"כשאתה מציל חיים של מישהו זה שווה הכל"

ד"ר איתי זוארץ הוא מנהל שירות הטראומה בבית החולים אסותא אשדוד. במילים פשוטות הוא זה שאחראי על מי שמגיע לבית החולים עם פציעות בגוף, מחתכים, שברים, תאונות, דקירות יריות ומה לא. ד"ר איתי וצוותי הטראומה, מקבלים כ-16-18 אלף מקרי טראומה בשנה! רק לפני מספר חודשים הוא הציל את אשר מסעוד ביטון שנפגע מרקטה שנורתה מעזה לאשדוד, ובהצלתו מנע אולי מישראל להגיב בצורה קשה ואולי פרץ הסלמה באזור. לאחרונה הוא חש בגל של פציעות שמקורן במקרים פלילים בעיר. ד"ר זוארץ: "אני חי חיים מרתקים אני נהנה מהעבודה שלי". ויש לו גם מסר חד: "אנשים נפגעים לפעמים בגלל טמטום, בגלל חוסר מחשבה"
"שמגיע אליי פצוע אני לא יודע מה יש לו, ואני צריך לקבל החלטה מידית". ד"ר זוארץ.

אולי אנחנו מגזימים ואולי לא, אבל רופא אחד וצוותו מבית החולים אסותא אשדוד, מנעו הסלמה ועימות קשה אולי בין ישראל לחמאס בעזה. לפני חודשיים נפלה רקטה מעזה באשדוד. היא פגעה באשר מסעוד ביטון בן ה-62, שהובהל לבית החולים אסותא אשדוד לניתוח. את הניתוח ביצע ד"ר איתי זוארץ – מנהל שירות הטראומה בבית החולים עם צוותו. הוא הצליח להצילו. בכך כאמור הוא מנע גם בעיה אישית למשפחתו של הפצוע וגם אולי בעיה לאומית. רגע לפני שתכירו אותו, לא התאפקנו ושאלנו אותו:

אתה גם פותר בעיות פוליטיות?. כי אם היה חס וחלילה הרוג היו השלכות אחרות

"אני מתאר לעצמי שזה היה נראה אחרת אם לא היינו מצליחים, והתמונה הייתה משתנה. אבל אני לא רואה את הדברים כך שאני מטפל במישהו. בסוף שאתה נמצא בחדרה טראומה בחדר ניתוח והתפקיד שלך להציל חיים".

עכשיו תכירו. ד"ר איתי זוארץ, 45, נשוי פלוס 3, טראומטולוג, מנהל שירות הטראומה בבית החולים אסותא אשדוד. שזה במילים אחרות אחראי על כל הפצועים שמגיעים לבית החולים עם פצועי גוף. כל מי שנגרם לו נזק לגוף מאנרגיה חיצונית, מנפילה בבית, התחשמלות, תאונות דרכים, פציעות אלימות וירי, ועד מלחמה ופיגועים ועוד.

דליה בידר, אחות מתאמת הטראומה, עם ד"ר זוארץ.

למעשה כל המקרים שהם "מספיק"  קשים פוגשים את ד"ר זוארץ שמתמחה בפגיעות הבינוניות והקשות שזקוקות לטיפול מציל חיים.

והוא לא סתם מטפל במקרים האלה. יש לו ניסיון גדול בסוג הפציעות הזה כי מגיל 24 הוא מטפל באירועים כאלה. מטפל בזה עוד מהישרות שלו בצבא כרופא, בין היתר, בחיל אוויר, בחטיבת שריון, בענף הרפואה המבצעית ואפילו כמפקד בית חולים שדה שטיפל בפצועים ממלחמת האזרחית הסורית, וזו רשימה חלקית מאוד. כשהשתחרר ב-2015 מהצבא שימש בשיב"א כרופא בכיר במחלקה הכירורגית וביחידת הטראומה, ואח"כ נסע להשלים את ההתמחות הטראומה בדרום אפריקה, ומשם הגיע לאסותא אשדוד בשנת 2018 בינואר.

בחודש מטפלים באסותא אשדוד בין 1300-1500 פניות שהן בנושא טראומה. מחתך באצבע ועד פצוע מאוד קשה. בין 16 ל-18 אלף מטופלי טראומה! בשנה. מתוכם 2400 מאושפזים. מספרים גדולים מאוד, בהחלט לבית חולים בסדר הגודל של בית החולים אסותא אשדוד. הרבה עבודה תחת ידיו.

ד"ר זוארץ במהלך ניתוח.

אבל ד"ר זוארץ לא מוכן לקבל את כל הקרדיט אליו: "אני עומד בראש של צוות מאוד גדול שכולל רופאי מיון, כירורגיים, אנשי חדר ניתוח, צוות סיעודי לאורך כל המחלקות ובמיון. הפצועים הקשים מגיעים ליחידת טיפול נמרץ, אז גם הם עוזרים. בשביל לטפל בפצוע בינוני או קשה, כל המערכת מתגייסת למען העניין. אני למעשה עומד בראש המערכת הזו ומנתב את הטיפול המתאים. אבל אני לא לבד".

למרות זאת הרי ברור שד"ר זוארץ צריך לקבל החלטות הרות גורל. מצילות חיים. "פצוע שמגיע מתקבל על ידי צוות הטראומה, אז צריך להחליט את חומרת מצבו של הפצוע ואם צריך ניתוח או טיפול אחר מתאים, ומה המקום הכי נכון לאשפז אותו".

 וכל זה במהירות.  

"שמגיע אליי פצוע אני לא יודע מה יש לו, ואני צריך לקבל החלטה מידית. החלטה חייבת להיות כזו ולמעשה אתה לוקח על עצמך המון המון אחריות, כי אתה נוטל את האוטונומיה של הפצוע, ומקבל את ההחלטות בשבילו, לפעמים החלטות של חיים ומוות. אבל פה הניסיון, ההכשרה והמיומנויות משחקים תפקיד מכריע".

אחד מהמטופלים של ד"ר זוארץ שנדקר, נותח, ניצל ומתגייס לצה"ל.

לאחרונה יש יותר מקרים של טראומה בבית החולים. "זה בא בגלים" מספר ד"ר זוארץ וממשיך: "זה נכון שבאחרונה יש פרץ של פצועי אלימות, לאחר תקופה שהייתה יחסית שקטה, בעקבות תקופת הסגר. אני גם לא יודע תמיד להסביר מדוע הגלים האלה באים. אני חי לי מיום ליום. אני אוהב להתעסק בטראומה, זה מקצוע של אי וודאות. אני בא בבוקר ונניח שיש לי פגישות ביומן, ופתאום יש קריאת טראומה, אז אני עוזב הכל ורץ להציל חיים.  אם אתה בעבודה זה עוד בסדר, אבל זה קורה גם בבית".

אתה מציל חיים אבל אין לך חיים משלך…

"זה לא שאין לי חיים. אני חי חיים מרתקים, אני נהנה מהעבודה שלי. מי שחי איתי יודע שאני במחויבות הראשונה שלי לפה.. לדוגמא עשינו בשבת האחרונה יומולדת 14 לבן שלי.  אז הודעתי מראש לאחי שאם אני מוקפץ, הוא ממשיך עם האוכל. זה המקצוע הכי מדהים בעולם. אתה עומד בקצה של הקצה של היכולות. יש לך דקה שתיים ואתה יכול להשפיע בהן פשוטו כמשמעו על חיי אדם. כשאתה מציל חיים של מישהו זה שווה הכל".

חייב עצה לקוראים לפני שנפרדים איך להישמר

"יש לי עצה בהחלט. לא לעשות שטויות. אני מרצה בפרויקט בו מביאים בני נוער לבית החולים שנקרא – "בוחרים חיים". תלמידים בכיתה י"א י"ב עושים יום של חוויה בבית החולים. אני עושה איתם שיחה בגובה העיניים, נותן להם לשאול הכל, וגם מביאים פצוע קשה שמספר איך זה משפיע על חייו. אני רוצה לעורר מחשבה אצלם. אני אומר להם – אנשים נפגעים לפעמים בגלל טמטום, בגלל חוסר מחשבה. אם אתה עונה לוואטצאפ בנסיעה אתה חסר אחריות, אם הבן שלך ברכב, אתה אפילו רשע. אם אתה רוכב על אופניים חשמליים בלי קסדה, ועם עוד מישהו, או עם משהו בידיים, אתה לא חכם. לכן העצה הכי טובה שלי היא לחשוב. להיות חכמים".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך