שיימינג ולשון הרע בפייסבוק; מה עושים? כיצד מתמודדים?

שיימינג זו מכת מדינה; ורשת הפייסבוק – לצד רשתות חברתיות אחרות – הן הכר הפורה ביותר לשיימינג "מוצלח". לא צריך להיות עורך דין דגול או מומחה ללשון הרע ולשיימינג בפייסבוק כדי להבין זאת.
קרדיט תמונה FREEPIK

 

אך מה הדרך הנכונה לפעול כשלפתע הקורבן לשיימינג הפרוע בפייסבוק הם את או אתה?

התשובה לשאלה הנ"ל מורכבת מאוד; ולעיתים, ההתמודדות עם שיימינג בפייסבוק לא מסתיימת בטיפול משפטי בלבד, ודורשת טיפול בערוצים נוספים. אך הטיפול המשפטי, הוא כמעט הכרח. אז מספר כללים – על קצה המזלג ממש – כדי שעורך דין לשון הרע/שיימינג בפייסבוק יצליח לטפל בצורה איכותית במקרה הספציפי שלך:

כלל ברזל: תיעוד ופעולה מהירה.

חשוב לתעד הכול, בצורה מסודרת ולפעול מהר. השיימינג בפייסבוק מתחיל בפרסום לשון הרע רגיל, והופך ויראלי; בין אם בדרך מכוונת באמצעות קידום יזום, ובין אם פשוט כך משום שהרשת החברתית "אוהדת" את הפרסום הפוגעני.

מה שבטוח נכון הוא שאין דרך אמיתית לדעת – מראש – האם פרסום לשון הרע בפייסבוק יהפוך לשיימינג פרוע וויראלי; ולאחר שהוא הופך כזה, אבדן השליטה הוא כמעט בבחינת מובן מאליו.

לכן: יש לתעד – באמצעות צילומי-מסך – את הפרסום הראשוני; את שעת הפצתו ואת הפלטפורמה בה הופץ פרסום הדיבה שייתכן שיהפוך לשיימינג – לשון הרע – בפייסבוק. באותה דרך, חשוב לתעד את התגובות הפוגעניות ואת השיתופים; לא רק את מספר השיתופים, אלא גם את זהות המשתפים.

במקביל לתיעוד, חשוב לפעול במהירות ולפנות לעורך דין מנוסה ובקיא שעוסק בטיפול בשיימינג ובלשון הרע בפייסבוק. מהרגע שהעניין עבר לטיפולו של עורך דין שבאמת מבין את התחום ואת תהליכי זרימת המידע ברשתות, ניתן לבצע פעולות במהירות הבזק. זה יכול להיות ההבדל בין שיימינג פרוע והרסני – פרסום לשון הרע הורס חיים – לבין מכה קלה בכנף. אסור לזלזל בתיעוד תחילת השיימינג; וחובה – ממש כך – לפעול במהירות האפשרית.

כלל משני: להימנע מיצירת קשר אישי עם מחולל השיימינג.

אולי זו תמימות ואולי רצון לחסוך בעלויות; אך משום-מה אנשים שהושמצו בצורה חסרת-תקדים ברשתות-החברתיות, נוטים לפנות אל מחוללי השיימינג באופן אישי ולבקש שיחדלו.

 

ייתכן שבאחד מתוך מאות מקרים, הדבר יועיל. אך ככלל, הניסיון מלמד כי פניות שכאלו רק מדרבנות את מחוללי האירוע, ועוד עלולות להזיק יותר מלהועיל. הרי המשמיצים – מפרסמי לשון הרע – יודעים מצוין שהתבטאויותיהם עלולות לפגוע במושאן. מה שהם צריכים להבין – וקורבן לשיימינג יתקשה להסביר בזמן אמת – הוא שיש מחיר להשתלחות הפרועה.

 

לכן, חשוב לא לפעול בחופזה, ובמקום לפנות למחולל השיימינג שעלול לפגוע בך בצורה אנושה, עדיף לפנות לעורך דין לשון הרע שייצג באין-סוף תיקים של שיימינג בפייסבוק; לקבל הנחיות, ולהפקיד את ההגה של הספינה בידי קברניט מיומן שיוכל להציל אותה מטביעה.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך