איך מטפלים בהסתיידות בכתף?

הסתיידות בכתף היא תופעה נפוצה למדי הפוקדת אנשים בעיקר בעשור השלישי של החיים והלאה. למצב זה יכולות להיות סיבות שונות והיא מתבטאת בין היתר בכאבים עזים ודלקת, במגבלה על טווח התנועה של המפרק, וללא טיפול הולם עלול גם להיווצר מצב של כתף קפואה. בכתבה הבאה נסקור את הבעיה ואת הפתרונות השונים המוצעים לה.
FREEPIK

אז קודם כל, מהי בכלל הסתיידות בכתף? מדובר במשקעים של סידן המצטברים בין קבוצת גידי הכתף, הבורסה והמעטפת, בדגש על גיד ה- SUPRA SPINATUS. הגיד הזה עובר בין עצם ראש הזרוע לרצועות הייצוב של עצם הברח ובין זיז עצם השכמה, ויש סיכוי גבוה להסתיידות בו מכיוון שנוצר גירוי עם הרמת היד שגורמת לו להתחכך ולהיצבט.

בנוסף לכך, יכולות להיות סיבות נוספות כגון מאמצים אינטנסיביים על גידי הכתף, למשל באימוני משקולות בחדר כושר ובהרמה של משאות כבדים מעל לגובה הכתפיים. זאת בנוסף לתהליכים הזדקנות טבעיים הגורמים לניוון והקטנת הגמישות של הגידים. בכל מקרה, ההסתיידות תיבנה לאורך זמן ותגיע לגדלים שונים, כך שככל שהיא יותר גדולה כך יגדל הכאב ועימו מגבלת התנועה. למעשה, ההסתיידות בכתף גורמת לפגיעה באספקת הדם והיא שמביאה לכאבים ולדלקת בגלל לחץ על עצבים ועל כלי דם.

צעד ראשון – אבחון

השלב הראשון לטיפול בהסתיידות בכתף הוא אבחון רציני ומקצועי. לשם כך תיערך בדיקה קלינית שמטרתה לזהות כאבים בגיד ומגבלות תנועה בכתף ביחס לשכמה בהשוואה לכתף שאיננה פגועה. כמו כן יבוצע לרוב צילום רנטגן שבו יירשם "צל מסויד". יש לציין כי לעיתים יימצאו גם תסמינים דומים לכתף פגועה, ואכן, ללא טיפול הולם עלול להתפתח מצב זה המאופיין באובדן תנועתיות ונוקשות במפרק. בדיוק מסיבה זו הדגש בטיפול יהיה שמירה על טווח התנועה של הכתף, אך יש לציין כי אם מדובר בכתף קפואה – ובעיקר אם יש גם הסתיידות – כרוכה בטיפול יותר מורכב בדרך כלל.

טיפולים שונים בהסתיידות בכתף

ישנם כמה וכמה טיפולים בעלי יעילות משתנה להסתיידות בכתף, ולעיתים הבחירה הטובה ביותר תשלב בין כמה טיפולים התומכים זה בזה. בין היתר, ההתערבויות עשויות לכלול טיפול בגלי הלם, פיזיותרפיה משולבת, גירוי חשמלי, עיסוי נקודות טריגר, פולסים אלקטרומגנטיים, ודיקור נוירולוגי יפני ייחודי.

יחד עם זאת, הטיפול שנחשב לאפקטיבי ביותר וכמעט תמיד יהיה הראשון והמרכזי בכל תוכנית, הוא גלי ההלם. מדובר בגלים אקוסטיים בטווח שאינו נשמע היוצאים ממכשיר דמוי ידית ומכוונים ישירות אל האזור הפגוע, דהיינו מפרק הכתף. גלי ההלם משודרים בפולסים מהירים מאוד ומרעידים את הרקמות וכלי הדם שמתחת לעור. כתוצאה מהרעידות שיוצרים גלי ההלם זזות הסתיידויות הסידן, כמו קירות של מבנה, והן הולכות ומתפרקות. כאמור, ההסתיידויות עצמן הן המקור העיקרי לכאבים בכתף עקב הלחץ על כלי דם ועצבים, ומכאן שהתפרקותן מביאה להקלה בכאבים.

כתוצאה מהקלת הכאבים המטופל גם מרשה לעצמו להניח את המפרק בטווח נרחב יותר, והטיפול הולך ומתקדם. יש להדגיש כי המטרה אינה רק להפחית או להעלים כאבים, דבר המורגש לרוב עד מהרה בגלי הלם, אלא לפתור את הבעיה מהשורש שלה ולהביא להחלמה. גלי ההלם תורמים גם להאצת ההחלמה על ידי חידוש והרחבה של כלי דם המזינים את הרקמות והתאים הפגועים באזור הכתף. לכן הטיפול הזה נחשב לאפקטיבי במיוחד, ולמעשה ליחיד שביכולתו לפרק הסתיידויות.

עוד יש להדגיש כי הטיפול בגלי הלם מוכר כבר למעלה משלושה עשורים בעולם האורטופדיה, ומשמש כיום לשורה ארוכה של בעיות שלד, מפרקים ושרירים. הטיפול עצמו אינו כואב ואם יש במקרים נדירים תופעות לוואי הן מינוריות וחולפות מעצמן. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שעד להחלמה מלאה נדרשות מספר פגישות בנות כעשרים דקות כל אחת, כאשר ביניהן ישנה הפוגה של מספר ימים.

עוד טיפולים להסתיידות בכתף
כאמור, לצד הטיפול בגלי הלם יש עוד מספר התערבויות שעשויות להיות משולבות. כך לדוגמא, ישנו טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים התורם להזרמת דם וחמצן אל מפרק הכתף והרקמות, משיב לתאים את רמת התפקוד התקינה ומסייע בהבראה של המקום ובשיכוך הכאבים בכתף. עוד דוגמא היא טווינא, עיסוי המגיע מהרפואה הסינית, הכולל מתיחות, רוטציות וטכניקות שונות להגדלה של טווח תנועת המפרק ושיפור זרימת הדם אליו.

דוגמא נוספת לטיפול היא הדיקור היפני שמזכיר במידה רבה את הדיקור הסיני, אלא שכאן מדובר במחטים יותר קטנות ולא כואבות, וכן בהתייחסות מעט שונה לנקודות הדיקור ומשמעותן. בדיקור היפני נעזרים לתמיכה בשורה ארוכה של בעיות אורטופדיות ונוספות, ובמקרה של הסתיידות בכתף הוא עשוי לתרום להפרשה של קורטיקו-סטרואידים, חומר נוגד דלקות המופרש בגוף באופן טבעי, דבר המעודד את ההחלמה ואת הפחתת הכאבים. יש לציין כי בניגוד לדיקור סיני, בדיקור יפני מתייחסים גם לחוסר איזון מבני בגוף, לרבות חוסר איזון גבהים של הכתפיים ומתחים כרוניים בשריר הגב העליון, הגורמים להחרפה של כאבי כתפיים.

מעבר לכך, תמיכה משמעותית בטיפול עשויה להינתן באמצעות טיפולי פיזיותרפיה משולבת, כאשר כאן כאמור הדגש הוא על שיפור טווחי התנועה. מלבד העבודה הידנית, המטפל עשוי לספק למטופל הדרכה ותרגילים לשיפור טווחי התנועה, שכן אי הפעלת הכתף עקב הכאבים היא אחת הסיבות להחמרת המצב עד כדי הגעה למצב של כתף פגועה.

היכן מטפלים בהסתיידות בכתף

כאמור, הטיפול היעיל ביותר להסתיידויות בכתף הוא גלי הלם, ולצידו הטיפולים התומכים שתוארו לעיל ונוספים. על מנת לקבל את הטיפול יש לפנות אל מרפאה המתמחה בתחום, ולשמוע על ההתערבויות המוצעות בה. לדוגמא, ניתן לקבל טיפול בכאבים בכתף במרפאת אלטרנטיבה בה עובדים בעלי מקצוע עם ניסיון רב, וקיים המכשור המתקדם מסוגו.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך