מסע בין כיכרות אשדוד

אתם עוברים על ידם בדרך לים, אתם מקיפים אותם כשאתם נוסעים לעבודה וחוזרים הביתה * חלקם הפכו למטבעות לשון שגורים בפי האשדודים, כולם יודעים היכן נמצאת "כיכר השפיץ", אבל מי יודע שהכיכר היא על שם אילן רמון? * עיתון "המגזין" בפרויקט מיוחד שמספר את סיפורם וההיסטוריה של הכיכרות באשדוד
כיכר היובל - צילום: חי חביב

כיכר היובל

ידוע גם בשם: כיכר העין

מיקום: הקצה הדרומי של שדרות משה דיין

כיכר העין היא הכיכר השנייה בגודלה במדינת ישראל אחרי כיכר רבין בתל אביב. פסל העין, אותו עיצב האמן מוטי מזרחי מתנשא לגובה של 18 מטרים. הצד המזרחי צבוע בצהוב ומסמל את השמש והצד המערבי צבוע בכסוף ומסמל את הירח.

 

כיכר סלוניקי

כיכר סלוניקי

ידוע גם בשם: כיכר המפרשיות

מיקום: הצטלבות שדרות משה דיין ושדרות מנחם בגין

 

הכיכר שמסמלת להרבה מתושבי העיר את אשדוד, בנויה מחמישה פסלים דמויי מפרשיות בצבעים אפור וכחול שמתנשאים לגובה של 15 מטר. הכיכר נבנתה ע"י האמן ישראל דני לזכרם של קהילת יהודי סלוניקי שגורשו מספרד ועלו ארצה ברבות השנים.

כיכר אילן רמון

כיכר אילן רמון

ידוע גם בשם: כיכר השפיץ

מיקום: מרכז רובע הסיטי

 

את הכיכר ע"ש אילן רמון אשר ממוקמת מעל המנהרה היחידה בעיר עיצב האדריכל יורם מילר. בכיכר מזרקה מרובעת גדולה בצבע כחול וממרכז הכיכר עולה קונוס בצבע כסף גבוה ממנו היה יוצא בעבר קרן לייזר ירוקה אותה היה ניתן לראות למרחקים. פעילות הלייזר הופסקה מכיוון שהייתה מפריעה לתנועת כלי השייט הימיים באזור החוף והנמל של אשדוד.

כיכר הנער

כיכר הנער

מיקום: הצטלבות שדרות עובד בן עמי ושדרות משה דיין

 

הפסל אותו יצרה האמנית עפרה צימבליסטה לזכרו של מריאן ברקוביץ' ז"ל, נראה כמלאך או אולי נער מכונף. מריאן ז"ל היה נער אשדודי ממוצא רומני אשר נהרג במלחמת לבנון השנייה. הוא למד בבית-הספר היסודי "צפרירים" ובמקיף ג'. במהלך מלחמת לבנון השנייה, נקרא מריאן לשירות מילואים ביחידת הצנחנים. מריאן ברקוביץ ז"ל נפל בקרב, בגבול הצפון ארבעה ימים לאחר שגויס.

כיכר השלום

כיכר השלום

מיקום: הצטלבות שדרות משה דיין ושדרות יצחק רבין

 

את הכיכר תרמו מישל ורוברט אסרף לזכר בתם יעל, והפסל במרכזו עוצב על ידי האמן דוד סוזנה. הפסל בנוי ממקטעים מסיבים שנראים כאילו הם הולכים ליפול בכל רגע. הפסל מסמל את השבריריות והכמיהה לשלום במדינת ישראל.

כיכר הדייגים

כיכר הדייגים

מיקום: פינת הרחובות משה דיין ושדרות יצחק הנשיא

 

היוזמה מאחורי הקמת הכיכר שהוקמה בסוף 2019 הייתה של אפרים וישראל נחום, ילדיהם של אלדו וחנה נחום, ילדי העיר טריפולי במקור, שבנו את ביתם באשדוד עוד כשהייתה עיירה קטנה ואף פתחו את חנות הדייגים הראשונה. הכיכר הוקמה בכדי להנציח את בני דורם וגם את אחיהם סגן עמוס נחום ז"ל שנהרג במלחמת יום כיפור.

 

כיכר הצועדים

כיכר הצועדים

מיקום: שדרות משה דיין ונחל ירקון (מול חוף י"א)

 

בתוך הכיכר נמצאים שבעה דמויות של אנשים ממתכת בצורות שונות ומחוץ לכיכר על איי התנועה שלושה נוספים. על שבעת הדמויות בתוך הכיכר סוככות עצי דקל ממתכת אשר "עליו" מזכירים כבלי חשמל. הכיכר נבנתה ועוצבה ע"י עובדי תחנת הכוח אשכול לזכרו של חברם גיל קקו ז"ל אשר עבד איתם טרם גיוסו לצבא. גיל נהרג בעת מילוי תפקידו בתאונת דרכים קשה.

כיכר מאי 1945

כיכר מאי 1945

ידוע גם בשם: כיכר פסל הניצחון

מיקום: שדרות עובד בן עמי בין רובע י' לרובע י"ג

 

מאי 1945 היה התאריך בו נכנעו הגרמנים לבעלות הברית במלחמת העולם השנייה. הכיכר נבנתה לזכר יום הניצחון ועליו מצוירים 16 דגליהם של המדינות בעלות הברית. ביניהם: ארה"ב, צרפת, פולין, הפיליפינים, קנדה, בלגיה ודגל פלסתינה.

כיכר רחמים חדד

כיכר רחמים חדד

ידוע גם בשם: כיכר האנשים הכחולים

מיקום: הצטלבות שדרות יצחק רבין ושדרות בני ברית

 

רחמים חדד היה אחד מוותיקי העיר והוא היה זה שפתח את המכולת הראשונה באשדוד ברחוב ההגנה ברובע א'. מספרים עליו שהיה דובר 5 שפות ואת המצרכים במכולת שלו היה מוכר בהקפה. כאשר שאלו אותו מתי ישלמו היה עונה "ישלמו כשיעבדו, ואם לא יעבדו אז שיאכלו", ותיקי העיר זוכרים כי בנו אלי, נהג לעבוד איתו במכולת. את הפסל בכיכר הקים בנו אבי חדד. הפסל כולל שלושה אנשים, אדם מכופף עם הפנים למטה לסמן את המוות, אדם באמצע בגובה ממוצע לסמל את החיים, והדמות הגדולה מרימה יד למעלה. עבר, הווה ועתיד משתלבים ביחד.

כיכר העונות
כיכר השבטים

כיכר העונות + השבטים

מיקום: בצפון ודרום איזור י"ב בהתאמה

 

לאיזור י"ב (הלא היא 12 בגימטריה) ניתן להיכנס מכיוון צפון לרחוב "כוכב הצפון" אשר מתחבר לכיכר העונות ממנה מסתעפים 12 רחובות העונים לשמות שנים עשר החודשים העבריים. (מהם מורכבים עונות השנה כמובן) ומדרום לרובע ניתן להיכנס דרך רחוב "כוכב הדרום" אשר מתחבר לכיכר השבטים ממנה מסתעפים 12 רחובות נוספים העונים לשמות שנים עשר שבטי ישראל. לרובע עוד שתי כניסות ממערב וכניסה נוספת ממזרח דרך רחוב "כוכב השחר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך