למרות הסדר ההבראה ברמה הארצית קריסה ופיטורים ברשת "מגה" באשדוד

הקופאית הראשית שוש רבני: "22 שנה עבדתי בסניף, נתתי את הנשמה. ביום שלישי קיבלנו מכתבי פיטורים. המנכ"לים מקבלים סכומי עתק, ואותנו זורקים לכלבים"
צילום: נתנאל פריאנטי

עצוב להיכנס לסניף YOU של מגה ברחוב האורגים. המדפים ריקים, ללקוחות אין סיבה להגיע, וביום שלישי הגיע הרגע שהעובדים חששו ממנו: הם קיבלו מכתב פיטורים המודיע כי עבודתם מסתיימת בתאריך ה-15.7, יום רביעי האחרון. הסניף באשדוד הוא אחד מ-32 סניפים שמגה תסגור בזמן הקרוב. שוש רבני (51), אשר שימשה קופאית ראשית בסניף, בעיקר במשמרות הערב, הייתה בדרכה לעבודה ביום שני אחר הצהריים, כאשר הודיעו לה לחזור הביתה.

"אמרו לי 'אין לך למה לבוא, סוגרים את הסניף בשעה ארבע וחצי'. הוועד חתם על הסכם הבראה, שאומר שלא נקבל שעות ערב. הורידו לנו את משמרות הערב, הורידו את המשכורת, וגם ככה לא הגעתי ל-5,000 שקל, ויש לי ותק של 22 שנה. בכל זאת הגעתי אני ועוד עובדת, כבר היינו קרוב, ורצינו להיכנס ולראות את הסניף. יצאנו ממנו עם הרגשה מגעילה, רצינו לבכות. שנים שעבדנו שם, היינו כמו משפחה, שמחנו באירועים האחד של השני. כואב לנו שהמנכ"לים מקבלים סכומי עתק, ואותנו זורקים לכלבים".

באשדוד יישארו שלושה סניפים של מגה: במרכז כלניות שברובע ח', ברובע ד' וברובע י"ב. שוש מספרת כי הציעו להם לעבור לעבוד באחד הסניפים הללו. "חוץ מעובד או שניים שנמצאים לפני גיל פרישה, אף אחד לא הסכים. מציעים לנו לעבוד בתנאים פחות טובים, ואני לא מוכנה לוותר על תנאי העבודה שהיו לי. עבדתי במשך שנים בערבים, נתתי את הנשמה. באתי לעבוד גם כשהייתי חולה, אם אחד מהילדים חלה, הייתי מוצאת סידור ומגיעה לעבודה".

מה את מתכננת לעשות?
"אני אופטימית, אולי נקבל מענק. אני לא רוצה לחזור לעבוד בסופר, אני רוצה לפנות לתחום אחר. יש לי שלושה חודשי הסתגלות, ואני רוצה לעכל את המצב החדש. נקווה שיהיו בשורות טובות. זה כאב לב, אבל אומרים שדלת אחת נסגרת והרבה ייפתחו".

mega2

ובינתיים בסניף You הדלתות סגורות. ככה זה כאשר הנושה הגדול ביותר של הרשת, בנק הפועלים, דוחה את ההצעה להסדר חוב. בכניסה תלויה מודעה: "לקוחות יקרים, סניף זה ייסגר לקהל בימים הקרובים. אנחנו מודים על נאמנותכם לאורך השנים ומזמינים אתכם להמשיך וליהנות מחוויית קנייה איכותית ומשתלמת באחד מסניפי You, מגה בעיר, מגה או בשירות אונליין". אלא שבשבועיים האחרונים הרשת מכרה מה שנשאר על המדפים ובמחסנים עד שחלקם אזלו. לכן, גם בסניפים שאינם מיועדים לסגירה יש לעתים מחסור במוצרים.

בית המשפט המחוזי בלוד דן השבוע בגורל הרשת בנוכחות הבעלים בפועל שרגא בירן, שבית המשפט כפה עליו להגיע ולהסביר מדוע לא יזרים כספים לרשת. אבל גם לאחר אישור הסדרי החוב, אין סיבה לשמחה. המשבר של הרשת גדול, והיא יציבה כמו השבר הסורי-אפריקאי. כאמור, 32 מתוך 182 סניפי הרשת, עומדים להיסגר, מה שיגרור פיטורים ואיבוד מקום עבודה של כאלף איש. בנוסף, רשת עדן טבע מרקט, גם היא של אותם בעלים, נכנסה להליך של הקפאת הליכים, ואם זה לא מספיק, חברת הסלולר יו-פון שחולקת בעלים עם מגה, נמכרה לפלאפון.

ובחזרה לסניף באשדוד. במקום מדפים עמוסי סחורות ותורים בקופות, מגיעים קונים בודדים שאולי לא שמעו על מצבה העגום של הרשת או שאולי הסקרנות הובילה אותם לחזות בקריסת אימפריית המזון. אחד מהעוברים במרכז אומר לנו: "מגה משלמת את מחיר הגאווה והיוהרה. הם תמיד היו יקרים, וכשצצו רשתות זולות, הן לא השכילו לעשות את המהלך הנדרש בזמן. שופרסל, לעומתם, תפסה את עצמה בזמן הנכון. שנים שלא עשיתי קניות גדולות במגה. הגעתי לפה לפעמים בימי שישי אם הייתי צריך השלמות קטנות לשבת, כי ידעתי שכאן יהיה הכי פחות תור".

עובדת נוספת מהסניף אומרת לעיתון "המגזין": "עצוב לי לראות את המדפים ריקים, ואת הקונים שלא באים. יש לי משפחה לפרנס, ואני לא מפסיקה לבכות כשאני חושבת עליהם. אני מקווה שיקרה נס, ואיכשהו יצליחו להבריא את החברה הזאת שהיא כמו המשפחה השנייה שלי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך