איך זה שלא נהגתי וקיבלתי את הדוח? חזקת בעלות

זה לא חדש, יותר ויותר אנשים מדברים על ריבוי דוחות ועל המצלמות המהוות אסמכתא לכך. מתוך זה יצא גם המונח המשפטי חזקת בעלות וכיום הוא מונח שלא מעט נהגים נתקלים בו. המנוח חזקת בעלות מתייחס למעשה לנהג שהוא בעל הרכב אבל לא הנהג שנהג בעת ביצוע העבירה
תמונה: CANVA

האם חזקה זו רלוונטית רק שמדברים על מצלמות או שהוא תקף גם באין מצלמה? איך מתמודדים עם האחריות הזאת ומי בעצם נחשב האחראי כאן? על שאלות כאלה ואחרות יענה לכם עו"ד חגי סער, עורך דין תעבורה שמטרתו לסייע לכם להוכיח כי למרות היותכם בעלי רכב אין לכם שום קשר לעבירת התנועה. 

מהי חזקת בעלות וכיצד ניתן להתמודד עימה כשמתקבל דוח   

חזקת הבעלות מטילה את האחריות לעבירות שבוצעו ברכב  על הבעלים אלא אם הוכח אחרת. על פי פקודה 27 ב' מושתת חזקה זו ומקורה בפקודת התעבורה. כאמור, הגדרה זו מתייחסת לאדם שהוא בעל הרכב ורואים בו האשם לתאונה למרות שלא נהג ברכב באותו הרגע או היום. זו יכולה להיות נהיגה, חנייה או כל עוולה אחרת. 

במידה ויוכיח האדם כי לא הוא זה שהשתמש ברכב באותו הזמן ואף נגנב ממנו אזי הגדרה זו לא תתפוס כלפיו. לפי סעיף 27  באופן הרגיל, מוטלת האחריות המשפטית על בעל הנכס אלא אם יוכיח אחרת. 

במקרים מסוימים יטען בעל הרכב כי אין לו מושג שלקחו את רכבו אבל לא תמיד טענה זו תתפוס בבית המשפט. למעשה, אם באמת בעל הרכב לא נהג ואין לו הוכחה הוא עלול למצוא את עצמו מכוח חזקת הבעלות בבעיה חמורה למרות שלא הוא הגורם לה. 

חזקת בעלות תתפוס בכמה מקרים וחלק מהם קשור גם באדם שמחזיק רכב מטעם עבודה, אז בעוד יש מקומות עבודה שיחתימו את הנהגים על לקיחת אחריות יש שלא יעשו כך והכתובת כמו כתובה על הקיר. 

מקרים נוספים בהם תיכנס חזקת בעלות לתוקפה יהיו שנהג השתמש ברכב של מישהו אחר וברח מהזירה, או אז האחריות תהיה על בעל הרכב עצמו. 

חזקת חפות איך אפשר להתמודד עם זה? 

לפני שאתם פונים אל עורך דין תעבורה, חשוב לעשות כמה פעולות שאולי יסייעו לכם להתמודד עם חזקת הבעלות. ראשית, החתימו את העובדים או אנשים מסוימים כאשר הם בוחרים לנהוג על הרכב שלכם. חוזה כזה ביניכם בהחלט יכול להקל על הדברים ולהאיר אור על הדברים ולחסוך לא מעט בעיות בהווה ובעתיד. 

מי יסייע להם במצב הזה? האם אפשר לצאת מההגדרה הזאת ולתת לעובד לשאת את האחריות בגין העבירה אותה ביצע על הכביש? אולי כדאי להיוועץ עוד היום עם עורך דין תעבורה על מנת שזה יתמודד עם המצב שנקלעתם אליו בהצלחה. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך