תזונה בהריון – מה מומלץ לאכול בתקופה זו?

האם יש קשר בין תזונת האם בתקופת ההריון לבין בריאות העובר לאחר הלידה וגם בבגרותו?
בשורה משמחת לנשים בהריון- חופשת הלידה תאורך

מדוע חשוב להקפיד על תזונה נכונה ובריאה בתקופת ההריון? איזה מזון נחשב למומלץ ואיזה מזון נחשב לאסור בהריון?

מחקרים חדשים בדקו את הקשר בין תזונת האם בתקופת ההריון לבין בריאות העובר לאחר הלידה ובבגרותו, על פי המחקרים החדשים מומלץ לכל הנשים בהריון להקפיד על תזונה נכונה, וחשוב לצרוך מזונות המכילים רכיבים תזונתיים חיוניים לאם ולעובר. האם מהווה את מקור המזון הבלעדי של העובר המתפתח ברחמה, לכן אם האישה ההרה סובלת מחסרים תזונתיים יש לכך השפעה ישירה על בריאות העובר והתפתחותו, ותזונה לא בריאה ומאוזנת בהריון עלולה לגרום להתפתחות מומים מולדים אצל העובר, לסיבוכי הריון וגם לעלייה משמעותית במשקל האם.

תזונה נכונה ובריאה בהריון

נשים רבות בגיל הפוריות נמצאות בחוסר ביטחון תזונתי, על פי סקר שנערך על ידי משרד הבריאות בישראל. כמו כן, בסקר התגלה כי מחצית מהנשים בגיל הפוריות המתכננות הריון בעתיד הקרוב סובלות מעודף משקל ומהשמנת יתר, בדרך כלל בגלל תזונה לקויה המאפיינת את אורח החיים בעולם המערבי והמודרני.

לכן, יש להקפיד על תזונה נכונה ובריאה במיוחד בתקופת ההריון, אך כדאי לשכוח מהמשפט הנפוץ שאישה בהריון אוכלת בשביל שניים. למעשה, בשליש הראשון להריון האישה עוברת שינויים רבים בגופה, אך אין עלייה משמעותית בשריפת הקלוריות לכן אין צורך להרבות באכילה. בשליש השני להריון כדאי לספק לגוף תוספת של כ-300 קלוריות ביום, כלומר ניתן להוסיף לתפריט מנה של סלט ירקות עם מעט שמן זית או שתי פרוסות לחם עם גבינה לבנה רזה.

אישה בהריון הסובלת מתת משקל ושורפת הרבה קלוריות בגלל פעילות גופנית רבה יכולה לצרוך יותר קלוריות, אך נשים שממעטות לנוע וכן נשים בהריון התחלתי הסובלות מהשמנת יתר יכולות להפחית את כמות הקלוריות.

מומלץ לנשים ההרות להיעזר במחשבון משקל בהריון כדי לעקוב אחר משקל גופן. ארגוני הבריאות מציינים כי בשליש הראשון להריון יש לעלות בין 0.5 ק"ג ל-2 ק"ג לכל דרגות המשקל, עם זאת חשוב לזכור כי העלייה במשקל הגוף נבעת גם מעלייה בנפח הדם, הרחם, השדיים, השליה ומי השפיר, לכן רק כרבע מהעלייה במשקל הגוף היא כתוצאה משומן.

המלצות לתזונה בריאה בהריון

מומלץ לבנות תפריט הריון מותאם אישית, עדיף בעזרת אנשי מקצוע מנוסים. התפריט לתקופת ההריון חייב לכלול כמות מספקת של פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים, מכל קבוצות המזון.

מומלץ להגדיל את כמות הירקות שהאישה ההרה אוכלת, יש לגוון את סוגי הירקות ומעבר לסלט טרי כדאי להוסיף לתפריט גם ירקות מבושלים ולצרוך ברוקולי, כרובית, שעועית, גזר, צנוניות ופלפל. בנוסף, חשוב לצמצם ולהפחית למינימום את הממתקים והמזונות העשירים בסוכר, וכחלופה למתוקים אפשר לאכול פירות טריים ולהוסיף יוגורט המכיל סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. כמו כן, חשוב להוסיף לתפריט ההריון קטניות ודגנים מלאים, ויש להקפיד על ארוחות מסודרות ולהימנע מהתקפות רעב, לכן במקום שלוש ארוחות ביום אפשר לעבור לחמש ארוחות וכדאי תמיד להניח בתיק שקית נשנושים עם אגוזים, פירות יבשים ופירות וירקות טריים.

לנשים הרות המקפידות על תזונה צמחונית או טבעונית כדאי לפנות לדיאטנית כדי לבנות תפריט מאוזן ובריא הכולל את כל הרכיבים התזונתיים הנדרשים לאם ולעובר.

תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת בתקופת ההריון מבטיחה בריאות טובה יותר לאם ולעובר, וגם לתינוק לאחר הלידה. לכן, בהריון חשוב להקדיש מחשבה לתפריט ולכל מה שאוכלים, אך כמובן שכדאי גם להתפנק מידי פעם ואין סיבה להימנע ממזון שאוהבים או חושקים בו בגלל השינויים המתחוללים בגוף.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך