הורים מתוסכלים: נשארנו ללא גן לילד

בשבוע האחרון התקיימו ועדות קבלה לגני הילדים בגיל הרך (0-3) ובשל מספר מקומות מצומצם מצאו עצמם מאות הורים ברחבי העיר ללא פתרון לילדם לשנה הבאה. "אנחנו בפני שוקת שבורה", אמרו השבוע בכאב
צילום: אוהד צויק

בימים האחרונים מציפות את הרשתות החברתיות עשרות זעקות כאב של הורים שגילו כי אין להם פתרון לילדיהם בשנה הבאה, משום שמסיבה זו או אחרת לא עברו את ועדות הקבלה של התמ"ת.
מזה ארבע שנים מתקיימות ועדות קבלה בכל הגנים ומעונות היום הנתמגים על ידי משרד הכלכלה (התמ"ת). ועדות אלו מתקיימות בגנים אשר מספר הנרשמים גדול ממספר המקומות בגן, ללא קשר לסדר הרישום. במילים אחרות, לא מקבלים את הילדים שנרשמו ראשונים כי אם מקיימים ועדת קבלה מיוחדת לכל הילדים שנרשמו עד לתום המועד שנקבע.
לפני קיום הוועדה, נשלח כל החומר לרואה חשבון חיצוני שמונה על ידי משרד הכלכלה ורק לאחר מכן מתקיים דיון, כשנלקחים בחשבון מספר קריטריונים ובהם מספר הילדים במשפחה, היקף המשרה של ההורים, רמת השכר ומצב סוציו אקונומי.
באופן עקרוני השיטה אמורה להיטיב עם הורים צעירים, שמשתכרים שכר ממוצע ולהם מספר ילדים, אך בפועל זה לא תמיד עובד וילדים רבים להורים שגם כך מתקשים לגמור את החודש, נשארים בחוץ.
השנה היה זה מוגזם במיוחד משום שוועדות הקבלה התקיימו כאמור רק בשבוע האחרון, סוף חודש יולי, מה שמשאיר הורים רבים בלי פתרון לילדם לשנה הבאה. "אנחנו פשוט בהלם", סיפרה יעל, אם לילדה בת 10 חודשים. "רק עכשיו, כשאנחנו חודש לפני פתיחת השנה אנחנו יודעים שאין לנו מקום בגן? זה הגיוני? איפה אני אמצא עכשיו מקום לילדה? כל הגנים הפרטיים כבר יוצאים לחופש ואני לא יכולה להתרשם מהם, מה גם שהם הרבה יותר יקרים!"

עשרות סטטוסים זועמים. צילום מסך
עשרות סטטוסים זועמים. צילום מסך

ההורים הזועמים מציפים את משרדי הגיל הרך בניסיונות נואשים לשנות את רוע הגזירה "זה לא ייתכן שבעיר החמישית בגודלה בישראל יש כל כך מעט מקומות בגנים העירוניים", אומר אורן, אב לילדה בת שנה וחצי. "לפי מה שהבנו בגן שרצינו נרשמו פי שניים ילדים ממספר המקומות שהיו. זה פשוט מטורף. בחשבון פשוט זה אומר שעכשיו יש מאות ילדים ללא פתרון לשנה הבאה. מה יעשו עם כולם? לי אין הורים באשדוד שיכולים לעזור לי! אנחנו באמת בבעיה".
מצוקת ההורים הגיעה השבוע עד לפתחו של שר הכלכלה אריה דרעי. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הציג במליאת הכנסת שאילתה דחופה בנושא "הקריסה ברישום למעונות יום".
לדבריו, הורים המבקשים לרשום את ילדיהם למעונות של משרד הכלכלה נתקלים בבעיות בירוקרטיות רבות, "אך השנה, לראשונה, נדרשים ההורים לעבור ועדות קבלה על ידי רואה חשבון חיצוני – כך שהעיכוב שלהם גדול בהרבה".
"נכון לעכשיו עשרות אלפי הורים נמצאים במצב של חוסר ודאות לגבי השנה הבאה", טען מקלב. "האם מי שאמון על החינוך אינו אמון על תהליך הרישום? מדוע יש להוסיף בירוקרטיה?".
במענה לטענות אמר שר הכלכלה אריה דרעי כי קיימים כיום כ-1,800 מעונות ויש עליהם עומס רב, כך שהביקוש לעיתים הוא פי שלושה או פי ארבעה מהמקום הקיים במעון.
"אני ער למצוקה של הציבור ולבעיות העולות מהליך הרישום למעונות יום, ואנו במשרד הכלכלה נכונים להקל על הציבור ונפעל לפשט את ההליכים ולדאוג לכך שהורים יקבלו תשובות מיידיות כדי למנוע מהם דאגות", אמר דרעי. "הרישום למעונות בצורתו הנוכחית אינו פועל כנדרש. אנחנו במגמה לבטל את ועדות הקבלה למעונות כדי להקל על הרישום, כך שמנהלי המעונות יבצעו את הרישום ומשרד הכלכלה יפקח על כך".

בהמשך לתשובתו של השר טען ח"כ מקלב כי "אם יש רישום מוגבר, הרי המסקנה היא ש-100 הורים יקבלו תשובה שלילית. 100 הורים צריכים לחפש עכשיו אלטרנטיבה הרבה יותר יקרה. תש כוחם של ההורים, כאילו לא די במה שהם עוברים ברישום הרגיל, קל וחומר עכשיו, בעיכוב התשובה שלהם ובהקמת ועדות הקבלה".
את ההורים, פתרון זה לא מספק. "יבטלו את הועדות ומה יקרה? יהיו יותר מקומות פנויים? יעשו מירוץ מי נרשם ראשון? אני רק חושב על זה שבשנה הבאה האוכלוסיה תגדל אבל מספר המקומות נשאר אותו דבר וזה מטריף אותי! העירייה חייבת לבנות עוד ועוד גנים בהתאם לביקוש. גם ככה אנו משלמים ממיטב כספנו מדי חודש ואף אחד לא עושה לנו טובה!".
מעיריית אשדוד נמסר בתגובה:
"אנו מודעים לבעיה וזו בעיה ארצית. השנה נפתח מעון חדש ברובע ט"ז ואנו נערכים להגדלת ההיצע".
מהחברה העירונית לתרבות הפנאי לא התקבלה תגובה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך