פרשת וירא / פרשת השבוע

פרשתנו פותחת בסיטואציה שאחרי ברית המילה, נתאר לעצמנו אדם בגיל 99 עובר הליך כואב ומייסר ללא הרדמה וכדו', ובמקום לשבת לנוח, הפסוק מעיד שהוא יושב פתח האוהל לחפש אחרי אורחים, כדי לקיים מצוות הכנסת אורחים.
ספר תורה בבית הכנסת הגדול בעיר אשדוד

הקב"ה שרואה כמה אברהם מחכה לאורחים עם כל כאבו. מזמן לו שלושה מלאכים שכל אחד ירד לעולמנו כדי לבצע שליחות, המלאך רפאל השר שממונה על רפואה והצלה, לרפא את אברהם אבינו לאחר הברית ולהציל את לוט. המלאך גבריאל שהוא שרו של אש להפוך את סדום ועמורה, והמלאך מיכאל שרו של ישראל כדי לבשר לאברהם ושרה על הולדתו של יצחק.

כאשר המלאך מיכאל מספר לשרה שעוד שנה היא חובקת בן. התחילה שרה לצחוק, וכי בעלי אברהם שכמעט בן 100 שנה יוכל להביא ילדים? בפסוק הבא רואים שהקב"ה פונה לאברהם בשאלה על צחוקה של שרה, והקב"ה משנה מדברי שרה "למה זה צחקה שרה.. האף אמנם אלד ואני זקנתי", כדי לא לפגוע באברהם ולסכסך ביניהם הקב"ה שינה ואמר ששרה אמרה שהיא זקנה.

לומדים מפה כלל עצום וחשוב בשביל שלום בית מותר לשנות קצת מהאמת על מנת שלא לסכסך בין בני זוג.

שאלה שנשאלת, שרה עם כל גדולתה וצדקותה איך את לא מאמינה כשמלאך מבשר לך שעוד שנה תזכי בבן זכר? מסבירים: כאשר המלאך מבשר על הולדת יצחק בסוף הפסוק כתוב "והוא אחריו".. מסבירים חז"ל שהכוונה לישמעאל שהתחבא מאחרי האוהל לשמוע מה יש למלאכים לבשר, ולכן שרה שידעה שישמעאל נמצא ושומע חששה מעין הרע מצד ישמעאל ולכן כביכול זלזלה על מנת שלא ייתפס עין רעה עליה.

בהמשך הפרשה אנו זוכים לקרוא את פרשת העקידה, הניסיון העשירי של אברהם אבינו (סגולה לשמירה והצלחה לקרוא בכל יום פרשת העקידה בכך מעוררים רחמי שמים על עם ישראל) אברהם כידוע הוא סמל האומה, הוא הראשון שהוגדר בעולם "עברי" מלשון שכל העולם מצד אחד, ואנחנו היהודים מן העבר השני.

כשה' יתברך מחליט לנסות את אברהם ניסיון אחרון, אברהם מקבל על עצמו באהבה ובשמחה עד כדי "וישכם אברהם בבוקר" קם מוקדם לקיים את מצוות הבורא. כאשר יוצאים לדרך, יצר הרע מעביר את אברהם ויצחק קשיים גדולים בדרך על מנת למנוע מהם לבצע את העקידה אך אברהם ויצחק איתנים לעשות רצון ה'.

כשהיצר הרע מבין שאין לו ברירה, ואברהם עושה את העקידה הוא מחליט "לגנוב" את מצוות העקידה מעם ישראל וגורם למותה של שרה.

ידוע שכשאדם עושה מצווה, אם לאחר מכן הוא מצטער אזי הפסיד את שכרו מאותה מצוה, ולכן חשב השטן שאם אברהם אבינו יחזור מהעקידה ויגלה שאשתו נפטרה הוא יצטער על העקדה, ובכך הצליח לנצח את אברהם.

לכן כתוב " וַיָּבֹא֙ אַבְרָהָ֔ם לִסְפֹּ֥ד לְשָׂרָ֖ה וְלִבְכֹּתָֽהּ" קודם ספד לה רק לאחר מכן בכה וגם זה מעט לכן כתוב "לבכותה" עם כ' קטנה להראותך את גודל אמונתו של אברהם אבינו בה' יתברך.

אשרינו שזכינו להיות יהודים מבניו של אברהם אבינו איש החסד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך