העברת דירה ללא תמורה בין קרובים – מדריך מקוצר

דירה, בית פרטי או כל נכס אחר הוא עניין יקר, ולכן העברת דירה במתנה אינה דבר מובן מאליו. סוג זה של העברת דירה הוא עסקת מכירה לכל דבר ועניין, רק שמקבל הדירה אינו משלם עליה.
FREEPIK

 

דירה, בית פרטי או כל נכס אחר הוא עניין יקר, ולכן העברת דירה במתנה אינה דבר מובן מאליו. סוג זה של העברת דירה הוא עסקת מכירה לכל דבר ועניין, רק שמקבל הדירה אינו משלם עליה. עם זאת, עדיין מדובר בעסקת מקרקעין שחלים עליה חוקים. לפיכך, על מנת שעסקה זו תוכר לפי החוק, עליה לעמוד כמה תנאים הכרחיים כמו תשלומי מיסים, רישום טהעברת בעלות.

סוגי עסקאות העברת דירה הנפוצים בישראל

עסקת מתנה מתבצעת משיקולים שונים. אלה סוגי העסקאות הנפוצים ביותר שחשוב להכיר:

העברת דירה מהורים לילדים

מבין העסקאות הנפוצות יותר הקיימות היום היא העברת דירה לילדים. הורים רבים רוצים להבטיח שלילדיהם יהיה נכס אשר ישמש עבורם כביטחון כלכלי, בייחוד אם מדובר בילדים שהתחתנו לאחרונה או בילדים מבוגרים שחיים בגפם. כמו כן, לפעמים מדובר בעברת רכוש במסגרת צוואה וירושה, בין אם בהעברת רכוש "חם" בעוד ההורים חיים, ובין אם הכוונה היא להעברת רכוש "קר" לאחר פטירתם.

העברת דירה מילדים להורים

קיימים גם מקרים הפוכים שבהם הילדים הם אלה שמעבירים דירה להוריהם. במקרה שבו הילדים מוצאים עבודה טובה וקונים נכסים, הם רוכשים דירה להוריהם על מנת שאלה יוכלו להזדקן בכבוד.

העברת דירה בין בני זוג

בני זוג יכולים להעביר בעלות על דירה זה לזה, על מנת שלאחד הצדדים יהיה ביטחון כלכלי במקרה של פטירת בני הזוג. וכאן יש צורך להבחין בין מצב שבו בני הזוג גרים ביחד או לחוד. כך, אם מעבירים את הדירה הנוכחית שבה בני הזוג מתגוררים יחדיו, הדירה פטורה ממס. אך אם בני הזוג אינם גרים באותה הדירה, התשלום עבורה יהיה כשליש ממס הרכישה.

העברת דירה בין סב לנכד

העברת דירה אינה מתרחשת רק בין קרובים מדרגה ראשונה או בין בני זוג, אלא גם בין סב לנכד או בין נכד לסב. גם במקרים אלה ישנו פטור ממס שבח והקלות בתשלומי מס רכישה (משלמים רק שליש ממס הרכישה הרגיל), אם כי כדאי לברר את תשלומי המיסים הנוספים. ישנם מקרים, למשל, שכדאי לסב להעביר את הנכס לנכד דרך אביו ולהיפך.

העברת דירה בין אחים

העברת דירה בין אחים יכולה להתרחש במקרה שבו אחד האחים קיבל דירה במתנה או בירושה מהוריו. גם במקרים כאלה ישנן הקלות בתשלומי מיסים.

היתרונות שבהעברת דירה

ראינו כמה סוגים של העברות דירה במתנה. העברות אלה נפוצות בזכות היתרונות שהן מציעות. דבר ראשון, כפי שהוזכר מקודם, העברת דירה במתנה פשוטה יותר ממכירת דירה רגילה ואף טומנת בחובה פטורים וקבלות ממסים שונים, כמו פטור ממס שבח מקרקעין והקלות במס רכישה. דבר שני, לפעמים העברה במתנה יכולה להגן על זכויות. לדוגמה, במצב של נישואים שניים, אחד ההורים יכול להעביר או להוריש דירה במתנה לילדיו מנישואים קודמים כדי להגן על הדירה. מעבר לכך, המקבל דירה במתנה זוכה בנכס משלו שאפשר לגור בו או להשכירו. וכך, נחסכות ממנו שנים רבות של עבודה מאומצת שכל מטרה היא לחסוך את הכסף למשכנתא.

כך תעבירו את הדירה שלב אחר שלב

החלטתם שאתם מעבירים את הדירה שלכם? אלה כמה שלבים שחשוב להביא בחשבון:

  • שלב 1: חותמים על הסכם מתנה – שני הצדדים צריכים לחתום על תצהירים בפני עורך דין – האחד הוא תצהיר על קבלת הדירה והשני על מסירת הדירה.
  • שלב 2: חותמים על מסמכים נלווים – מלב התצהירים, יש צורך לחתום על מסמכים נוספים כמו שטרי מכר, ייפוי כוח בלתי חוזר, בקשה לרישום הערת אזהרה וכדומה.
  • שלב 3: מדווחים על העסקה – כאמור, גם דירה במתנה היא עסקה לכל דבר. ולכן, על פי החוק חשוב לדווח עליה לרשות המיסים (מיסוי מקרקעין) בתוך תקופה של 30 יום.
  • שלב 4: תשלומי מיסים – חשוב לברר מאילו תשלומים אתם פטורים, וכן לשלם את תשלומי המיסים הנותרים.
  • שלב 5: קבלת אישור לצורך רישום – בשלב זה יש צורך לקבל אישור על כך שלדירה אין חובות. אם זה המצב, בעל הדירה החדשה מקבל אישור להירשם בפנקסי מקרקעין (טאבו).
  • שלב 6: רישום העסקה במרשם – בשלב זה מעבירים את הזכויות על שמו של מקבל המתנה בנכסי טאבו.

לסיכום, אלה השלבים העיקריים בהעברת דירה. אם אתם מעוניינים לעבור את כל השלבים ללא תקלות, חשוב לקבל ייעוץ משפטי לאורך כל הדרך מטעמו של עורך דין מקצועי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך