"בשנה הבאה נהיה במקום אחר לגמרי. אז הנגיף יהיה כמו השפעת היום"

פרופסור עמית אסא סמנכ"ל בית החולים אסותא אשדוד, הוא האחראי מטעם בית החולים על הניסויים לחיסון הישראלי, של המכון הביולוגי, חיסון שקיבל את השם Brilife (ברילייף). כעת בבית החולים מחפשים נסיינים לשלב השני של החיסון כ-200 בני 18 עד 85. פרופסור אסא, להלן "פרוייקטור החיסון של אסותא אשדוד", שאגב החוקר הראשי בו יהיה ד"ר טל בראש מנהל היחידה למחלות זיהומיות, מסביר הכל על החיסון הישראלי, על יתר החיסונים, מי יקבל אותם, מי לא ובעיקר מתי. פרופסור אסא: "בשלב החיסונים הראשוני לא יחוסנו ילדים". ראיון חובה שיעשה לכם הרבה מאוד סדר בנוגע לחיסון לנגיף ששינה את חיינו!
פרופסור עמית אסא

תפסנו את "פרוייקטור החיסון של בית החולים אסותא", בערב. הוא כל כך עמוס, שפינה לנו חצי שעה בין כלל העיסוקים שלו. כן, תתרגלו לשם הזה, האמת גם הוא צריך להתרגל לזה. כי הוא האיש שאחראי על הניסויים בבית החולים אסותא אשדוד של החיסון הישראלי (שקיבל את השם  Brilife- ברילייף) של המכון הביולוגי, לחיסון נגד נגיף הקרונה. חתיכת פרויקט, יש לפרוייקטור.

תכירו את פרופסור עמית אסא סמנכ"ל בית החולים אסותא אשדוד. הוא אחראי על כלל המחקר בבית החולים ולכן אחראי גם על המחקר הכל כך חשוב הזה של מציאת חיסון ישראלי לקורונה. בימים האלה הוא מגייס יחד עם בית החולים כ-200 נסיינים (בית החולים התחייב ל-100 בפני המכון הביולוגי, אבל מעוניין להגיע למספרים גבוהים יותר)  בגילאי 18 עד 85, שלא חלו בנגיף.  לצדו יעבדו ד"ר טל בראש מנהל היחידה למחלות זיהומיות כחוקר הראשי וורד נוסבויים שהיא מנהלת יחידת המחקר.

פרופסור עמית אסא, גר בישוב עשרת, נשוי פלוס 3 ילדים שהגיע בספטמבר האחרון לאסותא אשדוד לתפקיד סמנכ"ל בית החולים. הוא נכנס מצוין לתפקיד ועתה כאמור מילא אותו בתוכן נוסף, האחראי מטעם בית החולים לחיסון המיוחל, כשכל עיניי אזרחי ישראל נשואות אליו. לחיסון. בעצם גם אל פרופסור אסא ודומיו בעוד מספר בתי חולים בארץ שמשתתפים בניסויי החיסון.

הרבה אי הבנות ואי דיוקים יש לציבור בנושא. ופרופסור עמית אסא יעשה סדר בראיון הזה ובנוסף יסביר בדיוק מי מתי ואיפה. ואפילו איפה לא היינו כאלה בסדר כמדינה. ראיון חובה.

בני 18-85? באסותא אשדוד מחפשים אתכם.

"יש לא מעט חברות שמתקרבות לקו הסיום של יצור חיסון לקורונה", פותח פרופסור אסא. "אנחנו שומעים על רק מעט מהן, כי החברות האחרות רחוקות משלב פרסום התוצאות. החברות שאנחנו שומעים עליהן הן אלה שפרסמו את התוצאות שלהן. לדוגמא "מודרנה" ו"פייזר". לישראל יש הבנות עם 3 חברות, ,פייזר ומודרנה שהן חברות אמריקאיות  ואסטרה- זנקה השבדית-בריטית, שעם מודרנה ואסטר-זנקה יש חוזים חתמים. הבנות יש עם פייזר, אין חתימה".

הוא ממשיך: "כמות החיסונים שיש חוזה חתום לגביהן אמור לכסות כרגע כ-8 מיליון תושבים בישראל. אם ייחתם חוזה עם פייזר, אז כל האוכלוסייה תהיה מכוסה חיסונית. הבריטים לדוגמא חתמו עם 8 חברות בתחילת המחלה ולמעשה רכשו יותר ממה שהיו צריכים לכל האוכלוסייה שלהם. אנחנו עלינו על הרכבת הזה של החתימה עם חברות החיסון, יחסית למדינות אחרות, באיחור".

אבל מסתבר כי יש מידע שלא בטוח שכולכם ידעתם. שווה להקשיב. מידע חשוב לגבי האוכלוסייה הצעירה. פרופסור אסא: "כלל החיסונים נבדקים על אנשים מעל גיל 18. זה אומר שהאישורים של FDA הארגון האמריקאי שמאשר חיסונים וה-EMA המקביל האירופאי שלו, יהיו רק למבוגרים. ברגע שיהיה אישור לחיסונים למעשה לא נחסן את הילדים, כי לא נוסו עליהם"

אז מה יהיה עם מערכת החינוך?

"מכיוון שהתחלואה אצל ילדים למעט מקרים נדירים, היא קלה. חשוב יותר כרגע לחסן את האוכלוסייה שהיא בסיכון, עם מחלות כרוניות, עובדי מערכת הבריאות, חיילים, מורים ועובדים חיוניים נוספים. זאת האוכלוסייה שדחוף לחסן אותה. לכן אוכלוסיית הילדים הייתה מוצאת את עצמה אחרונה בשרשרת".

ד"ר טל בראש

בוא תסביר קצת על החיסונים

"לקו הסיום מגיעות שתי טכנולוגיות של חיסונים. הראשונה שהמייצגים שלה הן מודרנה ופייזר. שם מדובר בחומר גנטי של חלבון הנגיף. בעצם גוף האדם ברגע שמזהה את החומר הגנטי, הוא בונה את החלבון ואז מערכת החיסון מייצרת נוגדנים כנגד החלבון. לכן החיסון הזה הוא גם יקר וגם האחסנה שלו היא מסובכת כי היא זקוקה לטמפרטורה נמוכה. פייזר מינוס 70 מעלות ו-מודרנה מינוס 20".

והאופציה השנייה?

"האופציה השנייה היא להשתמש בוירוס שהוא מוכר (לא פתוגני. כלומר לא מייצר סימפטומים) ולהלביש בתוכו, בתוך הווירוס, את חלבון וירוס הקורונה, ואז להזריק את זה. כשגוף האדם מזהה את החלבון גם כאן הוא מייצר נוגדנים. זו טכנולוגיה זולה והאחסון הרבה יותר פשוט. במקרר. החיסון הישראלי של המכון הביולוגי, הוא בשיטה הזו".

פרופסור אסא, סליחה "פרוייקטור החיסונים לקורונה של בית החולים אסותא – תתרגלו לשם בבקשה, מסביר את אחוזי ההצלחה של מה שכבר יוצר:

"מהנתונים שפורסמו בשיטה הראשונה של פייזר ומודרנה, מדברים על יעילות של כ-95 אחוז ומניעת כמעט 100 אחוז מחלה קשה. הכוונה שאם מישהו עדיין יחלה, החיסון ימנע ממנו להיות חולה קשה. לגבי היעילות של הסוג השני, הרי שמהנתונים שפורסמו, אנחנו מצפים שתהיה יעילות במניעת של 70-80 אחוז, לא ברור מה אחוזי מניעת מחלה קשה, כי זה לא פורסם".

בית החולים אסותא אשדוד
לוקח חלק בניסוי הכל כך חשוב נגד נגיף הקורונה. בית החולים אסותא אשדוד. צילום: נתנאל פריאנטי

תסביר על החיסון הישראלי והשיתוף עם אסותא אשדוד

"החיסון של של המכון הביולוגי הוא חיסון מבוסס על נגיף שנקרא VSV, שהוא נגיף של מערכת הנשימה העליונה. נגיף  שכמעט לא גורם לסימפטומים לבני אדם, והלבישו לתוכו כאמור את אחד מחלבוני נגיף הקורונה. הטכנולוגיה הזו נוסתה על וירוס "האבולה" באפריקה והוכחה כיעילה. מאות אלפי אנשים חוסנו לאבולה, כך שהחיסון בטכנולוגיה הזו הוא מאוד יעעל, אמין ובטוח".

"לחיסון של המכון הביולוגי יש 3 שלבים כמו כל חיסון או תרופה" הוא מבהיר. "הראשון הוא עם  מתנדבים יותר בריאים מהרגיל,  בכמות קטנה, והשלב הזה עומד להסתיים בימים אלה, כש-80 מתנדבים סיימו את החלק הזה בהצלחה. הכוונה שאין תופעות לוואי ובודקים שזה בטוח".

ועכשיו?

"עכשיו מתחיל השלב השני, שבו בית החולים אסותא אשדוד הוא שותף בכיר בו,. הוא אחד המרכזים הרפואיים גדולים שמגייס משתתפים לניסוי. סך הכל יהיו 960 משתתפים בכל הארץ, שלא חלו בקורונה כמובן. בבית החולים התחייבנו למאה אבל ננסה להגיע ל-200. בשלב הזה כבר בודקים את היעלות של החיסון במינונים שונים. כאשר רבע מהמשתתפים מקבלים פלצבו (שזה תרופת דמה, בכדי לבדוק את ההבדל בין אלה שקיבלו את החיסון לאלה שלא). האוכלוסייה יותר מגוונת, גם מחלות רקע מ-18 עד 85".

והשלב שלישי?

"השלב השליש זה כבר עשרות אלפי אנשים מכל הגילאים שלא חלו, ואז אפשר להגיע לתוצאות של יעילות. גם כאן יקבלו דמה כדי לראות את הבדל"

אז מה אתם מחפשים בדיוק עכשיו. אלו נסיינים?

":אנחנו כבר רושמים אנשים לחיסון עכשיו. אבל אנחנו מתחילים בפועל לפגוש את המתנדבים לניסוי ב-20 בדצמבר. אנחנו נרצה כמה שיותר מהר להגיע לכמות. לא לגרור את זה. לסיים את הגיוס של המשתתפים תוך כחודש. אנחנו נהיה מאוד גמישים. נעבוד כל השבוע בשעות גמישות. כדי לאפשר לאנשים להגיע. מחפשים אנשים בגילאי 18 עד 85".

בשורה התחתונה. אחר כל ההסבר המלומד הזה. מתי יהיה חיסון? הרי זה מה שמעניין את כולם.

"התהליך שבו תושבי מדינת ישראל יתחילו להתחסן באופן המוני, לא יתחיל לפני אפריל 2021 ולא יסתיים לפני ספטמבר אוקטובר 2021. אבל אני מאמין שעוד שנה מהיום נהיה במקום אחר לגמרי. אז הנגיף יהיה כמו השפעת היום".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך