רומן אשדודי מהסרטים

רומן שומונוב הוא קולנוען צעיר ומבטיח, כל מה שיצר, כתב וביים, זכה בפרסים, כל היצירות הקולנועיות שלו מצולמות באשדוד. רוב המשתתפים הם צעירים אשדודים שלא למדו משחק, הזכייה האחרונה שלו בתחרות פיצ'פוינט, שנערכה במסגרת פסטיבל ירושלים, מקרבת אותו לצילומי סרט קולנוע על חברי להקת ראפ משכונת מצוקה באשדוד. "החולמים מבבילון", הסרט הדוקומנטרי שסיים לצלם, ומלווה רקדני ברייקדאנס מאשדוד, יוקרן בערוץ 8 ובסינמטקים

רומן שומונוב (31) עלה לארץ מברית המועצות בגיל 17 במסגרת סל"ה (סטודנטים לפני הורים). לפני כארבע שנים סיים לימודי קולנוע במכללת ספיר. כל מה שיצר במהלך השנים האחרונות, מאז פרויקט הגמר לתואר הנדסאי קולנוע ועד להשתתפות בפסטיבל ירושלים בשבוע שעבר, זכה להערכה ולפרסים. כל הצילומים לפרויקטים שלו נערכו באשדוד, וכמעט רוב המשתתפים ביצירותיו גרים באשדוד. ואיפה גר רומן? הוא בכלל גר בקיבוץ ברור חיל עם אשתו והבן במסגרת פרויקט פיתוח הנגב, ולפני כן התגורר בתל אביב.

אז מה יש לך מאשדוד, רומן? "אני מאוהב בעיר אשדוד", הוא אומר, "יש בה אווירה טובה, ים, החבר׳ה שלי מאשדוד, יש בה הרבה פוטנציאל, יש בה חומרים ליצירה: גם שכונות מבוססות וגם שכונות של אנשים מרקע סוציו-אקונומי נמוך".

לפני ארבע שנים, במסגרת פרויקט הגמר במסלול הנדסאי קולנוע במכללת ספיר, יצרו רומן שומונוב ואלכס פלבניק את הסרט "אף אחד חוץ מאיתנו". בסרט הקצר, שאורכו 35 דקות, הם משרטטים את מציאות חייהם הסבוכה של ילדי העלייה הרוסית. הסרט מספר את סיפורו של עולה חדש, אנדריי, שמגלה כי אביו החולה עומד למות, ורק תרופה יקרה במיוחד עשויה להציל את חייו. הוא מנסה לעשות מאמץ אחרון לגיוס הכספים הדרושים בעזרת חבריו, ומתמודד עם פיתויי הפשע ומעגל האלימות ברחוב. הסרט הוקרן במסגרת פרויקט "כשקולנוע פוגש מציאות", וכן בפסטיבלים ברחבי העולם וזכה בפרס השחקן של פסטיבל חיפה 2011, בפרס המוזיקה המקורית בפסטיבל קולנוע דרום, במקום הראשון בתחרות סרטי סטודנטים בישראל ובתחרות סרטים קצרים במקסיקו.

"זה היה בעצם פיילוט לסרט קולנוע באורך מלא", אומר רומן. "המשכנו לכתוב ולפתח את התסריט בארבע השנים האחרונות, וניגשנו לתחרות פיצ'פוינט בפסטיבל ירושלים". מדובר בתחרות שמתקיימת זו השנה העשירית, בשיתוף קרן הקולנוע הישראלי, ומאפשרת ליוצרים ישראלים לחשוף פרויקטים קולנועיים באורך מלא המצויים בתהליכי פיתוח והפקה מתקדמים לפני נציגים של תעשיית הקולנוע הבינלאומית, במטרה לקדם שיתופי פעולה פוטנציאליים. מבין 150 תסריטים שהוגשו, נבחרו 11, שאותם הציגו בפני מפיקים ומשקיעים מחו"ל. חבר השופטים של הפיצ'פוינט כלל אנשים ידועים מהתעשייה מגרמניה, הולנד, צרפת, ארה"ב, סרביה וישראל. הסרט "אין עתיד" בבימוי רומן שומונוב, בהפקת איתי תמיר ולפי תסריט מאת אלכס פלבניק, זכה בפרס הראשון בסך 20 אלף שקל. הוא מספר על ארבעה חברים, עולים חדשים משכונת עוני באשדוד שמקימים להקת ראפ, מקווים לזכות בפסטיבל מוזיקה בינלאומי ועל ידי כך להשפיע על הסביבה הקשה. "לא חשבתי שאיזה סיפור 'רוסי' יתפוס", אומר רומן, "וזה שימח אותי מאוד, ונתן גם תחושת ביטחון שמי שרוצה יכול להשיג את המטרה שלו. הסרט הזה יצולם באשדוד, ובעזרת השם בעוד שנה יוקרן בבתי הקולנוע".

roman2

roman

"התפלאנו לגלות שעולמם של צעירים עולים כן מעניין אנשים בתעשיית הקולנוע"
פרויקט הגמר היווה עבור רומן ואלכס סוג של פיילוט. הסרט "אין עתיד" יתרחש באותו עולם ועם אותו צוות. "עבדנו על התסריט לסרט באורך מלא בארבע השנים האחרונות, כי הביקורות והצופים שראו את 'אף אחד חוץ מאיתנו' אהבו אותו", אומר רומן. "פתחנו צוהר לעולם שאנשים לא מכירים. בארץ יודעים שיש מיליון וחצי עולים מרוסיה, וזהו. לא יודעים שיש דור שלם של נערים שעלו לבד בלי הורים בגיל 14-18 ומתמודדים עם בעיות שבגילם לא אמורים להכיר. ילד בן 17 מוצא את עצמו בסיטואציה שאנשים רגילים לא אמורים להיכנס אליה, ואין לו למי לספר. ההורים שלו בחו"ל, והם לא יבינו את העולם פה בישראל. יש הרבה אנשים שנפלו והרסו לעצמם את החיים. זה מה שניסינו להראות. אדם צעיר צריך להכניס 30,000 שקל, וליליד הארץ יש משפחה, אולי דוד, אולי סבא, שיכולים לעזור לו לגייס את הסכום, ולמי שאין פה אף אחד, אין משפחה, אין אחים, מה יעשה? חשוב היה לי להציג את הבעיה מפני שאני בעצמי הגעתי לארץ לבדי, ונתקלתי בהרבה מצבים של קשיים וחוסר אונים. בסופו של דבר הצלחתי להתגבר על הקשיים, אך הרבה מידידי שעלו איתי עד עכשיו מתקשים למצוא את עצמם ולהשתלב במערכת. השחקנים הראשיים של פרויקט הגמר ישחקו גם בסרט המלא. הם אנשים שלא שיחקו באף סרט, וזה מבחינתי קולנוע ריאליסטי".

איך הכרת את השחקנים האשדודים?
"הכרתי אותם דרך מוזיקת הראפ. הייתה לי להקת ראפ, ואני עדיין עושה ראפ, אבל פחות כי אני מתעסק בקולנוע. הראפ זה משהו שעוזר לאנשים במצבים של חוסר אונים. כמו שאנשים כותבים יומן, אנחנו מוציאים את זה בשיר, ולא באלימות. בשנים הראשונות הייתי כותב כל יום טקסט חדש. זה כמו עבודה מול פסיכולוג אבל עם עצמי. הכרתי את החבר'ה האלה לפני 12 שנה, ואף אחד לא חשב שנעשה סרט יחד. לפני הצילומים לפרויקט הגמר נסעתי לאשדוד להיפגש איתם, וגיליתי את אשדוד. ראיתי בה הרבה פוטנציאל, נוח מאוד לצלם בה, והרגשתי חיבור טוב, הרגשתי טוב. כשאני מגיע לנתיבות, למשל, אני לא מרגיש את זה. אחר כך צילמנו פרסומת חברתית שעוסקת במלחמה באיידס. גם אותה צילמנו באשדוד עם אשדודים. לאחר מכן צילמנו סרטון קצר בשם 'עיניים של נינג'ה' שהשתתף בתחרות במסגרת ערב מחווה שנערך לסם פיטסבורג, במאי סרטי הנינג‘ה הקלאסיים. התסריט נבחר לפתוח את הערב, ואף זכה בפרס הראשון לפיתוח תסריט. הסרטון, כמובן, צולם באשדוד".

החולמים מבבילון – הדרך של להקת Unstoppabullz מאשדוד
בימים אלה סיים רומן צילומים לסרט דוקומנטרי, שמספר את קורות להקת הברייקדאנס האשדודית Unstoppabullz, שאותם ליווה רומן במשך שנתיים. "זו חבורה של עשרה רקדנים, כולם יוצאי ברית המועצות, הם ממש טובים ונוסעים לחוץ לארץ לתחרויות כיחידים או בזוגות", מספר רומן. "הם זכו במקומות ראשונים בתחרויות בטורקיה, אוקראינה, שוויץ וצרפת, ולצערי אף אחד לא מכיר אותם. התחלתי לצלם אותם כי כאב לי שלא מכירים אותם. רציתי להראות שגם לצעירים מהפריפריה יש פוטנציאל שאפשר לממש, ושהם יכולים לתרום לעיר ולמדינה. הסרט באורך שעה ו-40 דקות מספר את סיפורה של הלהקה, וגם את הסיפורים האישיים שלהם. הם לא באים מהשכונות הכי טובות באשדוד, החיים שלהם לא תמיד פשוטים, ומצד שני כקבוצה הם מנסים להגיע לאליפות העולם בברייקדאנס, שמתקיימת פעם בשנה בגרמניה לעיני 80,000 צופים. התחרות גם משודרת בטלוויזיה, וכדי להגיע אליה צריכים להיות אלופי ישראל. זה סרט מסע על איך הם נכנסים לאימונים ועושים הכול כדי להגיע ולזכות באליפות ישראל. הם זוכים וטסים לגרמניה. זה היה לפני שנה וחצי, המשכתי לצלם עוד כמה חודשים, והתחלתי לערוך את הסרט".

איפה הוא יוקרן?
"הסרט נעשה בתמיכת ערוץ 8. תהיה הקרנה רשמית, כנראה בעוד מספר חודשים בפסטיבל דוקאביב, הוא ישודר בערוץ 8, יוקרן בסינמטקים, יופץ לפסטיבלים בכל העולם, ולאחר מכן נעלה אותו ליוטיוב".
אז אם תראו בשכונות אשדוד צוות צילום, ובמאי שצועק "קאט" ו"אקשן", תפרגנו לו. הוא מנהל רומן עם אשדוד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך