הרפורמה בנמל יצאה לדרך – כל הפרטים

אחרי קרוב לשמונה שנים של מו"מ בהובלת ההסתדרות נחתמה היום אחת הרפורמות החשובות במשק בין המדינה, הנהלת נמל אשדוד והעובדים. במסגרת ההסכם תיושם תוכנית התייעלות שתאפשר לנמל לשמור על כושר תחרותי גבוה תוך שמירה על זכויות העובדים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "הראינו כיצד בהידברות ובשיח מכבד, אנו מצליחים להביא לקו הגמר רפורמות מורכבות שמחזקות את הכלכלה הישראלית ומשפרות את השירות לאזרחים".שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "ההסכם הוכיח שיש מקום גם לזכויות עובדים וגם לתחרות".
עובדי נמל אשדוד מגישים תביעות אישיות נגד הנהלת הנמל
נמל אשדוד.

הסכם היסטורי נחתם בנמל אשדוד המאפשר את השלמת הרפורמה בנמלי הים של מדינת ישראל. ההסכם, שהבשיל אחרי כמעט שמונה שנים של משא ומתן, מחזק את עתידו של נמל אשדוד המתחדש ומסדיר את הביטחון התעסוקתי והכלכלי של עובדיו.
ההסכם נחתם בבית ההסתדרות במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, המשנה לממונה על השכר באוצר אפי מלכין ורכז החברות הממשלתיות באגף אוהד אלקבץ, הנהלת חברת נמל אשדוד – יו"ר הדירקטוריון אורנה הוזמן-בכור והמנכ"ל משה (שיקו) זנה, וראשי הוועדים בנמל. הטקס נערך באוויר הפתוח תחת הנחיות התו הסגול.

בהודעה משותפת  נכתב:

מאז הוקם לפני 55 שנה, הפך נמל אשדוד לנמל הגדול ביותר בישראל מבחינת היקף הסחורה שעוברת בו, והוא מהווה שער כניסה מרכזי למטענים למדינה. בנמל מועסקים למעלה מאלף עובדים בסקטורים שונים. בשנים האחרונות התנהל מו"מ ממושך שנועד להסדיר את המשך פעילותו של הנמל לקראת התמודדות מול נמל פרטי שיוקם באשדוד במטרה לסלול את הדרך הלכה למעשה להגברת התחרותיות בענף. לפני שלושה שבועות הושגו הבנות סופיות בעניין בין ההסתדרות ו-ועדי העובדים, הנהלת הנמל ומשרד אוצר. ההסכם שקידמה ההסתדרות מול הגורמים השונים מעגן בתוכו תוכנית התייעלות שתאפשר לנמל לשמור על כושר תחרותי גבוה ובנוסף הוא כולל שמירה על זכויות העובדים ותוכנית פרישה לאלה שיבחרו לפרוש.

בין עיקרי ההסכם:
• יינתנו 10 שנות הגנה מפני פיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' שאינו מייסד.
• 184 העובדים שייפרשו מרצון יקבלו פנסיה חודשית ומענקי פרמיה והסתגלות.
• תוקם קרן ייעודית של מאות מיליוני שקלים לצורך תשלומי הפנסיה.
• תוקם רשת ביטחון לפרמיה עד 70% וקופה ייעודית של עשרות מיליוני שקלים לצורך תשלומי רשת הביטחון לפרמיה.
• צמצום פערים בקרב כל קבוצות העובדים בסקטור תפעול ובסקטור ציוד מכני.
• צמצום פערי השכר בקרב עובדי מינהל.
• צמצום פערי שכר גם בקרב הבכירים.
• הגדלת תקציב הרווחה והתרבות של הנמל ב-1.5 מיליון שקל.
• מול כל אלו, הוסכם על התייעלות מהותית בכל הסקטורים וגמישות ניהולית שתאפשר לנמל להתחרות בנמלים הפרטיים המוקמים בימים אלו.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "ההסכם ההיסטורי שנחתם היום הוא ציון דרך משמעותי לעתידו של אחד מענפי התשתיות החשובים ביותר במדינה. ההסכם עוזר לייעל את עבודת הנמל, להכין אותו לעמידה באתגרי התחרות, ובתוך כך לדאוג לזכויות העובדים.
ברפורמה בנמלי הים, ההסתדרות הוכיחה שוב את מעמדה כגורם מאזן במשק. הראינו כיצד בהידברות ובשיח מכבד, אנו מצליחים להביא לקו הגמר רפורמות מורכבות שמחזקות את הכלכלה הישראלית ומשפרות את השירות לאזרחים.
אני מברך את הצדדים השותפים להסכם ומודה לכל מי שסייע לגשר על הפערים ולהגן על הביטחון התעסוקתי של העובדים. תודה מיוחדת לשרת התחבורה, מירי רגב, על כך שנרתמה לנושא ותודה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, והוועדים בנמל, שבמשך שנים הפגינו מנהיגות ואחריות אמיתית. כביתם של כלל העובדים בארץ, ההסתדרות תמשיך להיות חוף המבטחים של עובדי הנמלים גם בעתיד".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח״כ מירי רגב: ״ הרפורמה בנמל אשדוד יוצאת לדרך. הסכם ההתייעלות שנחתם עתה הסיר את המחסום בפני צאתו של נמל אשדוד לדרך חדשה. אני שמחה ונרגשת שלאחר שמונה שנים הצלחנו להגיע למעמד זה, וברצוני להודות לשר האוצר ישראל כץ ולאנשיו, ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ולצוותו, ליו"ר חברת נמל אשדוד אורנה האוזמן-בכור וצוותה ולוועדי העובדים. הסכם ההתייעלות הצטרף לשלושה הסכמים: הסכם תשתיות רציפים 24-25, הסכם העברת מחלקת ים והסכם חילופי שטחים, עליהם חתמנו מאז כניסתי לתפקיד – וזאת על מנת להשלים את כל התהליכים של הרפורמה. ההסכם הוכיח שיש מקום גם לזכויות עובדים וגם לתחרות ושוק חופשי. אני בטוחה שנמל אשדוד יתחרה בהצלחה ויביא משקיע אסטרטגי לנמל. בהצלחה לכולנו״.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "אנחנו סוגרים מעגל אחרי שמונה שנים בשרשרת הסכמים מצוינים ומאתגרים, שמחד מייעלים את עבודת הנמל ומנגד שומרים ומתגמלים את עובדי הנמל. הצלחנו להוקיר את פועלם של העובדים הוותיקים בנמל באמצעות תוכנית הפרישה הטובה ביותר במשק, ולשמור על ביטחונם הכלכלי והתעסוקתי של העובדים שנשארים בנמל – במיוחד של עובדי הגיוון התעסוקתי, בהם אחינו בני העדה האתיופית.
כל זאת לא היה נעשה מבלי החלטות נבונות ואמיצות של מנהיגי העובדים בנמל, שאני מוקיר ומעריך מאוד. הבאנו את הנמל ואת עובדיו להיות יעילים יותר לקראת פתיחת התחרות, ומכאן האחריות על הנהלת הנמל ועובדיו לתת תחרות חזקה לנמלים החדשים. כמו תמיד, אנחנו נלווה בנחישות ובאהבה את עובדי הנמלים בכל אתגר חדש שיעמוד בפתח".

יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד אורנה הוזמן-בכור: "אני מברכת על ההסכם ההיסטורי אשר מסמל התחלה של תקופה ואופק חדש לנמל אשדוד. הודות לשילוב הידיים ואיחוד הכוחות של יו"ר ההסתדרות ומזכירי הוועדים, נציגי משרד התחבורה והשרה מירי רגב, ומשרד האוצר והשר ישראל כץ – נביט אל עבר המחר, ונמשיך בהיערכות לקראת פתיחת התחרות. פנינו קדימה במאמצים משותפים להציב את נמל אשדוד בחזית התחרות, כנמל מרכזי, חדשני ומוביל אל מול יתר הנמלים".

מנכ"ל נמל אשדוד שיקו ז'אנה: "שנים של משא ומתן הסתיימו עם חתימת ההסכם בזכות מחויבותם העמוקה של כלל הגורמים המעורבים. כעת, אנו יכולים להמשיך בפעולות המשמעותיות המבוצעות בנמל לקראת פתיחת התחרות. בשנים האחרונות מקדם דירקטוריון נמל אשדוד תוכנית השקעות מסיבית בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקלים, הכוללת השקעה בתשתיות הנמל, מהפכת שירות וטכנולוגיה ומעבר להתנהלות עסקית תחרותית. אני מודה לכל הצדדים שלקחו חלק בצעד משמעותי זה".

את התהליך ליוו יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות, עו"ד מיה פרי-אלתרמן, ראש תחום בכיר מרחבים בלשכה המשפטית של האגף איגוד מקצועי עו"ד גלי שטיינברג, עו"ד מירי מלכי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס ועו"ד אלעד מורג ממשרד עורכי דין אלעד מורג. בטקס החתימה השתתפו גם ראשי הוועדים בנמל אשדוד: עמית שרף, גדי בוטבול, מיכל לוגסי, אבי שטרית, ישראל אבוטבול, מלי אשכנזי ודודו אפריאט, ויו"ר מרחב אשדוד בהסתדרות חיים שייב וסגנו מאיר בן-גוזי.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך