ביום – מנופאי בנמל, בלילה – אמן חושים

דודו זריהן האשדודי יודע לרתק אותך במעשי קסמים, לתעתע את החושים, לשחק עם התת מודע ובעיקר לשאול: איך לעזאזל הוא עושה את זה?!

הכול התחיל בבר מצווה, כשדודו זריהן (39) קיבל במתנה ערכת קסמים. מהר מאוד הוא נשבה בקסם של עשיית הקסם, והחל להופיע בפני החברים בבית הספר. "זה עשה אותי לפופולרי, כי באמצעות הקסם אתה יודע גם להדהים, גם לרגש, גם להצחיק, ואני הרגשתי שמצאתי את הייעוד שלי", מספר דודו. "המשכתי לעשות קסמים לאורך כל הדרך: בתיכון, בצבא, בכל עבודה, זה עזר לי בכל מקום, ולמדתי שברגע שגורמים ריגוש, הנאה, צחוק וכאשר אתה מוכיח לאדם משהו שלא קיים, קל יותר לשכנע אותו. גיליתי שאני יכול לשכנע ולקרוא אנשים".
לפני כ-15 שנה התקבל דודו לעבוד כמנופאי בנמל אשדוד. שם הכיר חבר, שביקש ללמוד את רזי המקצוע, וביחד החלו להופיע בהתנדבות בבתי חולים ובאירועים למען נזקקים. "בפורים, בחנוכה, במתנ"סים בעיר, תרמנו לקהילה והופענו בשם הנמל, גם כדי להוריד את הדעה שלילית והסטיגמה שיש על עובדי נמל", אומר דודו. "עשינו כיף להרבה, בעיקר בסתר. כך הופענו כמה שנים, ואז חיפשתי מקום לשדרג את הידע. רציתי לדעת מה קורה במוח של אדם כשהוא רואה טריק.

למדתי NLP במרכז הישראלי ברמת אפעל, למדתי את סודות המוח, והבנתי שהצד השני חושב מעוות כל הזמן, שהאנשים לא מסתכלים על כל הפרטים מסביב, ואם אתה פרפורמר טוב, הצד השני יישאר בהלם. צריך כריזמה להיות קוסם, לדעת ליצור כימיה מהירה, ותמיד נחמד לבוא לאדם ולהראות לו שאני יודע מה השם של סבא וסבתא שלו. אני פותח חלון במוח, וזה התת מודע. שם אני מפעיל סוגסטיה".

למי שאינו מכיר את המושג, סוגסטיה הוא תהליך פסיכולוגי שבו ניתן לגרום לבני אדם לשנות את עמדותיהם, רגשותיהם ואמונותיהם על ידי השפעה תת מודעת על מרכיבים אלה. דודו מסביר: "למדתי איך אני נכנס לתת מודע, כמו למשל בשיטת השלילה. אם אומר לך 'אל תחשבי על גזר', את תחשבי על גזר. בכל נושא שתפני אליי, אני אקח ממך מידע. אנסח את השאלה בצורה מבלבלת, אבלבל אותך כדי שתהיי מוסחת. למדתי לפצח את הצופן של האדם על ידי שלושה קודים, על ידי שלוש שאלות".

כשאני שואלת למה הכוונה, דודו מלמד אותי את "שפת העיניים". יש לנו שישה קודים. כששואלים אותנו שאלה, העיניים זזות למקום מסוים, שמעיד מאין אנו "שולפים" תשובה. כך למשל, כשמסתכלים למעלה אנו פונים לזיכרון, כשהעיניים מופנות לאוזן ימין – שמיעה, כשהמבט יורד לצד ימין למטה זה סימן שאני שואלת את עצמי, אם אביט לצד שמאל למטה – סימן שפניתי אל התחושות. מי שלומד NLP יודע לזהות איך אני חושבת, באמצעות ניסוח מסוים של שאלות הוא לומד באילו קודים אני משתמשת כשאני עונה. "ואם אני יודע איך את חושבת, ורואה על מה את חושבת, זה עניין של הובלה. אלה פרטים שאני שם לב אליהם, ומבחינתך זו שיחה רגילה", הוא מוסיף.

לשתות קולה ולחשוב שזה מים…

NLP היא שיטה של טכניקות שבאות במטרה לשפר את התקשורת עם המערכות הנוירולוגית והלשונית, שיטה המאפשרת ללומדים אותה ליצור שינוי בתוכנות החשיבה האוטומטיות של אדם באמצעות שימוש בשפה מילולית ובלתי מילולית. היכולת לקרוא סימנים עדינים ביותר בשפת גופו של האדם שמולנו, מאפשרת לחשוף סודות, לקרוא את האדם ולהבין את מלוא כוונתו. מי שיודע להשתמש נכון במילים ובשפה הבלתי מילולית שלו, יכול לשלוט בצורה מדויקת יותר במסר שלו ולדאוג שיהיה מסונכרן עם שפת הגוף וטון הקול שלו. מי שלומד את הטכניקה הזו, אולי יהיה מסוגל להשפיע על תת המודע כדי ליצור שינוי. אבל אל תתבלבלו, גם אם תלכו לקורס כזה, לא תהפכו לאמני חושים. לזה צריך את הערך המוסף, את הכריזמה והיכולת להופיע בפני אנשים.

"תמיד קראתי לזה אינטואיציה, ואז הבנתי שזה הצורה שאני מדבר איתך, הטון, המהירות, איפה אני שם דגש במילה. יש לי יכולת להשתלט על השיחה, להיות צודק בכל ויכוח. המוח חושב מה הוא מפספס, איפה עובדים עליו, ושם יש לי את הפתח. זה דומה במעט להיפנוזה, שאגב אסור בישראל לבצע, אבל בלי להרדים אותך. אני מחדיר את התשובה, וזה שמולי משוכנע שהכול אמיתי, ושיתוף הפעולה טוטאלי. אני גם סוג של קאוצ'ר, יכול לגשר בין זוגות, לעזור בבעיות קשב וריכוז, לייעץ בנושאי קריירה בעבר, בעתיד ובהווה".

זה לא קשור לחיזוי העתיד?
"חשוב לי להדגיש שאין קשר לכשפים. אני לא מאמין במגלי עתידות, בקריאה בקלפים או בקפה. אני כן מאמין באלוהים ובתורה, ואני באמת אוהב לעזור, לכן אני לא לוקח עבור זה כסף. תת מודע נועד לבוא לעזור לאנשים למצוא פתרונות, לתת תשובות. אני מדבר, המוח קולט. אני יכול לגרום לך לשתות קולה ולחשוב שאת שותה מים, להריח פרח ולהגיד שאת מריחה בנזין".

ma2v0zui

איך את מבלבלת אותי…
כן נכנס לראש או לא נכנס לראש, עם טריקים או בלי שטיקים, כל הקסמים, האשליות והמניפולציות על החושים אמורים לרגש אותנו ולגרום להנאה. דודו נשוי, ואב לשלוש בנות ובן. "הילדים יודעים שאני קוסם", הוא אומר, "והם מבינים שללמוד קסמים זה לא הכי כיף. לדעת איך עושים את הקסם, הורס את הכיף. זה מאכזב", הוא אומר. תוך כדי שיחה אני מקבלת הדגמות: מה המזל שלי, מתי נולדתי, מהו שמי השני, שמו המלא של בעלי, ילדיי, סבא וסבתא מצד אמי. לעתים זה קורה אחרי שאלה, לעתים אחרי הוראה מסוימת כמו לדמיין ראשי תיבות ולאחוז בידו כך שהאותיות מתגלות. בדף הפייסבוק שלו "דודו זריהן – אמנות החושים", תוכלו לראות סרטונים שממחישים היטב איך הוא מצליח להדהים אנשים.

ואם אשקר לך?
"אני יכול לזהות אדם שמשקר רק לפי עיניים ותנועות הגוף, ויש אנשים שאי אפשר לקרוא אותם. בדרך כלל אלה אנשים שעושים מה שאני עושה. אני יודע מי תמים ומי רוצה לבדוק אותי".

אז איך אתה עושה את זה?
"תמיד שואלים איך עשית את זה, תגלה לי. חשוב לי להגיד לאנשים שאם הם הולכים לראות מופע, שייקחו את זה כבידור, כשואו. בסטנד אפ אתם באים לצחוק, בהצגה ובסרט אתם באים לקבל ריגוש בלי לשאול שאלות. יש במופעים הרבה שואו, יש אשליות, עבודה בעיניים, אבל אתה בא ליהנות, ולא לבדוק מה אני מחביא בכיס. רוב האלמנטים הם הפתעה כשאתה לא מצפה לה. כיום די נטשתי את הקסמים הרגילים. אני נמצא הרבה בפאב הפינצ'וס, והשארתי קסמים מסוימים שמושכים תשומת לב כמו שטר כסף שיתעופף או קשית שעוברת מכוס לכוס או כדור אש. כך תשומת הלב מתמקדת בי, ומתאספים כמה מסביבי, וסביר להניח שאחד מהם יהיה זקוק לעזרה, לעצה, ואז גם אוכל לעזור לו. כמובן שאם לאדם יש בעיה רפואית, לא אתעסק אם זה. אם אדם הרגיש לא טוב והצחקתי אותו, השגתי את המטרה. אני לא מפורסם מבחירה, אוהב להיות צנוע בפינה שלי. בעיקרון זה לחבר'ה או בהתנדבות, בלי לפרסם".

אתה ממשיך להתמקצע באמנות החושים?
"אני קודם כל עובד נמל. זה במקום הראשון לכל דבר ועניין. בנוסף אני בוגר NLP, סוג של מאמן שיפור תדמית, והשאר זה 'פאן'. אני לומד דרך האינטרנט בבית ספר לקוסמים בארה"ב. הלימודים נמשכים שנתיים. אני לומד גם שליטה על תת מודע וגם קסמים ברמה גבוהה. יש לי מאות קסמים בראש שלא הצגתי אותם, כי אני מאוד פרפקציוניסט, כיאה למזל בתולה. אני בודק את עצמי מול מראה, ורק כשאני מצליח לעבוד על עצמי, אני מציג למישהו אחר".

"אני אוהב מה שאני עושה, יש לי סיפוק לראות אנשים צוחקים, ויש לי סבלנות לכל אחד", אומר דודו. "בסך הכול כולנו בני אדם, ואני שמח שיש לי יכולת לעזור. היו מקרים שהייתי בבית חולים ועשיתי קסם לילד חולה שלא אכל, ואחרי הקסם הוא הכניס משהו לפה וכולם התרגשו ובכו. רופא בשניידר אמר לי פעם שמה שאני עושה גורם להפריש מורפיום טבעי. לכן יש ליצנים רפואיים, זה עוזר לחולה. חשוב לציין שאני לא נוגע בצד רפואי, ואם מישהו חולה באנורקסיה או בולימיה, אני לא יכול לטפל".

דודו חוזר ומדגיש שיש כוח למילים, ושצריך להקפיד על מה שאנו מוציאים מהפה. "כל דבר שנאמר בכוונה אמיתית עלול להתגשם, גם בדברים רעים. מילה יכולה להרוג ולהחיות. אם אתה מפרגן, יש אוטומטית כימיה טובה, גם אם זה שמולך בכעס. כדאי גם לוותר טיפה על הכבוד, כתוצאה מכך מקבלים כבוד כפול".

רגע לפני פרידה, דודו מגלה שהלך לאודישנים של "האח הגדול". "הם לא קיבלו אותי, כנראה פחדו שאשתלט על כולם", הוא אומר. "ובשורה התחתונה, לעולם לא תדעי אם עבדתי עלייך או לא. תמיד תישארי עם סימן שאלה בסוף. הבנת את זה?".

לכל הסרטונים של דודו היכנו לעמוד היוטיוב שלו: https://www.youtube.com/channel/UCqL6Lj3lxDr7Hbi5JKW-dMA

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך