השתלת שיניים: איך עוברים את זה בשלום?

בירושלים מספרים הזקנים על הנזירה שאיבדה את השיניים התותבות שלה על קו התפר שהפריד בין הצד הישראלי לירדני בימים שאחרי חלוקת העיר.
צילום: מרפאת שיניים באשדוד - מג'יק טאץ

האגדה אומרת שהנזירה בסך הכל רצתה להביט מטה מחלונה שבמגדל, היא לא חשבה שבאותה פעולה ממש יפלו שיניה ויעוררו סערה. חיילים מהצד הישראלי והצד הירדני נשלחו לחפש את השיניים של אותה הנזירה. אם תחפשו בגוגל תוכלו למצוא את התמונה המפורסמת בה הנזירה מחזיקה בשיניה לצד חיילים ישראלים וירדנים המחייכים בצחוק אל עבר המצלמה.

הסיפור הזה הוא סיפור ישן. היום, בעולם המתקדם בו אנחנו חיים אין שום סיבה לאבד שיניים תותבות. אין סיבה להשתמש בשיניים תותבות בכלל. עולם רפואת השיניים הפך לעולם מוצף טכנולוגיות חדשות המאפשרות לנו יותר מאי פעם לשפר את איכות חייהם של מטופלים רבים. תהליך השתלת שיניים הפך בשנים האחרונות לטיפול נפוץ בו נעזרים מיליוני אנשים ברחבי העולם. תהליך השתלת שיניים נשמע כמו תהליך לא סימפטי במיוחד. אבל האמת היא שמדובר בתהליך פשוט בהרבה ממה שנדמה. כדי שתגיעו מוכנים לתהליך הכנו עבורכם את המאמר הבא עם כל המידע הרלוונטי.

שלב ראשון: למי מיועד תהליך השתלת שיניים?

תהליך השתלת שיניים מתאים לאחד מהמקרים הבאים:

  1. השתלת שיניים כצורך רפואי: הגוף עלול לאבד שן 'בשר' כלומר, שן של אדם מבוגר ולא שן 'חלבית' של ילד הנופלת באופן טבעי לפני שהגוף מצמיח שן חדשה במקומה, בגלל סיבות שונות. שתי הסיבות המרכזיות לאיבוד שן הן: במקרה של חבלה, אם בגלל נפילה, מכה מאדם אחר, תאונה ועוד. או במקרה של הזנחה רפואית שמביאה לפגיעה בלתי הפיכה לשן. דוגמא נפוצה למקרה מהסוג הזה היא שן שהיה אפשר לבצע עליה סתימה בשלבים המוקדמים של המחלה כשהיה רק חור בשן, אבל במידה וזו לא טופלה השן עלולה להפסיק לתפקד לחלוטין. ברגע שהגוף מרגיש שאחת משיניו חסרה הוא עושה שתי פעולות שמטרתן 'לפצות' על אובדן השן. דרך אחת היא על ידי התקרבות של השיניים. משמע השיניים הסמוכות למקומה של השן הנעדרת מנסות להתקרב זו לזו כדי לגשר על הפער. הדבר השני שהגוף עושה הוא מנסה 'לחסוך באנרגיה'. מה זה אומר בפועל? הגוף שלנו מזרים כל הזמן אנרגיה ללסתות כדי שיאפשרו פעילות תקינה של השיניים. האנרגיה הזו שומרת על הלסת במקומה. היא מונעת ממנה לצנוח מטה, כך שהיא יכולה להמשיך לעזור לנו ללעוס מזון ולדבר. כאשר שן 'נעלמת' הגוף כאילו אומר לעצמו שהלסת לא צריכה אנרגיה בנקודה הזו יותר כי כאילו אין לה מה לעשות ללא שיניים. אם לא נכניס רכיב חיצוני שימלא את מקומה של השן החסרה, הלסת עלולה לצנוח מה שיפגע באיכות חייו של המטופל.
  2. השתלת שיניים מסיבות אסתטיות: היום, במאה ה- 21 אנחנו מודעים לחשיבות של המראה החיצוני על החוויה הפנימית שלנו. היום, אין שום סיבה לא להיעזר בכלים הטכנולוגים העומדים לרשותנו כדי לטפל בכל פגם אם נרצה בכך.

שלב שני: מה כולל תהליך השתלת שיניים?

כדי להסביר מה כולל תהליך השתלת שיניים קודם נרחיב בכמה מילים ממה למעשה מורכבות השיניים שלנו.

השיניים שלנו מורכבות משני חלקים עיקריים:

  • שורש השן: החלק הטמון בתוך הלסת שתפקידו להחזיק את השן.
  • השן עצמה: חלק שנמצא מעל פני השטח, בעזרתו אנחנו יכולים לאכול בנוחות ולדבר.

תהליך השתלת שיניים מכיל בתוכו שיחזור של שני החלקים הללו בשן. תהליך השתלת שיניים כולל כמה שלבים:

  • החדרת השתלים: כאמור, בתהליך השתלת שיניים יש לשחזר שני חלקים. החדרת השתלים זה השלב בו אנו מכניסים עצם דמוי שורש השן. בשלב הזה רופא השיניים המטפל עושה חתך קטן בלסת אליו הוא מכניס את השתל.
  • בניית השן: לעיתים מדובר בשלב המגיע זמן אחרי השלב הראשון, לעיתים שלב זה מתבצע מיד אחרי השלב הראשון, הדבר משתנה מסוג טיפול אחד למשנהו. אבל בכל אחד מהמקרים רופא השיניים מעמיד על השתל עצם דמוי שן המחליף את השן הנעדרת. לעיתים רופא השיניים יתקין מין 'כיפת ברזל' זמנית לפני שתותקן השן קבוע ולעיתים רופא השיניים יתקין את השן הקבועה ללא כלי עזר זמני. גם זה פרמטר שמשתנה מסוג טיפול אחד לאחר בהתאם לצרכים של המטופל.

שלב שלישי: אז מה הלאה?

לתהליך השתלת שיניים יש במרבית המקרים שתי תופעות לוואי נפוצות:

  1. רגישות: תהליך השתלת שיניים הוא אמנם לא ניתוח מורכב אבל הוא ניתוח. זאת אומרת שהגוף מגיב בהתאם ומפתח רגישות סביב השתל החדש. הרגישות יכולה להביא לכאבים באזור המטופל ולעיתים הרגישות עלולה להתבטא בחולשה כללית של הגוף. ההמלצה שלנו היא להשתדל להוריד הילוך. תנו לגוף שלכם זמן לחזור לעצמו. אל תהססו לקחת משככי כאבים בתיאום עם הרופא המטפל ותנו לכם זמן לנוח.
  2. דימום: כאמור, תהליך השתלת שיניים כולל יצירת חתך בחניכיים והחדרה של שתל חדש. מטבע הדברים הפעולה תביא לדימום. היו ערניים וקשובים לגוף שלכם. אם מדובר בדימום מינורי דעו כי מדובר בתופעת לוואי שכיחה. אם אתם רואים שהדימום הוא דימום כבד שלא מפסיק לאחר כמה ימים- פנו מיד לרופא המטפל.

בימים שלאחר הטיפול רצוי להימנע מאכילת מאכלים קשים העלולים להכביד על ה- 'שן' החדשה. מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת העלולה להכביד על הגוף בתהליך השיקום.

במרבית המקרים זמן קצר לאחר הטיפול חווים המטופלים עלייה באיכות חייהם ומעידים כי לעיתים הם שוכחים כי לא מדובר בשן אמיתית.

יש לכם שאלות נוספות? אתם רוצים לשמוע עוד על סוגי הטיפולים שלנו? אין בעיה. התקשרו עוד היום לקבלת מידע נוסף.

מג'יק טאץ – מרפאת שיניים באשדוד

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך