במשרד להגנת הסביבה נלחמים בגגותמסכנות החיים

המשרד הקצה 11 מיליון שקל לעידוד הסרת גגות אסבסט צמנט והתקנת פאנלים סולאריים על הגגות, וכן מיליון שקל להפעלת "קבלן בית" שיעסוק בפינוי ובניקוי מפגעי אסבסט עבור מעוטי יכולת
תיקון חוטי חשמל

קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה אישרה הקצאת 11 מיליון שקל לעידוד הסרת גגות אסבסט צמנט והתקנת פאנלים סולאריים על הגגות, וכן מיליון שקל להפעלת "קבלן בית" שיעסוק בפינוי ובניקוי מפגעי אסבסט עבור מעוטי יכולת ובמצבי חירום; השרה גילה גמליאל: "התוכנית החדשה שלנו היא Win-Win"

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "התוכנית החדשה שלנו היא Win-Win, במסגרתה מחליפים את האסבסט המסרטן באנרגיה מתחדשת עם רווח סביבתי וכלכלי. גיבשנו מתווה לעידוד הסרת גגות אסבסט צמנט והתקנת פאנלים סולאריים ובנוסף, אישרנו תקציב חדש להפעלה רציפה של קבלן המשרד אשר יופעל להסרת מפגעי אסבסט צמנט בנכסים של מעוטי יכולת ובמצבי חירום".

קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה אישרה תקציב של 11 מיליון שקל עבור עידוד הסרת גגות אסבסט צמנט והתקנת פאנלים סולאריים על הגגות לאחר סיום ההסרה, וכן תקציב של מיליון שקל להפעלת "קבלן בית" לפינוי וניקוי מפגעי אסבסט עבור מעוטי יכולת ובמצבי חירום.

הסרת גגות והתקנת פאנלים סולאריים: על-פי הערכות המשרד, ברחבי הארץ יש כיום כ-85 מיליון מ״ר של אסבסט צמנט – רובם מיושמים כגגות בבתים פרטיים, במבני ציבור, במבנים חקלאיים, במבני תעשייה ובמבנים בבסיסי צה"ל. רוב הגגות הונחו בשנות ה-60 עד ה-80 של המאה הקודמת, ועוברים הליכי בליה טבעית, פגעי מזג אוויר, ושבירה וריסוק מכניים באופן טבעי או בפירוק רשלני, שלא לפי החוק.

כיום, מפונים מידי שנה כ-1.3 מיליון מ"ר אסבסט צמנט באופן מוסדר. ואולם הסרת האסבסט נעשית ללא כל תמריץ, בעיקר בעת שיפוץ מבנים ישנים וכן לצורך התקנת חשמל סולארי, אשר כתנאי להתקנת הלוחות וייצור החשמל נדרשת הסרת האסבסט.

בבדיקה שבוצעה נמצא, כי החסמים להתקנת פאנל סולארי במבנה שגגו מאסבסט הם בעיקר בירוקרטיים – ובכך גם הליך הסרת האסבסט כחוק מהווה מכשול בפני בעל הגג. בנוסף, נמצא כי המודעות לכדאיות החשמל הסולארי נמוכה.

לכן, בכוונת המשרד להגנת הסביבה לפרסם מכרז ל"סוכני Asbest2PV" – חברות ייעוץ ושיווק, אשר ייבחרו במכרז תחרותי וייתנו שירות בפריסה ארצית להעלאת המודעות ליתרונות האישיים הלאומיים והגלובליים במעבר מאסבסט לסולארי (פוטו וולטאי – PV).

*שירות קבלן בית:* עוד אישרה קרן הניקיון תקציב של מיליון שקל לטובת המשך מתן שירות "קבלן בית" – קבלן המועסק על-ידי המשרד להגנת הסביבה ומבצע פינוי וניקוי אתרים שבהם קיימים מפגעי אסבסט בשטחם של מעוטי יכולת ובמצבי חירום.

מפגע אסבסט הוא מצב שבו קיים סיכון לחשיפה של הציבור לאבק המכיל סיבי אסבסט – מצבי שריפה של אסבסט-צמנט, קריסת מבנה המכיל חלקי מבנה מאסבסט, או במקומות בהם קיים מצבור פסולת אסבסט החשוף לאוויר. לפי החוק, חובה על בעל הנכס לפנות את מפגע האסבסט אולם בנכסים בבעלות מעוטי יכולת שאין ביכולתם לממן את הסרת המפגע, מופעל קבלן המשרד לפינוי המפגע – לאחר שנבחנה התאמה לאמות המידה שקבע המשרד בנוהל ייעודי.

שירותי הקבלן כוללים ביצוע פעולות מיידיות באתר מפגע אסבסט (תיחום, שילוט, התזת חומר מלכד למניעת פיזור סיבים), סילוק מפגע אסבסט (פינוי האסבסט לאתר הטמנה בהיתר מאת המשרד) וכן סילוק מפגע במצב חירום (פינוי מפגע אסבסט, עשוי להיות בהיקפים נרחבים).

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך