פרשת השבוע / פרשת במדבר

קוראים יקרים, כתוב בפרשה:"ויְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר
ספר תורה בבית הכנסת הגדול בעיר אשדוד

שאלו במדרש למה נתנה תורה "במדבר סיני", אלא מכאן שנו חכמים בג' דברים ניתנה התורה, באש, במים, ובמדבר, באש מנין "והר סיני עשן כולו", במים מנין "גם שמים נטפו גם עבים נטפו מים", במדבר מנין, "וידבר ה' אל משה במדבר סיני", ולמה ניתנה בג' דברים הללו, ללמדך מה אלו חינם לכל באי העולם כך דברי תורה חינם הם, שנאמר "הוי כל צמא לכו למים" ואין מים אלא תורה.

יש להתבונן הלא יש דבר שהוא מצוי בעולם יותר מכל, אף יותר מג' דברים הללו וניתן להשיגו חינם בכל עת ובכל זמן והוא אויר מדוע לא הוסיף המדרש שדברי תורה חינם, כאוויר העולם שאף הוא חינם לכל באי עולם .

ניתן ליישב זאת אמרו רבותינו שכפה הקב"ה את ההר כגיגית על בנ"י בעת מתן תורה, ואמר אם מקבלים מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתכם, למדו זאת חז"ל שמה שנאמר בפסוק שהיו עומדים בני ישראל "בתחתית ההר", ולא תחת ההר, מלמד שהיו עומדים בתוך התחתית כגיגית שמוקפת גם מצדדיו והיינו מה שאמר להם שם תהא קבורתכם כקבר ממש המוקף גם בצדדיו..

מסבירים היטב מדוע אמר המדרש בג' דברים ניתנה התורה ולא יותר שהרי אוויר לא היה להם בעת מתן תורה.

אמנם יש להתבונן מדוע עשה הקב"ה נס זה במעמד הר סיני, שיחיו בני ישראל ללא אוויר, והרי אין הקב"ה משנה את סדרי הבריאה ועושה נס ללא צורך, אלא שרצה הקב"ה ללמד כיצד צריך להיות עסק התורה, גם באופן שחסרים התנאים החיוניים לחיותו אל יפסיק מלימודו, אומר הרמב"ם "כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל יסורין בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כוחו אפילו היה עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים ואפילו בעל אישה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה".

לכן נתן ה' את התורה בלא הדבר הכי חיוני לאדם, "אוויר", להורות שגם באופן שחסר לאדם את הדברים ההכרחיים או כאשר קר או חם ביותר לא יפסיק מלהגות בתורה הקדושה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך