נאסד"ק, מאחוריך: בורסת סין משיקה מדד טכנולוגיות

בבורסה בהונג קונג הושק לאחרונה מדד הכולל את 30 חברות הטכנולוגיה הסיניות הגדולות ביותר, כולל ענקיות כמו עליבאבא וטנסנט. כעת, הן נהנות מגישה מוגברת להון זר, וגם מהתאוששות המהירה של סין ממשבר הקורונה
קרדיט: שאטרסטוק

בשלהי יולי 2020 הודיעה סין על צעד מעניין במיוחד עבור המשקיעים ועבור העוסקים בניהול תיקי השקעות ומסחר בשוק ההון העולמי – השקת מדד טכנולוגיות חדש בבורסת הונג קונג, בו נכללות 30 ענקיות טכנולוגיה סיניות מובילות בתחומי האינטרנט, מסחר אלקטרוני, ענן, פינטק ודיגיטל.

חמש החברות הגדולות במדד החדש, שנקרא האנג סנג טק, הן עליבאבא, טנסנט, מייטואן דיאנפינג, שיאומי וסאני אופטיקל, אשר יחד מהוות יותר מ-40% ממשקל המדד. יומיים לאחר השקתו, רשם מדד הטכנולוגיה החדש עלייה של 3.5%, לעומת 0.69% בלבד במדד ההאנג סנג, מדד המניות הסיני הכללי.

בכך, מגלה מדד הטכנולוגיה הסיני דמיון רב למתרחש בארה"ב. בשנים האחרונות, חברות הטכנולוגיה הגדולות שמקורן בארה"ב, ובהן פייסבוק, אלפבית (גוגל), אמזון, אפל ועוד, הן הקטר שמושך את הבורסות האמריקאיות למעלה. בתקופת הקורונה, מגמה זו בלטה במיוחד – למרות האטה כלכלית בחלקים רבים של העולם, הבורסות כמו התנתקו מהכלכלה הריאלית. לאחר ירידה בתחילת המשבר, הן חזרו לעלות – בין היתר הודות למניותיהן של חברות הטכנולוגיה.

למה הושק המדד דווקא עכשיו?

כשהמתיחות בין ארה"ב לסין עדיין נמצאת בכותרות, וארה"ב מאיימת בסנקציות שונות על סין ועל חברות הטכנולוגיה שלה, כגון שיאומי, ההערכות הן כי המדד החדש עשוי למשוך חלק מתשומת הלב שמופנית כעת לנאסד"ק האמריקאי, ולהגדיל את הזרמת הכספים לבורסה בהונג קונג.

בנוסף, חברות סיניות כמו NetEase ו-JD.com שנרשמו בעבר למסחר בארה"ב, בוחרות לבצע רישום משני בבורסת הונג קונג. ייתכן שהמתח הגובר בין סין לארה"ב, לצד הדרישות להגברת השקיפות של החברות הנסחרות בארה"ב, יובילו לכך שחברות סיניות נוספות יחזרו הביתה, למקום שבו הממשלה אינה מאיימת להטיל הגבלות על פעילותן.

בנוסף, המשבר העולמי אמנם פגע גם בחלק מהחברות הסיניות, אך אחרות משגשגות, ובהן עליבאבא וטנסנט שהמניות שלהן נסחרות כיום סביב שיא כל הזמנים. המדד החדש צפוי למשוך אליהן עניין רב מצד המשקיעים, ולחזק אותן עוד יותר.

כדאי לציין בהקשר זה כי ג'ק מא, העומד מאחורי עליבאבא, הודיע לאחרונה כי בכוונתו להנפיק את אנט – זרוע הפינטק של עליבאבא, הנחשבת לחברת ההייטק הפרטית היקרה בעולם – בהונג קונג ובשנחאי במקביל. החברה מקווה לגייס 30 מיליארד דולר – ואם אכן תצליח, יהיה זה ה-IPO (הנפקה ראשונית לציבור) הגדול ביותר אי פעם. לאחר ההנפקה, צפויה גם אנט להיכנס לתוך מדד הטכנולוגיה החדש של ההאנג סנג.

כיצד משפיע המדד על המשקיעים?

ככל הנראה, בעתיד יושקו מוצרים עוקבים עבור מדד הטכנולוגיה הסיני, כגון קרנות ETF ותעודות סל – וכתוצאה מכך, תגדל ההשקעה במניות המרכיבות את המדד. גורם נוסף המספק רוח גבית למדד זה הוא ההתאוששות המהירה של הכלכלה הסינית מהמשבר הכלכלי שבעקבות מגפת הקורונה, בעוד ארה"ב ואירופה מתקשות יותר לחזור לפסים של צמיחה.

המדד החדש יאפשר למשקיעים המעוניינים בכך להיחשף ביתר קלות לחברות הטכנולוגיה הסינית הנסחרות בהונג קונג. כפי שמעידים מחירי השיא של המניות, נראה כי השוק צמא למניות טכנולוגיה כמו עליבאבא וטנסנט, שזינקו בתקופה האחרונה לנוכח הביקוש הגובר לקניות ברשת ולבידור אונליין.. בנוסף, ייהנו החברות הללו מגישה נוחה יותר להון זר – ולא רק למשקיעים אמריקנים. כך למשל, תהיה זו הזדמנות טובה למשקיעים מרחבי סין היבשתית, להשקיע סוף סוף בחברות מקומיות שעד כה נסחרו רק בנאסד"ק.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך