איך מנהלים דאטה בייס Data Base?

בסיס נתונים הוא תוכנה, אשר מאחסנת, מסננת וממיינת מידע ומאפשרת לשלוף אותו לצורך ניתוח נתונים, טבלאות, תרשימים ודוחות. ארגונים גדולים המתמודדים עם ביג דאטה, (דאטה בייס רחב וריבוי נתונים) נדרשים לכלי רב עוצמה בעל יכולות מתקדמות לניתוח והצגה של מידע בדשבורדים, לשימושים ניהוליים ועסקיים. דאטה איכותי ומהימן הוא כזה שניתן להשתמש בזו בזמן ובהקשר הנכון איך לנהל דאטה בייס איכותי? הנה כמה שיטות יעילות שכדאי להכיר
תמונה: depositphotos

כיצד לנהל נכון מערכת בסיסי נתונים? באמצעות מנגנוני ניהול 

בכל דאטה בייס ישנו מנגנון ניהול בסיסי שמטרתו לרכז נתונים, לאתר מידע בקלות ולנתב אותו נכון בהתאם לדרישות משתמש המערכת. הנתונים עצמם מקושרים זה לזה בקשרים שונים ומנוהלים במספר כלים כמו קטלוגים במערכת, שאילתות, יומן אירועים, זיכרון מטמון, מנגנוני שכפול ובקרת מקביליות המאפשרים את שליפתם המהירה. 

שימוש בקטלוג מערכת

קטלוג המערכת מרכז את המידע המקיף ביותר הנוגע לבסיס הנתונים לרבות שדות, הגדרות, רשומות, שמות של פריטים, סוגים של ישויות וחוקי האימות לשדות השונים (מספריים וערכיים, הגבלת תווים לשדה ועוד) .הקטלוג מנוהל בצורה של טבלה ובאמצעותה אף ניתן לנתח נתונים. 

תהליך סטטיסטי של מיטוב שאילתות 

בשיטה זו נעזרים באיסוף של דאטה כדי להריץ שאילתות במהירות רבה יותר ולהציג נתונים בדרגת התאמה גבוהה יותר. הדאטה עצמו אינו נוגע לישויות בתוך המערכת אלא על מידע הנוגע לטבלאות בבסיס המערכת לדוגמה: מהו היקפן, באיזו תדירות הן מתעדכנות ואילו קשרים הן מקיימות זו עם זו ועם הקטלוג. 

ניהול יומן מסד נתונים

יומן אירועים הוא כלי הנמצא בבסיס המערכת ומשמש כמנגנון לניטור ובקרה אחר פערים בדאטה בייס, שנוצרים כתוצאה מביצוע עדכונים שונים (ריצות עדכון במערכת). מנגנון זה נועד להבטיח את מאפייני ה–  ACID (אַטוֹמִיוּת, עִקְבִיּוּת, בִּידוּד ועֲמִידוּת) ומבוסס טריגר שמופעל על עסקאות לא מחויבות במטרה לנטר את השינויים שבוצעו בעסקאות אלו אך לא קיבלו ביטוי בדאטה בייס. הנתונים נאספים אל תוך קובץ העסקאות שמטרתו לרכז את הפערים בדאטה, שנוצרו כתוצאה מאותם עדכוני ריצה. לאחר מכן העסקאות מוחלות מחדש והבעיה נפתרת. 

ניהול אחסון 

כמו בכל מחשב ביתי גם במסדי נתונים ישנו מנגנון מובנה לניהול האחסון שמטרתו לפנות שטח אחסון ולנקות נתונים או קבצים שמייצרים "רעש במערכת" ואין בהם כל צורך. (כלומר נתונים אלו אינם מקושרים לדאטות שונות, חסרים, נוצרו בעקבות טעויות ריצה ועוד) ניהול האחסון מתאפשר במספר שרתים במקביל וכולל יכולת העברת נתונים בין שרתים שונים ותורם לקיצור זמני הריצה והעומס על המערכת. 

מנגנון בקרת המקביליות 

מנגנון בקרת המקביליות נוצר כדי לשמור על עקביות הנתונים ולפתור את הבעיות הנובעות מהתנגשות של תנועות שמבוצעות במקביל במסד הנתונים. המנגנון מופעל באופן אוטומטי כאשר שתי תנועות רצות במקביל ומפעיל מנעול המבוסס על נעילה דו-שלבית (מבוסס אלגוריתם) יש לציין שבמנגנון זה יש חיסרון מובנה שעלול להביא לקיפאון וניתן לפצות עליו באמצעות שימוש במנגנון מקביליות אופטימי. 

מנגנונים נוספים – ניהול "קאש" (cache) ומנגנון שכפול

דרך נוספת להאיץ את פעילות מסד הנתונים היא לנהל מידע בקבצי "קאש" (זיכרון מטמון) המאשרים נגישות מהירה לנתונים ללא כל צורך בהרצת מאגר הנתונים. ברוב המקרים השימוש ב"קאש" נועד למטרות מוגדרות מראש. יש הנעזרים במנגנון זה כדי למזער עלויות אחסון, שכן התשלום עבור משאב האחסון המארח מבוצע רק עבור מתן גישה לנתונים אלו. באשר למנגנון השכפול הרי שמטרתו היא לשכפל הגדרות החלות על ישויות שונות במערכת וכך ליצור אחידות ברמת הדאטה בייס וברמת ההגדרות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך