זכויות נחקר בעבירה פלילית

כאשר אדם נחקר בחשד לביצוע עבירה פלילית, המעמד שלו הוא מעמד של חשוד בביצוע המעשה. משמעות הדבר היא שהנחקר הוא בחזקת חף מפשע, ולפיכך עומדות לו זכויות שונות. מהי חקירה פלילית?

מה המעמד של אדם שנחקר בחשד לביצוע עבירה פלילית? מהן הזכויות שקיימות ועומדות לנחקר? אילו מנגנונים נועדו לשמירה על הזכויות של הנחקר? מה התפקיד של עורך דין פלילי בשמירה על זכויות הנחקר בעבירה פלילית? בשורות הבאות נתמקד במעמדו המשפטי של הנחקר ובזכויות שלו במהלך החקירה הפלילית.

מהי חקירה פלילית

חקירה במשטרה היא חקירה הנערכת על ידי משטרת ישראל, במטרה לאסוף ראיות ולרדת לחקר האמת באשר לעבירה הפלילית הנחקרת. עד לפיצוח העבירה, או לחילופין הפרכת ההאשמות, הנחקר הוא עד, או לכל היותר במעמד של חשוד בביצוע העבירה. בהתאם למעמד הזה עומדות לחשוד זכויות שונות כמתואר להלן. החקירה חייבת להתנהל תוך שמירה קפדנית על זכויות הנחקר.

מעמדו של הנחקר בעבירה פלילית

מעמדו של הנחקר בעבירה פלילית נגזר מאופי ההליך המתנהל, אם מתנהל, כנגדו. בשלבי החקירה הראשונים עוד בטרם התגבשה תמונת המצב אצל החוקרים, הנחקר בעבירה הפלילית הוא כאמור בגדר חשוד. בהמשך, אם מתגבשות די ראיות ואם מתקבלת החלטה להמשיך את ההליך המשפטי, מוגש כנגד החשוד כתב אישום. בשלב הזה, עד לפתיחת המשפט וגם במהלך המשפט, הנחקר הוא נאשם בלבד. עדיין, במצב הזה הוא נחשב חף מפשע. בית המשפט יכול לזכות את החשוב או להרשיע אותו. אחרי ההרשעה הנחקר נחשב לעבריין מורשע. אחרי גזר הדין, הוא נחשב לשפוט.

זכויות הנחקר בעבירה פלילית

בשורות להלן נפרט את הזכויות השונות של הנחקר בעבירה פלילית. אי קיום הזכויות הללו עשוי להביא, במקרים קיצוניים, אפילו לשחרור של הנחקר.. להלן הזכויות הבסיסיות של הנחקר.

  • זכות השתיקה: זכותו של הנחקר לשתוק במהלך החקירה. על השוטרים ליידע את הנחקר באשר לזכות הזאת. בנוסף, הם חייבים ליידע את הנחקר שכל דבר שהוא אומר עלול לשמש בהמשך כנגדו. מנגד, אי מתן מענה עלול לחזק את הראיות כנגד הנחקר, וגם את זה הוא חייב לדעת.
  • הזכות ליעוץ של עורך דין: זכות הבסיס הבאה היא הזכות לקבלת ייעוץ של עורך דין. אם לנאשם אין אפשרות לממן עורך דין, הוא יכול לקבל עורך דין של הסנגוריה  הציבורית
  • חשדות או עדות: זכותו הבסיסית של הנחקר לדעת האם הוא נחקר כחשוד או כעד. החוקרים חייבים ליידע את הנחקר באשר למצבו עוד לפני תחילת החקירה.
  • חקירה בשפה המובנת לנחקר: יש לחקור את הנחקר, בין אם הוא עד ובין אם הוא חשוד, בשפה המובנת לו. זאת יכולה להיות שפה זרה, או לחילופין שפת הסימנים, אם מדובר בחירש.
  • תיעוד החקירה: כל חקירה חייבת להיות מתועדת בכתב כבר מהשלבים הראשונים שלה. הרישום חייב להיות מפורט ומדויק
  • קריאת תמליל החקירה וחתימה עליו: בתום החקירה מתבקש הנחקר לחתום על תמליל החקירה. זכותו של הנחקר לקרוא את התמליל ולאשר אותו, לחילופין, הוי יכול להימנע מאישור אם לדעתו נפל פגם בתמלול החקירה, חסרים פרטים או שהוכנסו לתמלול פרטים שלא נאמרו.

עורך דין פלילי והתפקיד שלו

מרגע שהנחקר פונה לעורך דין פלילי שייצג אותו, הופך עורך הדין למלווה ולנציג של הנחקר לאורך כל הדרך. עורן הדין מלווה את הנחקר במהלך החקירות ומספק לו ייעוץ וליווי גם מחוץ לחדר החקירות. בזמן שהמשטרה בונה את התביעה, עורך הדין של הנחקר בונה את קו ההגנה. ומלווה את הנחקר והחשוד לאורך כל המשפט.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך