קבוצת תמיכה בקפלן תסייע להתמודד ולהתגבר על כאב

חידה לשיכוך כאב במרכז הרפואי "קפלן", בהנהלתו של ד"ר מיכאל ליס, תושב אשדוד, החלו לאחרונה לסייע לאנשים הסובלים מתסמונות הכאב הכרוני, ביניהם תסמונת הפיברומיאלגיה (דאבת שרירים), בעזרת קבוצות תמיכה שבה הם רוכשים כלים פסיכולוגים רבים, מתרגלים טכניקות מדיטטיביות, לומדים להרפות את שרירי הגוף ומסגלים את הכלים השונים לשגרת יום יום במטרה להפחית את תחושת הכאב.

פסיכולוגית המרפאה, אנה גולדברט, המנחה את הקבוצות מסבירה כי התמיכה המתקיימת בבית החולים קפלן מספקת עבור מטופלי המרפאה מסגרת תומכת ומכילה המסייעת בזיהוי הרגשות הקשורות לכאב, מגבירה הסתכלות לא שיפוטים על החוויות ומגבירה את היכולת לשאת את הכאב באופן מתאים יותר. "הקבוצות מונחות על ידי אנה, פסיכולוגית המרפאה, פסיכולוגית ממרפאת בריאות הנפש, שרון לוטן ואחות אחראית במרפאה, עדנה חריק, המאפשרות שילוב הרמוני ומחייב בין גוף נפש", היא מפרטת.

המטופלים ציינו כי מאוד מקל עליהם לראות עוד אנשים עם סימפטומים דומים. "המפגשים נותנים כוח להילחם ולהתעודד יחד. הצוות מעניק גם יחס אישי שמאפשר התמודדות פרטנית לפי מכלול הבעיות הספציפי. סיוע נפשי מסודר קבוצתי ופרטני כאחד יאפשר טיפול יעיל לאורך זמן בגוף", נאמר.

ד"ר ליס, מנהל מרפאת הכאב בקפלן, מציין כי משתתפי הקבוצות מדווחים על הפחתת מצוקה נפשית, הגברת כוחות ויצירת סביבה חברתית תומכת המאפשרת לאנשים לחזור לתפקודים המשמעותיים בחייהם. "הקשרים שנוצרים בין משתתפי הקבוצה מחוץ לכותלי בית החולים ממשיכים גם לאחר סיום הקבוצה ומהווים מקור תמיכה משמעותי ביותר", הוא מסכם.

מומחי מרפאת הכאב בקפלן מציינים כי משמעות השם "פיברומיאלגיה" הינה כאב בשרירים ובסיבי רקמות החיבור והגידים. הוא מופיע בכל הגוף, אם כי הוא עלול להתחיל בצוואר והכתפיים, ולהתפשט לאחר תקופת מה. "רוב חולי הפיברומיאלגיה מדווחים שרמה מסוימת של כאב קיימת תמיד, הם מרגישים בעיקר את הכאב בעיקר בשרירים. אצל חלק מהחולים הכאב יכול להיות אפילו מאוד חמור ,למרות שבבדיקה פיזית כללית לא נימצא בדרך כלל ממצא פתולוגי והחולים נראים בריאים כלפי חוץ", הם מציינים. כ-90% מחולי הפיברומיאלגיה סובלים מעייפת מתונה או חמורה המלווה בתחושה של חוסר אנרגיה, ירידה בסבילות לפעילות גופנית או תשישות ,הפרעות שינה משמעותיות, הפרעות בריכוז ובזיכרון דיכאון וחרדה.

"הנחת הבסיס המרכזית בכל עבודה פסיכולוגית עם מטופלי הכאב הינה כי בין כאב פיזי למצוקה נפשית קיים קשר הדדי, כך שמצוקה נפשית מחריפה את הדיווח של אנשים על כאב ואילו כאב פיזי מגביר את המצוקה הפסיכולוגית", הם מסכמים. "לכן, הקלה על סימפטומים נפשיים, יכולה להוביל להקלה גם בתחושת הכאב ובכך גם להפחית את הסבל הנפשי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך