מקרה ראשון מסוגו בישראל: עובר מת מקורונה

צעירה תושבת הדרום הגיעה בסוף השבוע למרכז הרפואי אסותא אשדוד כדי לעבור לידה שקטה – ושם התברר לה שחלתה בקורונה, ושזו הסיבה למותו בטרם עת של העובר. “זה מקרה מאוד חריג, מצאנו תיאורים בודדים בעולם”, אומר ד”ר ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים, “העובר נדבק דרך השליה ובמידה מאוד גבוהה של ודאות מת בגלל הקורונה”
למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: דוברות בית החולים אסותא אשדוד)

בסוף השבוע הגיעה אישה בשנות העשרים לחייה לבית החולים אסותא אשדוד כשהיא בשבוע ה־25 להריונה. זאת בעקבות אבחנה שקיבלה בקופת החולים: לעובר לא נמצא דופק ועליה לעבור לידה שקטה.

במקביל, התלוננה הצעירה, תושבת הדרום ואם לשניים, על תסמיני קורונה, אך לא נבדקה בקופת החולים. בבית החולים נוהגים לערוך בדיקות לנגיף לכל אישה הרה – והיא נמצאה חיובית. לאחר הלידה השקטה נבדק גם העובר המת, ונמצא גם הוא חיובי לנגיף. עד כה נרשמו לידות שקטות של נשים חולות קורונה, אך כאמור לא אותרה הדבקה לעובר.

רק שבועיים לפני הלידה השקטה עברה האישה סקירת מערכות. הריונה, כמו גם העובר, נמצאו תקינים. בבית החולים הבהירו כי לו הייתה האישה מתחסנת – בסבירות גבוהה לא הייתה נדבקת.

זה מקרה מאוד חריג", אומר ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות באסותא אשדוד, "אנחנו בדרך כלל לא רואים עוברים חיוביים לקורונה. מצאנו תיאורים בודדים של 
של מקרים דומים מהעולם בספרות המחקרית, בין היתר בברזיל. אצלנו היו שלוש לידות שקטות של נשים עם קורונה, בשתיים לא מצאנו קורונה ובזו כן. העובר נדבק דרך השליה ובמידה מאוד גבוהה של ודאות מת בגלל קורונה".

ד"ר יוסי טובבין, מנהל מחלקת חדרי לידה ויולדות באסותא אשדוד, שטיפל באישה, מוסיף: "ארבעה ימים לפני הגעתה אלינו היא הרגישה תסמינים שבדיעבד היו של קורונה. יום לפני הפנייה אלינו היא הפסיקה להרגיש את העובר, והרופא שלה בקהילה איבחן שהוא אכן מת . יילדנו אותה בסוף השבוע, ולאחר שהעובר נולד גילינו שאכן היא נמצאה חיובית. גם העובר נמצא חיובי. לקחנו דגימות מהשליה שנמצאו חיוביות. מדובר בהדבקה תוך־רחמית של העובר, שעלולה לגרום לזיהום בשליה ולמוות. זהו אירוע נדיר משום שעובר נדבק בקורונה בדרך כלל לאחר הלידה, כתוצאה ממגע עם האם. העובדה שהצלחנו לגלות שהיה חיובי כבר ברחם מעידה בסבירות גבוהה שמת מקורונה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך