סובלים מתסמינים של רגישות ללקטוז? כדאי שתקראו את זה!

רגישות ללקטוז היא תופעה נפוצה ומוכרת מאוד, וגורמת לאנשים רבים להימנע מצריכת חלב ומוצריו גם אם לא אובחנו באופן רשמי. בכתבה זו נבין מהי הרגישות ללקטוז, כיצד היא באה לידי ביטוי ולמה חשוב לאבחן אותה.
קרדיט לתמונה- שאטר סטוק

הלקטוז הוא "סוכר החלב", שמצוי בכל סוגי החלב מן החי, והוא למעשה דו-סוכר המורכב משני סוגים של חד-סוכרים (גלוקוז וגלקטוז). כאשר הלקטוז מגיע אל המעי הדק הוא מפורק לשני החד-סוכרים על ידי אנזים המכונה לקטאז. רק לאחר הפירוק יכולים החד-סוכרים להיספג בתאים ולהתעכל. אצל כל היונקים, כולל אצל בני האדם, כמות האנזים לקטאז פוחתת לאחר תקופת הינקות, ולכן פוחתת יכולת העיכול של סוכר החלב.

מהי רגישות ללקטוז ומהם התסמינים של התופעה?

רגישות ללקטוז, המכונה גם אי סבילות ללקטוז, היא מצב שבו הגוף אינו מייצר כלל את אנזים הלקטאז או שכמות הלקטאז נמוכה מדי מכדי להתמודד עם פירוק של כמות גדולה של סוכר החלב. במצב זה הלקטוז מגיע אל המעי הגס מבלי להתפרק ושם הוא מפורק על ידי חיידקי המעיים, בתהליך פירוק אשר מביא להופעתם של תסמינים כמו נפיחות בבטן, גזים, כאבי בטן, בחילה ושלשולים.

היכולת לעכל חלב משתנה מאדם לאדם. יש אנשים בעלי רגישות ללקטוז אשר אינם מסוגלים לצרוך כלל מוצרי חלב מבלי לחוות תסמינים. אחרים, מסוגלים לצרוך כמות מסוימת (עד 12 גרם לקטוז ביום, שזה בערך כוס חלב) מבלי לחוש תסמינים, אך כאשר הם צורכים כמות גדולה יותר, רמת הלקטוז בגוף עולה, אין מספיק מהאנזים שיפרק אותו.ואז מתחילות תופעות הלוואי.

לכן, כל כך חשוב והכרחי לבצע בדיקת אי סבילות למזון.

חשוב לציין שאלרגיה לחלב היא תופעה נפרדת ושונה מהרגישות ללקטוז. אלרגיה לחלב היא תגובה אוטואימיונית, בה המערכת החיסונית מזהה את אחד החלבונים המצויים בחלב כגוף זר שצריך לתקוף, ולכן מתפתחים נגדו נוגדנים בגוף. במצב זה אסור לצרוך כלל חלב או מוצרי חלב. אלרגיה לחלב אופיינית יותר בקרב ילדים עד גיל חמש ויחסית נדירה במבוגרים.

 

חשיבות האבחון של רגישות ללקטוז

הופעת הסימפטומים כחצי שעה עד שעתיים לאחר צריכת חלב או מוצרי חלב, באופן קבוע, עלולה להצביע על רגישות ללקטוז. לצורך אבחון יש להימנע מצריכת מוצרי חלב ולבחון האם הסימפטומים פוחתים או נעלמים. כמו כן, ניתן לבצע בדיקות שיתמכו בהשערה, ביניהן בדיקת מימן בנשיפה או על ידי מדידת פעילות אנזים הלקטאז באמצעות דגימת ביופסיה של המעי. האבחנה חשובה משום שהסימפטומים של רגישות ללקטוז יחסית נפוצים, ולאנשים רבים יש נטייה להימנע ממוצרי חלב על מנת להתמודד עם הסימפטומים. נטייה זו בעייתית בשני מובנים: ראשית, אם ישנה בעיה רפואית אחרת במערכת העיכול ואנחנו לא מאבחנים אותה אז אנחנו גם לא מטפלים בה והיא עלולה להחמיר. שנית, ההימנעות מחלב או צריכה נמוכה של חלב עלולה להביא לחוסרים תזונתיים ולהשלכות על הבריאות, שכן הוא מקור חשוב לסידן, מגנזיום, אבץ וויטמינים.

 

לסיכום, במידה והסימפטומים שצויינו מופיעים אצלכם באופן תדיר לאחר צריכת חלב ומוצריו, ייתכן כי הינכם סובלים מרגישות ללקטוז. עם זאת, לא מומלץ להימנע או להפחית בצורה קיצונית את צריכת החלב ללא התייעצות עם גורם מקצועי ואבחון. לאחר האבחנה חשוב לבנות תזונה מותאמת עשירה בסידן ובערכים תזונתיים אשר מצויים בחלב.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך