מדחסים לרכב – תקלות נפוצות, דרכי טיפול ומניעה

שיא הקיץ, אתם נכנסים לתור פקק גדול בכביש ואתם מתחילים להזיע..אתם מגבירים את עוצמת הקירור של המזגן אך זה לא עוזר - המזגן פשוט לא מקרר!

שיא הקיץ, אתם נכנסים לתור פקק גדול בכביש ואתם מתחילים להזיע..אתם מגבירים את עוצמת הקירור של המזגן אך זה לא עוזר – המזגן פשוט לא מקרר! אין ספק כי מדובר בסיוט גדול להיתקע בלי מזגן שמקרר בתוך הרכב בשרב השורר בישראל בימות הקיץ. רובנו לא יודעים אך המזגן ברכב הוא חלק ממערכת מיזוג האוויר שכוללת רכיבים שונים, כך שמקור התקלה יכול לנבוע מכל אחד מגורמים אלו. כך שרצוי להכיר את התקלות הנפוצות האלו לשם קבלת טיפול מתאים וכדי למנוע אותן מראש.

תפקיד המדחס
מדחס הרכב תפקידו לדחוס את הגז שבמזגן הרכב בלחץ גבוה ולהמיר אותו ממצב צבירה של גז לנוזל, כשבמקביל לפעולה זו הוא מבצע יניקה של האוויר הקר ומבצע תהליך הפוך של ההמרה מחדש. התהליך מתבצע על ידי שסתום חשמלי שמעביר את הפקודה ישירות אל המדחס. כך שלמעשה תקלה כלשהי במדחס תוביל לפגיעה בתהליך זה והמזגן ברכב לא יקרר.

גורמים לתקלות במדחס הרכב

  • מחסור בגז – מוביל לכך שיהיה מחסור של שמן במדחס (הגז גם מסיע את השמן לשם שימון המדחס) הדבר עלול להוביל לפגיעה במדחס ובאופן כללי במערכת מיזוג האוויר. בנוסף, תצטבר לחות שתהפוך למים שיקפאו ויובילו לחסימת השסתום וכך לעלייה בלחץ על המדחס מה שעלול לגרום לו לנזק ואף לשריפה.
  • אי פעילות של המדחס – מדחס שלא פעל למשך תקופה ארוכה, כמו למשל בכל חודשי החורף, עלול להתייבש ולהיתפס.
  • שחיקה ובלאי – מדובר ברכיב מכאני וכמו כל חלק כזה ברכב, שימוש ממושך בצירוף של תחזוקה לקויה עלולה להוביל לפגיעה במדחס וצורך בשיפוץ / החלפה.
  • תקלות במערכות וגורמים חיצוניים – או מנוע חם, אטם לא תקין וחדירה של נוזלים למערכת הקירור.

 

כיצד נזהה מדחס לא תקין?

  • נורת חיווי – בחלק מהרכבים ישנה נורה אזהרה אשר מצביעה כי ישנה תקלה במדחס.
  • מדחס מרעיש – לרוב עקב חיכוך לא תקין בתוך המדחס או בין הבוכנות.
  • מדחס תפוס – כלומר, לא מסתובב, התקלה יכולה להיות עקב מחסור בגז שמוביל לכך שלא יועבר מתח למדחס או קלאץ' מדחס תקול.
  • מדחס שהתייבש – לרוב כתוצאה מבלאי או תחזוקה לא נכונה מה שמוביל לקורוזיה ובלאי.
  • זיהום במערכת המיזוג – גם כאן, אי תחזוקה עלול להוביל להצטברות של גורמים מזהמים ולכלוך וכתוצאה לכך לתפקוד לא תקין של המערכת ולפגיעה במדחס.

החלפה או תיקון?

לאחר בדיקה מקצועית של מומחה מיזוג אוויר לרכב ניתן יהיה לקבוע אם מדובר בתקלה קטנה יחסית וברת תיקון במדחס או אם מדובר בתקלה מאסיבית או יקרה כך שהאופציה המומלצת תהיה החלפה. רכישת מדחסים לרכב במקרים של החלפה תציב בפנינו מספר אופציות: מדחס מפירוק (האופציה הזולה יותר, רצוי שיילקח מרכב חדש יחסית) או שעבר שיפוץ (יעלה קצת יותר) מדחס חדש או חדש תואם מקורי שהם בעלות הגבוהה ביותר. על כל מקרה, חשוב לוודא כי ההחלפה תתבצע באופן מקצועי ותכלול גם ניקוי יסודי החלפה של מסנן, מייבש, שסתום וביצוע שטיפה פנימית של המערכת. ודאו גם כי הטיפול כולל אחריות לחצי שנה לפחות.

כמה עולה תיקון / החלפה?

עלות שיפוץ / החלפת מדחס לרכב תעלה לרוב אזור 1,500-2,500 ש"ח.

טיפים לשמירה על תקינות המדחס 

ודאו כי במסגרת הטיפול מחליפים גם את המייבש

הפעילו את המזגן מידי פעם גם בעונת החורף לפרקי זמן קצרים רק לשם כניסת המדחס לפעולה

הקפידו לבצע טיפולים תקופתיים תוך מתן דגש של תחזוקת מערכת מיזוג האוויר

במקרה של חשד לתקלה במדחס או במערכת המיזוג, אל תשתהו, פנו מייד למוסך מיזוג אוויר לבדיקה וטיפול בתקלה!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך