מה זה ממיר קטליטי?

דמיינו לכם את המצב הבא: רכב נוסע בכביש, וכל הזמן הזה פולט מתוך האגזוז את כל גזי השריפה מתוך המנוע, ללא סינון או התמרה. מה יהיה כשיעברו בכביש הזה עשרות רכבים בדקה? מן הסתם ריח הגזים הרעילים יעכיר את הכביש וסביבותיו
תמונה : freepik

בדיוק לצורך זה פותח הרכיב שנקרא: ממיר קטליטי. תפקידו של הממיר הוא להפחית באופן דרסטי את כמות הגזים הרעילים והמזיקים לסביבה הנפלטת ממנוע הרכב, על ידי התמרתם לגזים שאינם מזיקים. החל משנת 1995, כל רכב חדש שעלה על הכביש חויב בהצטיידות בממיר קטליטי.

מיקומו ואופן פעולת הממיר

הממיר מותקן מתחת לרכב, בשני העשורים האחרונים הממיר ממוקם בצמוד לסעפת הפליטה אותו גם ניתן לראות מתא המנוע, זאת על מנת שהוא יתחמם ויכנס לפעולה באופן מהיר יותר.  בחלק מהרכבים, בייחוד ברכבי יוקרה,  ישנו ממיר נוסף הממוקם באמצע מערכת הפליטה מתחת לאזור תא הנהג והנוסעים.

 הממיר עצמו עשוי בדרך כלל ממתכות יקרות: פלטינה, רודיום ופלדיום – מה שהפך את הממיר לגניב במיוחד בשנים האחרונות. בעת שהפליטה יוצאת ממנוע הרכב ועוברת דרך הממיר, גזי תחמוצת החנקן מופרדים למולקולות של חנקן וחמצן. החנקן נשאר בתוך הממיר, והחמצן יוצא מהאגזוז. פחמימנים שטרם נשרפו עוברים גם הם התמרה על ידי חמצונם בממיר. כמובן, שלא כל הגזים הרעילים מסוננים על ידי הממיר, אבל בעזרתו חלק גדול מהפליטה המזיקה מותמרת מונעת זיהום סביבתי גדול הרבה יותר.

יתרונות הממיר לרכב

בראש ובראשונה, יש צורך בממיר קטליטי תקין בכדי לעבור טסט. מספיקה בעיה טכנית בממיר בכדי לפסול רכב מרישיון. עצם הפעולה שלו שמטרתה להמיר גזים רגילים לגזים ידידותיים יותר לסביבה – הופך את הסביבה שלנו לנקייה ובריאה יותר. כמו כן, נסיעה ללא ממיר קטליטי עלולה לגרום לרעשים צורמים מהאזוז ובמידה ונורת בדוק המנוע נדלקת – גם להוריד את ביצועי המנוע.

סימנים וגורמים לתקלה בממיר

למרות שזה לא קורה הרבה – גם ממירים חשופים לתקלות שונות. הסימנים הנפוצים לממיר תקול הם כוח האצה נמוך של הרכב, פליטה בעלת ריח גופרית או ביצים רקובות, עשן כהה מפתח האגזוז ותגובת רכב מאוחרת – כל אלו סימנים שיכולים להעיד על בעיה בממיר הקטליטי.

הגורמים לתקלה בממיר יכולים להיות מגוונים: החל מבעיה במצת במנוע, דרך תקלה בחיישן החמצן, נוזל קירור מנוע שדלף למערכת ההצתה, צילינדר פגום ועוד.  מכאן, שהדרך הטובה ביותר לשמור על ממיר קטליטי תקין לאורך זמן היא – לשמור על תחזוקת רכב שוטפת ושגרת טיפולים טובה.

החלפה ותיקון

במקרים של תקלה בממיר בה הוא נסתם, נשבר או ישנה פגיעה במתכות האצילות שבו אין ברירה אלא להחליפו. ניקוי אינו פתרון יעיל כאן ומדובר בפתרון זמני בלבד.  עלות ממיר קטליטי חדש חליפי (האופציה הפופולרית והמשתלמת ביותר) נעה באזור 1,500-2,000 וכשמדובר בממיר קטליטי חדש מקורי העלויות יכולות להגיע ל-5,000 ש"ח ואף למעלה מכך (המחיר משתנה בהתאם לסוג הממיר והרכב). חשוב לוודא כי ההתקנה מתבצעת על ידי גורם מקצועי בעל ניסיון בהתקנות ממיר שגם מספק אחריות ארוכת טווח.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך