הצרפתים באים, הצרפתים באים…

בעקבות גל האנטישמיות והפיגועים בצרפת, בעיריית אשדוד נערכים לקליטה של מאות עולים מצרפת במהלך החודשים יולי-אוגוסט

אשדוד צפויה לגדול משמעותית בחודשי הקיץ, עם תושבים רבים שמגיעים מערים שונות בארץ ומצטרפים לאחת הערים הכי מתפתחות במדינה. במקביל, ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, קיים שיחה עם בכירי מחלקת הקליטה בעירייה ותדרך אותם, בעקבות ההחלטה המיידית של מאות יהודים מצרפת לעשות עלייה ולהגיע להתגורר באשדוד. הם יצטרפו לכ-6,000 יהודים צרפתיים שכבר התבססו וחיים בעיר הנמל.

העלייה המסיבית של משפחות מרחבי הגלובוס הייתה מאז ומעולם בקיץ, כדי להתארגן מחדש בישראל לקראת שנת הלימודים. רק לפני כשבועיים עלו לישראל כ-130 יהודים בטיסת העולים הראשונה שפתחה את הקיץ, בין העולם 46 ילדים ושתי תינוקות. מאז פתיחת הקיץ עלו סך הכול כ-400 עולים מצרפת בלבד.

על פי נתונים של הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה, במהלך חודשי הקיץ תנחת בישראל רכבת אווירית של יותר מ-3,000 עולים חדשים מצרפת, רובם משפחות צעירות שילדיהם ישתלבו במערכת החינוך ברחבי הארץ. עד כה, עלו 3,124 יהודים מצרפת מאז תחילת 2015, ואילו בתקופה המקבילה ב-2013 עלו 1,064 יהודים בלבד. העיר הכי מבוקשת מבחינת העולים מצרפת היא נתניה ומייד אחריה אשדוד.

גל העלייה מצרפת מגיע בעקבות מאמץ משותף של משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית לשמור על קצב העלייה הגבוה מצרפת, ולהגביר את העלייה מרחבי העולם. יצוין כי בשנים האחרונות גדל באופן דרמטי מספר העולים מצרפת, והיא הייתה לראשונה למדינה המובילה במספר העולים ארצה. בשנת 2014 עלו כ-7,000 עולים מצרפת, פי שניים ממספרם ב-2013. שר העלייה והקליטה, ח"כ זאב אלקין, קרא לפני מספר שבועות ליהודי צרפת לעלות לארץ בעקבות גל האנטישמיות ואירועי הטרור בצרפת. "אנו מברכים את העולים שהגיעו מצרפת, כל מטוס שנוחת מחזק את ישראל ומחזק את יהודי צרפת שהגיעו הביתה", אמר שר העלייה והקליטה, ח"כ אלקין.
"בימים בהם האנטישמיות גוברת, הטרור גואה ופעילי דאעש החולניים רוצחים לאור יום, יהודי העולם יודעים שיש להם מדינה ומשפחה לחזור אליה. אנו מקבלים אתכם בזרועות פתוחות. על פי כל התחזיות זו רק סנונית ראשונה של גל עלייה תקדימי מצרפת, ואני שמח מאוד שמוקדי משרד העלייה והקליטה בנתב"ג יעבדו בקיץ הזה שעות נוספות", הוסיף השר אלקין.

מנתוני הסוכנות היהודית עולה כי מגמת ההתעניינות בעלייה מצרפת נמשכת. היא באה לידי ביטוי בפתיחת תיקי עלייה, השתתפות בערבי מידע על עלייה ופניות למוקד המידע הגלובלי של הסוכנות היהודית. יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, ציין כי "בשנתיים האחרונות הרחיבה הסוכנות היהודית את פעילותה באירופה באופן משמעותי על מנת לתת מענה להתעניינות הגוברת של יהודי אירופה בעלייה לישראל. ישנו גל עלייה חסר תקדים ממדינות אירופה, שמסמל לא רק את כך שאירופה הופכת להיות מקום לא נוח ליהודים, אלא לא פחות חשוב מכך, שישראל הופכת להיות מגנט וגורם משיכה עבור היהודים שמעוניינים באיכות החיים היהודיים, בחופש, בביטחון אישי ובתחושה של שייכות למדינה שכל העתיד של העם היהודי תלוי בה".

"זו לא תהיה עלייה קלה"
"אנחנו מוכנים לקבל הרבה עולים, ובטוח שיהיו הרבה, אבל זו לא תהיה עלייה קלה. נצטרך לתמוך באלה שאין להם כלום", אמר לא מכבר בראיון מיוחד לעיתון "המגזין", גד בוקובזה (64), פעיל מרכזי בעמותת "המרחב הפרנקופוני" באשדוד.

בוקובזה: "כבר היום יש לנו מתנדבים שעוזרים, והעמותה מחלקת בכל חג ל-120 משפחות 500 שקל לקניות. אנחנו מקבלים תרומות מצרפת ומחלקים למשפחות נזקקות. המחייה פה קשה, ומחירי הדירות עולים כל שנה. אנחנו אומרים לעולים שלא צריך לקנות בית, ולשים את כל הכסף שלהם בבת אחת על דירה, עדיף שישכירו בית כמה שנים, ואז יקנו. אבל הנושא הכי חשוב הוא למצוא פתרון לבעיית התעסוקה. יש פוטנציאל, אנשים למדו מקצוע טוב בצרפת, אבל צריך למצוא עבודה. יהודי צרפת הם ציונים, הם הגיעו לשם מתוניס, ממרוקו מאלג'יר והם אוהבים את ישראל, הם גאים להיות יהודים". בוקובזה הוסיף ואמר: "העולים כיום מגיעים בעיקר מפריז, מארסיי וליון. עכשיו יש גם קצת מבורדו ומטולוז. במקום שהמוסלמים מתגברים – יותר עוזבים. טולוז עיר יפה, היא נקראת 'העיר בוורוד', אבל היום ברחוב יש יותר ויותר מוסלמים, בכמויות גדולות. הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה נמצאת בצרפת, כמעט 700,000 יהודים. זו קהילה מיוחדת שתרמה הרבה להיסטוריה של צרפת והשפיעה עליה. גם השלטון בצרפת אומר שצרפת בלי יהודים, זו לא צרפת. אני מאמין שהממשלה הצרפתית ואירופה יתגברו. זה ייקח זמן, לדעתי עוד שנתיים-שלוש יהיה יותר רגוע, אבל אלה שאין להם סבלנות והם חוששים מהמצב – יבואו. הבעיה היא עד שאירופה תתגבר, אני פוחד שיהיו עוד פיגועים. ארגוני הטרור מתחרים מי יהרוג יותר".

בוקובזה התייחס מה צריך לעשות כדי לסייע בקליטה מוצלחת: "צריך שילוב. עליתי לפני שש שנים, ויש כאלה שעלו איתי, הלכו לאולפן, אבל נשארו בתוך הקהילה הצרפתית, ולא נעשה שילוב עם האוכלוסייה הוותיקה. כדי שתהיה עלייה מוצלחת צריך שישראלים וצרפתים יהיו בקשר, ולא שכל אחד יהיה בגטו שלו. צריך לעשות פעולות עירוניות שלכל אחד תהיה אפשרות לפגוש ישראלי ותיק ולדבר עברית, זה יעזור לקליטה. אנחנו מנסים להזמין ותיקים לפעולות שלנו, לשלב ולהשתלב. במבצע 'צוק איתן' גם אנחנו התגייסנו ותרמנו עם כל תושבי ישראל".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך