול יוגדרו בין מטפל למטופל בתחילתו כמו בכל קשר טיפולי. 

 

סיכום

העולם המודרני מתנהל באינטרנט ובימי הקורונה יותר מתמיד. היה זה אך טבעי שגם טיפול נפשי יתנהל לפי אותה מגמה ברשת כמו גם פנים מול פנים. הטכנולוגיה מאפשרת כיום טיפולים פסיכולוגיים נוחים, זמינים ויעילים מכל מקום וכך מחברת בין אנשים ובין צרכים טיפוליים למענים. 

צוות אאוטריצ׳ המתמחה בהנגשה והתאמה של המענים הטיפוליים לצרכים אימץ טכנולוגיות המאפשרות טיפול מרחוק ומשתמש בהם במתן מענה לאתגרים שונים ובמיוחד במצבים של קשיי נגישות, תנועה ותפקוד מסיבות פיזיות או נפשיות. טיפולים אלה יעילים, זמינים ונוחים ומסייעים לרבים מסביב לעולם במסגרת מגמה שהולכת ומתרחבת של קבלת שירותים באינטרנט. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך