"התפקיד שלנו הוא לדאוג שמי שגר באזור הדרום ובאשדוד ירגיש בטוח ללכת לים בשקט"

אלוף משנה אלי סוחולובסקי, 43, המפקד הנכנס של חיל הים באשדוד, בבסיס ששירתו בו אולי עשרות אלפי תושבי העיר, התפנה לרגע מהאחריות הכבדה המוטלת על כתפיו וכתפי חייליו, לשמור על מילוני אנשים הגרים באזור החוף מנתניה ועד עזה, כולל אשדוד. התפנה לספר על התפקיד החדש, איך הוא רואה אותו ובעיקר לספר על לוחמיו ופקודיו שעושים 24 שעות 7 ימים בשבוע הכל, שיהיה לנו שקט מהצד של הים, גם אם זה במחיר אישי שלו ושלהם. שלא תתבלבלו לרגע, חמאס, הג'יהאד האסלמי וארגוני הטרור לא נחים לרגע בניסיון לפגע בנו דרך הים, אבל להבדיל גם אל"מ סוחולובסקי וחייליו לא, והם שם למנוע את זה מהם. אל"מ סוחולובסקי: "אנחנו לא בשוויצריה. כמות הפעילות המבצעית היא הכי גדולה ולצד זה אתה מסתכל החוצה השמש זורחת והכל מתנהל כרגיל, וזה גם בזכותנו".
אל"מ אלי סוחולובסקי. צילומים: דובר צה"ל.

בכל בוקר שאתם עוד ישנים או רובכם מחליף צד במיטה, אל"מ אלי סוחולובסקי כבר רץ מבסיס חיל הים באשדוד עד "לכיכר העין" ואח"כ שוחה חצי שעה. ככה זה שכל דקה מזמנך חשובה ואתה 24 שעות שבעה ימים בשבוע עסוק בשמירה על החוף מנתניה ועד עזה. אתה מנצל כל רגע פנוי, ואין לך כאלה הרבה, שלא לדבר על האחריות שמוטלת על כתפיך -כשאתה מפקד חיל הים באשדוד.

תכירו בבקשה את אלוף משנה אלי סוחולובסקי, 43, מפקד הבסיס החדש של חיל הים באשדוד. בחודש ספטמבר 2021 הוא מונה למפקד בסיס אשדוד. אל"מ סוחולובסקי נשוי ואב לשניים שאותם הוא לא מרבה לראות בגלל שהוא "רואה" את ביטחוננו מול עיניו כל הזמן. גם כשהוא רץ, הוא קושר את זה אל העיר ואנשיה שכל כך חשובים לו.

אל"מ סוחולובסקי: "אני רץ כל בוקר. מהנמל עד הכיכר עם הצלחת הגדולה, שאני לא זוכר את שמה (נסלח לו כי הוא רק כחודש כאן – מ.ס). אני רץ לאורך החוף, להזכיר לעצמי אצל מי אני עובד ואת מי אני משרת. אני משרת את תושבי אשדוד ותושבי החלק הדרומי של מדינת ישראל. אח"כ אני נכנס חצי שעה למים, לא לשכוח מאיפה באתי. חיל הים נוגע במים ולא רק במשרד".

אל"ם אלי סוחולובסקי 43, התגייס בשנת 1996 לקורס חובלים. הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי של חיל הים האמריקאי, בוגר קורס פיקוד ימי מתקדם ובעל תואר ראשון בהנדסה תעשייה וניהול מאוניברסיטת חיפה. בקיצור אנחנו בידיים טובות.

זה לא רק אנחנו כאן באשדוד, מיליוני אנשים, נמצאים תחת גבולות הגזרה שלו. אין פה הגזמה. אלה העובדות. אל"מ סוחולובסקי:  "אנחנו אחראים בגדול על הגזרה בים מנתניה ועד הגבול עם מצרים. בשונה משאר צה"ל, אנחנו לא בצענו התנתקות לפני כמה שנים ואנחנו אחראים גם על הגבול בין מצרים לעזה והפעילות שם". פעילות? קחו רק דגימה קטנה מה עושים אל"מ סוחולובסקי וחייליו: "הפעילות כוללת אכיפה של אזור הדיג בין ממשלת  ישראל לרצועת עזה, מניעת הברחות ופעילויות חבלנית עוינת ועוד. אנחנו נמצאים גם בשיתוף פעולה מצוין עם הצי המצרי".

אלמ סוחולובסקי עם החיילים שלו.

הוא אולי נמצא כאן חודש באופן רשמי בתפקיד מפקד חיל הים באשדוד, אבל הוא כבר היה כאן בעבר וזה עוד במהלך תקופת לחימה.

אז אתה מכיר את אשדוד?

"כן. אני מכיר את אשדוד היטב. הייתי פה בתפקידי הקודם בעבר בפלגת 916. בין שנת 2012 ל-2014 שירתתי בזירה. זה היה בתקופת 'עמוד ענן' ו'צוק איתן' ולחמתי בתקופה הזו כאן. אשדוד התפתחה וגדלה מאז, אבל אני מכיר את העיר והתושבים שחלק גדול מהם שירת, משרת וישרת ביחידה וביחידות המבצעיות שלה".

איך אתה רואה את התפקיד שלך?

"התפקיד עצמו הוא תפקיד אחראי. אני רואה בתפקיד הגנה על הגבול ומוכנות למלחמה, אבל גם על עוד דבר, כי בסוף אני מפקד על בני אדם, אנשים לא מכונות. אנחנו רוצים שלחיילים שלנו תהיה חוויה טובה ושהמפקדים שלהם יהיו כמו ההורים שלהם. יש כאן מפקידם ונגדים מהשורה הראשונה של חיל הים, שדואגים גם שתהיה חווית שירות טובה וגם למשמעות בשירות".

אמרת יש הרבה חיילים מאשדוד. אתה רואה אולי בעתיד איזה קשר מעבר לשירות בין חיל הים לעיר?

"יש קשר הדוק בין חיל הים לעיר. אנחנו נמצאים בקשר מעולה עם הקהילה דרך העירייה והמשטרה. חשוב לציין שאנחנו חיים בתוך עיר שבה אנחנו גם אורחים שלה וגם לוקחים את האחריות על השמירה על הים שלה. יש לנו גם נמל ימי מאוד עמוס, שופע בסחורות. אנחנו צריכים להקפיד לאבטח את אחד "השערים" המרכזיים של ישראל, שהכניסה של הסחורות תהיה חלקה. תפקידנו לחפש כל שביב מידע שעלול לפגוע גם בדבר הזה"

עשית המון תפקידים. איך הם משפיעים על ראיית התפקיד החדש שלך כמפקד חיל הים באשדוד?

"קודם כל כולם הפעולות שלנו הן בבואה של הניסיון שיש לנו. התפקידים מביאים אותך לרמת בשלות מסוימת לפקד על זירה עם מאות אלפי שנים ויותר. הכל ביחד זה איסוף של הרבה ניסיון בשטח ובהדרכה, שמביא אותך היום לקבלת החלטות בזמן אמת. זה לקבל הרבה מאוד החלטות על לוחמים ובני אדם. הניסיון מביא אותי לקבל החלטות על בסיס שקול ומובנה".

אל"מ סוחולובסקי, מכניס בכל כמה משפטים את הלוחמים והחיילים שלו. בתפיסת עולמו הוא הם חוד החנית שלו. חשוב לו הפן האישי הזה, והוא דואג להבליטו גם אם זה על חשבונו.

שומר על הכושר עם החיילים.

את מצטנע אבל אתה גם בוגר קורס של הצי האמריקאי

"בעוונותיי יצא לי לעשות קורס לביטחון לאומי של הצי האמריקאי. זה חשף אותי לקבלת החלטות שונה תרבותית ומבצעית מאיתנו. הצי של ארה"ב הוא גדול מאוד ונמצא באזורים שונים בעולם. בתוך הקורס הזה נמצאים גם נציגים של מדינות רבות, כ-55 מדינות אז נחשפתי להרבה מאוד ציים, מנורבגיה ועד פפואה גינאה החדשה ולמדתי מזה לא מעט".

אתה נמצא כאן מספטמבר. זה זמן קצר אומנם, אבל האם אתה יכול לספר על תובנה שלך בתקופה הזו, או שאתה עדיין לומד?

"אגיד בצנעה שאני עדיין לומד ומסתגל. אבל התובנה הראשונה היא שיש לנו בזירת אשדוד לוחמים איכותיים שעושים עבודה טובה מאוד לטובת הגזרה. יש לנו 'בקריות שליטה', שיש להן מחויבות מדהימה לאזור. ירשתי זירה ברמה מאוד גבוהה ואעשה ככל יכולתי לשמור על זה ואפילו לשפרה".

כשהוא אומר לשמור, הוא מתכוון תרתי משמע. כי גם אם הים נראה לכם רגוע ולא סוער, הוא "סוער" מאוד מאחורי הקלעים. יש מספיק אויבי ישראל שיושבים כל הזמן ומנסים לפגע בנו דרך הים. אל"מ סוחולובסקי וחייליו מתמודדים עם זה כל יום וכל היום.

"אנחנו נמדדים בהגנה על הגבול הימי", הוא אומר בהחלטיות. "אנחנו מקפידים לשמור על גבול שקט. שמי שגר באשדוד או זיקים בצד של הים, ירגיש בטוח ללכת לים בשקט. דבר נוסף הוא המוכנות שלנו ללחימה. ראינו ב"שומר החומות" וב"צוק איתן" את הניסיונות שלהם לפגע מהים. אנחנו צריכים לדעת להתכונן ליום פקודה".

מי שמביט מהצד לא רואה מה שאתם עושים. מבחינתו זה נמדד בשקט שיש לו מכיוון הים.  

"שזה הדבר הכי טוב שקורה לנו. אני לא רוצה שהתושבים יתעסקו בזה. שיחיו וייהנו בים מבחינתם. הם צריכים להסתכל על הטווח הימי כמקום שקט. יש תמיד מי שרוצה לפגוע. אנחנו לא בשוויצריה. הזירה הדרומית היא הכי מבצעית בחופי ישראל. כמות הפעילות המבצעית היא הכי גדולה, ולצד זה אתה מסתכל החוצה השמש זורחת והכל מתנהל כרגיל וזה גם בזכותנו".

רוצה לספר לנו ככה בנינו, על מקרה?

"אני מעדיף לא להיכנס לפרטים. יש הרבה מאוד אירועים. אל תשכח שמדובר גם בגזרת עזה ויש את חמאס וג'יהאד אסלמי וגם ארגונים סוררים שניסו בעבר, מנסים בהווה וינסו בעתיד לפגע בנו".

המחיר שהוא משלם על השמירה על הים, עלינו, הוא גם מחיר אישי לא קטן. אל תשכחו שמדובר באיש משפחה עם שני ילדים. השאלה הבאה היא מתבקשת, אבל שוב אל"מ סוחולובסקי, שם את טובתנו לפני טובתו.

יש לך בכלל זמן לחיים שלך ברמה האישית?

"קודם כל לא הרבה, אבל זה בסדר. אני והאנשים שתחת פיקודי נמצאים מבחינתנו בשליחות. אנחנו מאוד עמוסים ויש לזה מחיר באופן טבעי כי התפקיד הוא מאוד אינטנסיבי".

אז מה לאחל לך בכניסתך לתפקיד?

"במקום שתאחל לי אני מעדיף שתאחל לתושבי הדרום ואשדוד. שתאחל להם שהים ימשיך להיות מקום הנאה ושגשוג כלכלי, ושאנחנו נצליח לשמור עליו ולאפשר את השקט הזה גם בעוד חודשים, שנים ועשרות שנים. כי האתגרים והאיומים עולים, ואנחנו צריכים לשמר את השקט בכל מחיר ובכל זמן"

אז אפשר ללבוש בגד וללכת לים?

"ברור. אתה מוזמן להצטרף אליי לריצה ולשחייה. חמש וחצי בבוקר נתראה בטיילת".

"יש קשר הדוק בין חיל הים לעיר".

 הקריירה הצבאית של אל"מ סוחוליצקי:

2000-1998 – שירת כקצין מנחית באח״י להב.

2002-2000 – שירת כקצין נשק וסגן מפקד אח״י חנית.

2004-2002 – שירת כמפקד יחידת גס״י.

2006-2004 – שירת כמפקד אח״י חרב.

2008-2006 – שירת כמד״ר קורס חובלים.

2014-2012 – שירת כמפקד פלגה 916.

2016-2014 – שירת כמפקד פלגה 32 בשייטת 3.

2018-2016 – שירת כמפקד בית ספר לקצינים של זרוע הים.

2021-2019 – שירת כראש מחלקת מבצעים של זרוע הים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך