המדריך המלא לשקילת מצרכים לאפייה – כך תעשו זאת נכונה

הדרכים הכי נכונות למדידה ושקילה של מצרכים בצורה מדויקת
צילום:freepik

שקילה ומדידה של מצרכים היא גורם מכריע לאפייה מוצלחת. בניגוד לבישול בו אנחנו יכולים למדוד כמויות "לפי העין", אפיה היא תהליך שדורש יותר דיוק – עוגה שנכניס אליה מעט מדי קמח עלולה לקרוס בתנור, ועוגה עם יותר מדי קמח עלולה לצאת דחוסה ויבשה.
במדריך שלפניכם נסביר כיצד תמדדו ותשקלו מצרכים לאפייה בצורה המדייקת והטובה ביותר.

מדד משקל ונפח למצרכים

מדד נפח הוא שיטה מאוד נפוצה לשקילת מצרכים לאפיה, אבל אנשים רבים לא יודעים באילו כלים להשתמש למדידה.
נעשה סדר – ספל קפה או תה לא נחשבים לכוס מדידה, וכדי למדוד נפח בצורה ריאלית נצטרך להשתמש בסט של כוסות מדידה, אותן ניתן למצוא כיום בכל חנות למוצרי אפיה או כלי בית. בנוסף, חשוב לדאוג שיהיה לכם במטבח משקל דיגיטלי, למדידה של המצרכים לפי משקל. המשקל הדיגיטלי עובד בשיטת שקילה מדויקת במיוחד, ממש עד לרמה של שקילה מקצועית דרך מכונת שקילה קומבינטורית שבה משתמשים לשקילת מוצרים במפעלים.

שקילת מצרכים יבשים לעומת רטובים

שקילת מצרכים רטובים ויבשים נעשית באמצעות כלים שונים – מצרכים יבשים נמדדים באמצעות כוסות מדידה, ועבור מצרכים רטובים נשתמש בקנקנים בעלי סימונים מיוחדים למדידת נוזלים, שגם אותו כמו את הכוסות, ניתן להשיג בחנויות האפייה והבישול.
מצרכים רטובים כמו חלב, מים, ביצים ושמן ניתן למדוד גם בכלים למדידת מצרכים רטובים, וגם בכלים למדידת מצרכים יבשים  – כוס מדידה יבשה אחת שממלאים בה חלב, תשקול בדיוק כמו כוס מדידה שנמדדה במיכל למדידת מצרכים רטובים.
לעומת זאת, מדידה של מצרכים יבשים תהיה פחות אפקטיבית בכלי למדידת רטובים, שכן הקצה של החומר לא ייצא ישר, והמדידה לא תהיה מדויקת.

איך משתמשים בכוסות למדידת נוזלים?

לצורך שקילה או מדידה של מצרכים נוזליים, יש להניח כוס מדידה נוזלית על משטח יציב, ולמזוג את הנוזל כך שיגיע ממש עד לקו הסימון.
קצת קשה לעשות זאת בעמידה, כך שיותר כדאי שזה יקרה תוך כדי שהברכיים שלכם בכיפוף קל.
שימו לב להימנע מ"מריחה" של הנוזל קצת מעל קו הסימון, כדי להימנע ממדידה לא מדויקת.

איך משתמשים בכוסות למדידת יבשים?

לצורך שקילה או מדידה של מצרכים יבשים, נשתמש בכוסות מדידה למצרכים יבשים.
אין שיטה אחת מומלצת למילוי של הכוסות היבשות, אבל אחת השיטות היותר פופולאריות היא שיטת ה "טבילה וטאטוא" – כלומר הכנסה של הכוס לשקית או לצנצנת של המוצר, וטבילה והרמה שלה החוצה כאשר הכמות תעלה מעל קצה הכוס. בשלב הבא – ניקח כלי ישר כמו סכין או מרית, ו"נגרד" את החלק העליון כדי לשטח וליישר את החומר בכוס המדידה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך