"כשירו עליי חשבתי על האישה והילדים בבית"

סמ"ר אור עכו מאשדוד, הוא סמל מחלקה ולוחם מג"ב במילואים שמשרת במג"ב כבר 16 שנה. הוא גויס למילואים לפני כחודש ולקח חלק במהומות בערים המעורבות כשהגיע עם המחלקה שלו לפזר הפרות סדר בלוד, שבמהלכן ירו לעברם גם אש חיה. כל זאת כשבאותה העת ירו טילים על משפחתו באשדוד. אור המשיך בתפקידו במהלך המאורעות הללו ומיד אח"כ בדק עם האישה טניה מה איתה ועם הילדים. הוא נשאר במילואים גם בתקופת מבצע "חוק וסדר" במסגרתו אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב ומילואים פעלו בעצימות גבוהה ובפריסה מקיפה נגד המתפרעים, העבריינים בתוך ישראל. 20 פלוגות מילואי מג"ב גויסו במהלך התקופה. אור הוא אחד מהם וזה סיפורו.
: חשב על הילדים בבית. אור עכו עם ילדיו שי ויהב.

אור עכו מאשדוד, לא חשב שהוא יגיע למקום כזה בחייו. לא חשב שהוא ימצא את עצמו בתוך שטחי ישראל, כשמישהו יורה לכיוונו. זה הדבר האחרון שהוא חשב, בוודאי באזור המרכז. אבל זה קרה לו. זה קרה לו ממש לאחרונה עת גויס למילואים מג"ב, שם הוא משרת כבר 16 שנה.

אור עכו , 34, או במילואים סמ"ר אור עכו, נשוי לטניה ולהם שני בנים, שי ויהב. הוא גר באשדוד באזור י"א. לפני כחצי שנה קיבל צו גיוס ולא חשב בכלל שמה שמצפה לו הוא אחד התסריטים הכי קיצוניים שיכול היה לחוות. הוא גויס לפני כחודש ואז במהלך המילואים החל מצבע "שומר החומות" הירי מעזה והמהומות בערים המעורבות. אור הוא  סמל מחלקה בפלוגת מיתר, שזו פלוגת מילואים במג"ב שהגזרה המקורית שלה היא מג"ב מרכז, שם היו מרבית הפרות הסדר.

סמ"ר אור עכו.

הכל החל כרגיל. הוא הוצב בעוטף ירושלים. משהו שהוא רגיל אליו. אבל אז עם תחילת המהומות בישראל במקביל לירי חמאס על ערי ישראל הוזנקה המחלקה שלו ללוד שם העימותים הגיעו למסוכנות גדולה לציבור. דיווחו לו ולמחלקתו כי יוצבו במהלך ההלוויה של אזרח בן מיעוטים שנהרג במהומות מירי. מה שציפה לו ולחבריו היה באמת מעבר לדמיון שלהם.

אור מספר: "בהפגנה חיברו אותנו לכוחות אחרים שהיו במקום. חברנו לכח של מפקד תחנת רחובות, שגם הוזעקו למקום. ענינו לקריאות במהלך הפרות הסדר בהלוויה, לאן שהיו צריכים אותנו הגענו. היו הפרות סדר קשות, היו לפחות כמה מאות פורעים שהחלו ליידות אבנים, בקבוקי תבערה, לשרוף צמיגים ומה לא. חששנו. אנחנו כבר לא בני 18 שהראש נקי. יש לנו משפחה וילדים"

עם סמל המחלקה המקבילה אלירן ביסמוט בלוד.

היה שם נשק חם ?

"שמרנו על ציר מסוים בלוד ופתאום אנחנו שומעים צרור יריות. ישר תפסנו מחסה והסתכלנו על הגגות. אתה נכנס למצב של דריכות. לא משהו שאתה מצפה לו בעיר בישראל. בשטחים זה משהו שהוא שכיח ויכול לקרות וקרה, אבל בתוך ישראל, בתוך שכונת מגורים, כמו השכונה שלי והשכונה שלך? אתה שומע צרור יריות פתאום, ואתה לא יודע אם זה לכיוונך או לא, מבחינתי ירו עליי. זה משהו משמועתי ממש. היינו מופתעים ברמות"

אבל בכל המשכתם לטפל בהפרות הסדר תוך כדי הירי

"המשכנו, כשאנחנו יודעים שצריך לעשות סדר. בשביל זה הגענו. אנחנו הכח שהכי יודע לטפל בזה. כח מג"ב שמסופח לשוטרים כחולים שלא מכירים את הפרות הסדר ברמה הזו. אתה בתחושה שאני נותן את הטון. אנחנו מתאמנים בדיוק לדברים האלה, לכל תרחיש, שזה יכול להיום גם בתל אביב וגם ברמת גן, אבל אני מדבר על כל תרחיש, כל מה שאומרים לך הלכה למעשה, כמו בקבוקי תבערה, רוגטות, אבנים. התאמנו את עצמנו לזה. אישית לא חשבתי שנגיע לממדים האלה בתוך הארץ. עברנו הפרות סדר. הגעתי מאיו"ש (אזור יהודה ושמרון) רוב הפרות הסדר שטיפלתי בהם היו מחוץ לגבולות ישראל. הפרת סדר כזו לא הייתה במדינה מאז קיומה".

חשבתם באותם רגעים  על הילדים?

"ברור שחשבתי על הילדים. מה שהכי שיגע אותי זו האפליקציה של פיקוד העורף שתוך כדי שאני מטפל בהפרות סדר מופיע שיש ירי אשדוד על אזור י"א. על הבית שלי. נפל בסמוך לבית שלי.  מיד שסיימנו כל טיפול בהפרת סדר, התקשרתי הביתה. הדבר הראשון זה לראות שהכל טוב. אשתי, טניה הייתה מתורגלת וכל אזעקה שלחה לי שהכל בסדר, הרגיעה אותי. מבחינתי היא הגיבורה האמתית פה. האנשים שנשארו בעורף ונתנו את האופציה לטפל בכל בעיה, בזמן שהיא שומרת על הדבר היקר ביותר לי".

במהומות בתוך ישראל גויסו 20 פלוגות מג"ב שעבדו בתוך הארץ, אחת מהן היא של אור עכו. הפלוגות האלה מהוות מכפיל כח למג"ב ולמשטרה ובזכותן הצליחו באופן יחסי להשתלט כמה שיותר מהר על האירועים. מדובר בכח מיומן ואיכותי שרובו עדיין ממשיך בימים האלה במילואים במסגרת מבצע חוק וסדר.

עם חברו למחלקה משה קבז'ינו שוטר בודד מקולומביה במהלך המילואים

במבצע ״חוק וסדר" של משטרת ישראל ומג"ב יצא לדרך בעקבות המאורעות האלימים שפקדו את מדינת ישראל ולאחר התייעצות בין שר ביטחון הפנים חה"כ אמיר אוחנה למפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי. במצבע משטרת ישראל מרכזת מאמץ כוחות מתוגבר כשאלפי שוטרים ולוחמי מג"ב ומילואים פועלים בעצימות גבוהה ובפריסה מקיפה נגד המתפרעים, העבריינים וכל מי שהיה מעורב במאורעות, כדי למצות עמם את הדין. פעילות זו היא המשך ישיר לפעילות המשטרה בה בוצעו כמה אלפי מעצרים והוגשו כמה מאות כתבי אישום.

מטרת המבצע היא למצות את הדין עם המעורבים במאורעות ובפשיעה החמורה והלאומנית, החזקה וסחר באמל"ח, הצתות, עבירות רכוש, השתייכות לאירגוני פשיעה ועבירות כלכליות. המבצע מתוכנן בפריסה ארצית, ונוטלים בו חלק אלפי שוטרים בהם כלל מחוזות ויחידות משטרת ישראל ומשמר הגבול, פלוגות המילואים, יחידות מיוחדות ובשילוב כלל היכולות המבצעיות והטכנולוגיות הקיימות. מיקוד המבצע בדגש לביצוע מעצרים, חיפושים וחקירות המעורבים, אשר עתידים להוביל להגשת כתבי אישום וכליאת העבריינים מאחורי סורג ובריח.  חלק מהיעדים שסומנו הם החזרת ההרתעה והגברת המשילות במקומות מועדים במדינת ישראל, לצד שמירה על ביטחונם האישי של אזרחי ישראל.

אור יש לך מסקנה מכל מה שהיית חלק ממנו?

"שקשה באימונים קל בקרב. החברה שלנו פשוט שיחקו אותה באמת. חברה שהם לא ילדים. חברה עם בעיות בבית ועם עבודה ועוד אחרי הקורונה. חברה שביניהם  יש עצמאים ובעלי תפקידים בכירים, שעם כל הבעיות שיש להם עזבו הכל בצד וכל מה שבקשתי כסמל מחלקה, אם לעשות עוד משמרת, או לעזור לתמוך, או כל דבר אחר, היו שם לגמרי בכל רגע".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך