מתים, לבד, בבית

בשבוע שעבר התקבל דיווח על גופת אדם ערירי כבן 50 מאשדוד במצב ריקבון. אדם שחי לבדו ואף אחד לא הבחין שנעדר ומת עד שריח הגופה גילה את המקרה. זה מצטרף ל-3 מקרים דומים בארץ בפחות משבוע ימים. בארגון זק"א ( זיהוי קרבנות אסון) שבים ומבקשים במסגרת הקמפיין – "שכן שים לב אם אני חסר", לבדוק מה עם השכנים העריריים שלכם. אליעזר סמט מאגף הדוברות של זק״א: "אנחנו מתנדבי זק"א מוצאים אותם מוטלים בביתם במצב הכי תת שפל שיש, ״באיבוד צל אנוש״. פשוט שוכחים אותם בבית ואף אחד לא מתעניין אם הכול בסדר".
האירוע הקשה השבוע באשדוד. (צילום: סטיבן אפשטיין, באדיבות זק"א)

דיווח שהתקבל ממש סמוך לחצות במוקד זק"א באשדוד בחמישי שעבר, הבהיר לאנשים במוקד כי עוד אדם ערירי שילם בחייו על היותו לבדו. בדיווח שהתקבל נמסר על  על גופה שנמצאה במצב ריקבון ברחוב דב גור באשדוד. לצערם של אנשי זק"א (זיהוי קרבנות אסון) הן כבר רגילים לקריאות האלה, קריאות שיכלו להסתיים אחרת לגמרי, אם היינו אנחנו השכנים, קצת יותר ערים לאנשים העריריים שגרים לידנו. "רק ריח הגופה גילה כי יש אדם ערירי שמת וגופתו במצב ריקבון", אמר אחד העדים לאירוע.

על פי נתוני זק"א 40 גברים ונשים עריריים נמצאו ללא רוח חיים מתחילת שנת 2021, וחלקם במצב של ריקבון מתקדם. שלושה מהם פה באשדוד. ימים בודדים לאחר המקרה באשדוד התקבל דיווח דומה על גופה שנמצאה במצב ריקבון בערד וכעבור מספר שעות עוד באותו היום, שוב דיווח דומה ושוב עוד גופה של ערירי שנמצאה במצב ריקבון, הפעם באשקלון. שלוש גופות בתוך פחות משבוע.

עוד מקרה בעבר מהעיר אשדוד של ערירי שנמצא ללא רוח חיים.

אליעזר סמט מאגף הדוברות של זק״א מספר על "השגרה הנוראית הזו":  "מדובר בסיפורים קשים מאוד, קשישים, עריריים או גלמודים ניצולי שואה, אנשים שחיים לבד שלרוב אין להם משפחה, או אם יש להם משפחה, הם לא בקשר איתם או רחוקים מהם. זה יכול להיות גם משפחה קטנה מאוד. התוצאה היא מאוד קשה, אנחנו מתנדבי זק"א מוצאים אותם מוטלים בביתם במצב הכי תת שפל שיש, ״באיבוד צל אנוש״. פשוט שוכחים אותם בבית ואף אחד לא מתעניין אם הכול בסדר".

נחזור רגע לאירוע באשדוד. אייזיק רוטנר מתנדב זק״א לכיש שטיפל בזירה סיפר כי: "מדובר בגבר בשנות ה-50 לחייו שגר לבדו, ככל הנראה החליק בביתו נפל ונחבל, איש לא שמע את זעקותיו והוא נפטר לבדו". מוות מיותר שאפשר היה למנוע עם קצת יותר ערנות. האיש פשוט החליק ומת עד שנמצא במצב ריקבון. מוות נוראי.

" מדובר בסיפורים קשים מאוד, קשישים, עריריים או גלמודים ניצולי שואה שחיים לבד".

אייזיק רוטנר ממשיך ומגלה כי היה זה אחד השכנים שהזעיק את כוחות ההצלה, אבל מעט מאוחר מידי: "מסתבר כי אחד השכנים סיפר שחשש לחייו משלא ראה אותו מספר ימים והזעיק את המשטרה, לאחר שפתחו את הדלת מצאנו את המנוח מוטל בבית במצב של איבוד צלם אנוש, מתנדבי זק״א לכיש צוות אשדוד טיפלו בכבוד המת בזירה הקשה".

אבל שלא תחשבו שהמקרה באשדוד הוא יוצא דופן. הנה מה שסיפר משה קווס מפקד זק״א ערד שטיפל בזירה בערד: ״מדובר בגבר בשנות ה-50 לחייו שגר לבדו ונמצא ללא רוח חיים מספר ימים לאחר מותו. שכן סיפר שהזעיק את המשטרה בעקבות ריח נוראי שדלף מהדירה לחדר המדרגות, לאחר שפתחו את הדלת מצאנו את המנוח מוטל בבית במצב של איבוד צלם אנוש. מתנדבי זק״א צוות ערד טיפלו בכבוד המת בזירה הקשה״. זהה כמעט אחד לאחד. עצוב.

 

בדיוק לצורך זה בזק"א פתחו בקמפיין חשוב מאוד ומציל חיים. הקמפיין נקרא –  "שכן שים לב אם אני חסר", "שכנה שימי לב אם אני חסרה". קמפיין שהוא פנייה לשכנים שיבדקו בשלומם של השכנים העריריים שלהם, שידפקו בדלת פעם ביום, יראו אם זקוקים לעזרה ואולי אפילו יצילו אותם.

אליעזר סמט מאגף הדוברות של זק״א מספר על הקמפיין:  "רק לבדוק אם הכול בסדר, אל תציעו להם כוס קפה אם קשה לכם, סך הכול להתעניין בשלומם. בטוח שזה יציל חיים. רוב האנשים האלה לבד, אין להם מי שיתעניין בשלומם או ידאג להם כדי למנוע מוות מיותר ומחריד".

הקמפיין החשוב של זק"א.

נסיבות האירועים באשדוד, ערד ואשקלון נחקרות עתה ע״י המשטרה. מסתבר כי שוב ושוב אנשי זק"א מוזעקים לטפל בזירת קשות של אנשים גלמודים ועריריים שנמצאים מוטלים בביתם במצבים קשים מאוד זמן רב לאחר מותם. בזק"א מקפידים להבהיר כי בימים חמים אלו חייבים לשים יותר לב לשלומם של השכנים העריריים והגלמודים כדי למנוע מקרי מוות מיותרים ומחרידים.

כל אירוע בזק"א הוא אירוע בפני עצמו המצריך תעצומות נפש ואנרגיות רבות למתנדבים כדי שיוכלו לטפל בזירה בצורה מקצועית. אבל באירוע בו מוצאים המתנדבים בן אנוש, במצב של איבוד צלם אנוש, במצב של ריקבון, אין ספק שזה מצריך תעצומות נפש מיוחדות. כל טיפול הוא טיפול מיוחד. יש בו הרבה מסירות, כוחות ותעצומות נפש, וביחוד עבודת צוות חזקה כדי לשמור גם על המתנדבים שנחשפים למראות הקשים.

אליעזר סמט מבהיר עד כמה אירועים כאלה יכולים לקבל סיום אחר, חיובי יותר, ומאמין בכח האיחוד והעזרה שלנו: "האנשים האלו לפעמים עוברים אירוע לבבי או שהם סך הכול מקבלים מכה קטנה אם זה בהחלקה בבית, נפילה באמבטיה או כל תוצאה רפואית אחרת. ככה עובר הזמן (בחורף יכול להגיע לשבועיים ויותר בקיץ קצת פחות בגלל החום – מ.ס) עד שהשכנים מרגישים ריח מוזר, מזמינים את המשטרה שפורצים אל בית והם מזניקים את מתנדבי זק"א לבוא ולטפל בכבוד המת. זה בעצם מה שאנחנו בזק"א נותנים דגש כדי לזעוק את זעקת הקשישים ולבקש מעם ישראל שדי, מספיק עם האסונות האלו. עם ישראל יודע להתאחד ברגעי אסון ומשבר, אז זה משבר מתמשך, מגפה שקטה שחייבים לטפל בה. האחריות היא על כל אחד".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך